Tipy, jak prodloužit životnost vašeho auta. Co vše a kdy je vhodné kontrolovat?

A jakou péči váš vůz ocení během zimy?

Nejen starší vozy, ale i nová auta vyžadují určitou základní péči, i když v případě poruchy nemá cenu pod kapotu bez dohledu servisního technika kolikrát ani nahlížet. Jsou opatření, která potřebuje každé auto alespoň čas od času dostat, aby se opotřebovávalo co možná nejméně a tím pádem déle vydrželo jezdit bez nutných a často nákladných a nečekaných oprav. Průběžné kontroly můžete zvládnout sami, náročnější „akce“ je vhodné nechat na profesionálech. Řadu nutných opatření lze realizovat v rámci přípravy na technickou kontrolu, kterou auto musí mít každé dva roky. Na jaké procedury tedy nezapomínat?

1. Kontrola oleje a jeho pravidelná výměna

Motorový olej se ve většině případů průběžně spotřebovává (rychlejší proces nastává nejčastěji u starších vozů a motorů), je proto nutné ho v případě potřeby dolévat. Stav oleje zkontrolujete pomocí kontrolní rysky, kterou najdete přímo u motoru a místa dolévání. Oleje nesmí být ani málo, ani moc. Motorových olejů je několik typů. To, jaký je třeba dolít, záleží na pokynech výrobce. Je proto vhodné mít po ruce manuál či servisní knížku, případně si při koupi ojetého vozu od původního majitele všechny podstatné informace zjistit. Pokud tyto informace nemáte, pravděpodobně je zjistíte na internetu na specializovaných internetových stránkách, případně by vám měli poradit i přímo v prodejnách autodílů či autoservisu, kde podle typu vozu a roku výroby (či podle VIN kódu) najdou konkrétní typ motorového oleje vhodný právě pro vaše auto.

Motorový olej je třeba nejen dolévat, ale také čas od času kompletně vyměnit. S touto procedurou je vhodné dojet do servisu, kde použitý olej i správně ekologicky zlikvidují. Obvykle to bývá po roce, případně cca 15–20 tisících najetých kilometrech. I tady je ale třeba znát doporučení výrobce, může se lišit. Pokud byste jezdili dlouho s nevyměněným olejem, výrazně to podle odborníků sníží životnost motoru. Olej může až zčernat a taková „spálená“ kapalina motor rychleji zanáší. Tím pádem ztrácí těsnost a nejrůznější nečistoty mají na svědomí rychlejší opotřebení.

2. Brzdová a chladicí kapalina

Nezapomeňte si ohlídat i další kapaliny, jako je brzdová a chladicí. Brzdová vydrží zhruba tři roky, chladicí, která má na starosti ochlazování zahřívajícího motoru, by se měla měnit každý druhý rok. Výměnu kapalin je vhodné opět svěřit odborníkům, kontrolu a doplnění chladicí kapaliny zvládnete sami. To, že se něco děje s brzdovou kapalinou, často v autech nahlásí kontrolka.

Nádržku s chladicí kapalinou byste měli otevírat jen pokud není příliš zahřátá. Jinak hrozí popálení. I dolévat je třeba za studena – to zase hrozí popraskání hlavy válců. Ideální množství je mezi ryskami, které jsou na nádržce označeny.

Chladicí kapaliny se mezi sebou liší – orientovat se lze i podle barvy. Je třeba také vybrat tu, která pasuje právě vašemu autu. Konkrétní typ opět zjistíte u stejných zdrojů jako v případě motorového oleje. Někdy bývá tato informace přímo na nádržce. Nicméně v teplých měsících můžete bez problémů do chladiče dolít i destilovanou vodu, v nemrznoucí koncentraci musí být kapalina v zimě. (Zda je správně spolu s vodou „namíchána“, lze ověřit v autoservisu během několika málo minut pomocí hustoměru. Za zhruba stovku ho můžete koupit i pro domácí užití.)

Začne-li vám kapalina z nádobky ubývat, je to většinou první známka toho, že se „něco děje“. Je pak vhodné objednat se na kontrolu do servisu.

3. Hlídejte tlak v pneumatikách

Autu rozhodně nepomůže, bude-li jezdit na špatně nafouklých gumách – ať už podhuštěných či nadhuštěných. Nejenže utrácíte peníze (spotřebováváte více paliva), ale také se zvyšuje celkové opotřebení pneumatik. Správná hodnota tlaku se navíc může lišit vepředu i vzadu. Kontrolovat lze příručním manometrem, který byste ideálně měli vozit stále v autě, nebo přímo u stojanu se vzduchem u benzínek, kde můžete případný nedostatek (či nadbytek) okamžitě napravit. Správné hodnoty tlaku pneumatik pro váš vůz najdete přímo na karoserii – pravděpodobně u dveří řidiče. Nebo opět v manuálu.

4. Kontrolujte brzdy

Funkčnost brzdové soustavy kontrolujete v podstatě průběžně při jízdě, nicméně čas od času je třeba zjistit i to, v jakém reálném stavu jsou brzdové kotouče a destičky. Brzdy jsou tou nejdůležitější věcí v autě, pokud jde o aktivní bezpečnost. Nejste-li automechanik amatér, pomůžou vám samozřejmě opět v autoservisu, při servisní kontrole nebo přípravě na technickou.

5. Výměna filtrů

Také jednotlivé filtry je třeba měnit. Zároveň s motorovým olejem se vždy mění i olejový filtr. Zhruba jednou za rok až dva, respektive cca po 20 tisících kilometrech, je vhodné vyměnit vzduchový filtr. Ukazuje se, že po najetí přibližně tolika kilometrů se zanese. Poté se do spalovacího prostoru dostává mnoho abrazivních částic, které přispějí k rychlejšímu opotřebení motoru. V podobném intervalu doporučují výrobci vyměnit i pylový (kabinový) a palivový filtr. Ten je vhodné občas zkontrolovat, v případě mírnějšího zanesení stačí vyčistit. Nemusí být ale dobře přístupný.

6. Navštěvujte pravidelně servis

Pokud není péče o technický stav auta váš koníček, kterému rozumíte, je prostě vhodné nechat auto projít v určitých intervalech rukama automechanika. S věcmi, na které si netroufnete, vám pomůže nebo poradí. Některá další opatření navíc zřejmě sami neuděláte. Třeba diagnostiku motoru, kontrolu elektroniky, výfukové soustavy a podobně. U nového vozu navíc platí, že byste s ním měli jezdit na pravidelnou servisní prohlídku a reagovat na tzv. „svolávačky“. Dle platné legislativy Evropské unie – tzv. blokové vyhlášky – ale nemusíte navštěvovat jen autorizovaný servis. Povinné to je pouze v případě opravy v záruce. Můžete jezdit kamkoliv, kde vám auto zkontroluje technik a prohlídku zaeviduje do servisní knížky.

Další doporučení

Omezte krátké jízdy

Motoru příliš neprospívají krátké jízdy, kdy se ani nestihne zahřát. Je proto vhodné takové cesty omezit na minimum. Zároveň tak utrácíte peníze navíc – při takové jízdě spotřebujete velké množství paliva.

Hlídejte dezén pneumatik

Pneumatiky také nesmí být sjeté, jinak je jízda velmi nebezpečná a hrozí vám i pokuta. Je proto na místě čas od času zkontrolovat hloubku dezénu nebo jestli na gumách nejsou trhliny. U nás je minimální zákonná hloubka dezénu u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních 4 mm.

Kontrolujte světla

Je vhodné čas od času zkontrolovat, zda svítí všechna světla tak, jak mají. Pokud přestane svítit, chyba může být v prasklé žárovce nebo v elektronice. Prvním krokem je ale výměna žárovek. To byste měli jako řidiči svého auta zvládnout.

Jak o auto pečovat v zimě?

Zima dává autu docela zabrat. Kromě kontroly hustoty chladicí kapaliny (viz výše) je důležité jezdit s nemrznoucí směsí v ostřikovačích. V prodejní síti seženete směsi do teplot, které jsou hluboko pod bodem mrazu. Je třeba ale dolít směs dříve než mrazy začnou. Abyste zabránili přimrznutí dveří či zamrznutí zámků, lze obojí promazat tomu určeným přípravkem.

Mrazivé období, které nás pravděpodobně ještě čeká, je náročné zejména pro autobaterii. Elektrické kontakty je vhodné na zimu postříkat speciálním sprejem, který seženete například na čerpacích stanicích. To, jestli je třeba autobaterii dobít, zjistíte pomocí voltmetru. Naměříte-li napětí nižší než 12,4 V, dobijte. Ve velkých mrazech vás může autobaterie i zklamat (auto prostě nenastartujete) – zkuste ji dát na několik hodin do tepla, je možné, že se vzpamatuje. Každopádně poté je vhodné zkontrolovat napětí a baterii dobít, případně pořídit novou, pokud už nefunguje tak, jak má.

V zimě trpí povrch auta i jeho podvozek – ohrožuje ho jak vlhko, tak posypové soli. Solného nánosu se zbavíte díky pravidelnému mytí, ovšem v zimním období je vhodnější vybírat takové myčky, které váš vůz nejprve umyjí wapkou, aby kartáče špínu ještě více neroznesly po povrchu. Alespoň jednou za zimu je vhodné navštívit mycí linku, kde autu necháte umýt podvozek. Díky tomu snížíte pravděpodobnost koroze.

Ivana Kropáčková

Tagy: