Zdravá čokoláda? Sen se stal skutečností, jezte Šmakoun!

Nebudu tu čokoládu jíst. No dobře, tak jenom jeden čtvereček. Teď už tohle odříkání nebude nutné – na trh vstoupila dlouho očekávaná zdravá varianta světoznámé čokoládové pomazánky – český oříško-čokoládový krém obsahuje unikátní bílkovinu Šmakoun, která radikálně snižuje její kalorickou hodnotu.
Zdravá čokoládová pomazánka? Dnes už to není jen reklamní sen. FOTO: Šmakoun
Zdravá čokoládová pomazánka? Dnes už to není jen reklamní sen. FOTO: Šmakoun
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zdravá čokoláda – že to zní jako nesmysl? Věřte nebo ne, i na „nezdravých“ jídlech si teď můžete pochutnat bez výčitek svědomí. Vědci ve VÚPP Praha totiž vyvinuli speciální vaječnou bílkovinu, dnes známou jako Šmakoun, která je patentově chráněná a v kuchyni ji využijete při přípravě celé řady jídel. Tím, že ji přidáte do jídla, mu snížíte kalorickou hodnotu a zvýšíte podíl bílkovin - i když jde o oříško-čokoládový krém! To vše při dosažení výborné chuti.

Oříško-čokoládový krém se Šmakounem: Energetická hodnota na 100g

  • Energetická hodnota - 907 KJ (běžné oříško-čokoládové pomazánky mají kolem 2500 KJ)
  • Bílkoviny - 12% (běžné oříško-čokoládové pomazánky mají asi 5%)
  • Sacharidy - 15% (běžné oříško-čokoládové pomazánky mají asi 60%)
  • Tuky - 12% (běžné oříško-čokoládové pomazánky mají asi 30%)

O co tedy jde? Šmakoun je v podstatě čistá bílkovina. Neobsahuje žádný tuk, cukr, cholesterol ani lepek a konzervanty. Ve 100 g Šmakouna je 14 g bílkoviny a jeho energetická hodnota je 282 kj. Tím, že si uděláte „čínu“ se Šmakounem a ne s vepřovým masem, se víc a zdravěji nasytíte, protože jídlo bude obsahovat víc bílkovin a méně tuků. A přitom si pochutnáte - kouzlo Šmakouna je i v jeho dobré chuti.

Zdravá oříško-čokoládová pomazánka? Šmakoun sníží tuky i cukry

Kormě klasických plátků Šmakoun, které jsou dnes již také ochucené (paprikové, houbové) a stačí je jen orestovat, existují  také potraviny, které v sobě Šmakouna už mají a přitom si zachovávají svoji klasickou chuť i vůni. Jediné, co s přidáním Šmakouna ztrácejí, jsou kalorie. Můžete tak sehnat třeba párky se Šmakounem, čokoládový dortík se Šmakounem nebo třeba oříško-čokoládový krém se Šmakounem. Tahle jídla sice nepřijdou o všechny tuky a cukry (takže budou chutnat pořád stejně), ale podstatně se sníží jejich energetická hodnota. A chuť? Rozdíl nepoznáte.

Na Facebookové stránce fanoušků Šmakouna se každou chvílí objeví zajímavý recept se Šmakounem nebo tip na nový výrobek, ve kterém je tahle unikátní bílkovina obsažena. Poslední novinkou v potravinách se Šmakounem je právě „zdravá čokoláda“, jak se tomuto novému ořísko-čokoládovému krému přezdívá. „Konečně něco, co dětem chutná a zároveň je to pro ně i zdravé,“ radují se maminky v internetových diskuzích potom, co zjistily, kolik tuků a cukrů obsahují klasické čokoládové pomazánky.

Zapečený Šmakoun s bramborem

Ingredience:

  • 200 g Šmakoun Steak Mexico
  • 200 g brambor
  • Mix zeleniny dle chuti: rajčata, papriky, lilek
  • Sůl, pepř
  • 100 g eidam strouhaný

Postup:

Šmakoun nakrájíme na kousky a osolíme. Očištěné brambory nakrájíme na kolečka a do zapékací mísy vrstvíme vždy vrstvu brambor a vrstvu Šmakouna se zeleninou (rajčata, papriky, lilek). Vždy jemně osolíme a okořeníme dle chuti. Poslední vrstvou jsou brambory. Zakryjeme alobalem a pečeme zvolna 40–50 min. Pak alobal odkryjeme, posypeme strouhaným sýrem a krátce zapečeme.

Proč jíst Šmakouna? Tělo neumí skladovat bílkoviny

Se Šmakounem vaří školní jídelny, nemocnice, lázně i sportovní kluby. Jako zdravé odlehčení jídelníčku ho doporučují nejen dietologové, ale i samotní sportovci. Proč? „Jeho největší předností je, že dodá tělu bílkoviny. Jejich optimální denní dávku je jinak velmi obtížné do sebe dostat,“ říká česká atletka, která s ním pravidelně obohacuje svůj sportovní jídelníček. Tělo si totiž dokáže skladovat tuk i cukry, ale bílkoviny ne, takže je nezbytné je každý den přijímat v jídle. A to se netýká jen sportovců, ale všech - Šmakouna by si měl sehnat ten, kdo chce zdravě jíst a třeba i zhubnout a přitom si stále užívat dobrého jídla.

Jak zdravě jíst? Pomůže zvýšený příjem bílkovin

  • Polysacharidy a tuky jsou hlavním zdrojem energie v těle a tím pádem také hlavní příčinou tloustnutí. Bílkoviny se v těle využívají na obnovu tkání a metabolické funkce organismu, na růst svalů.
  • Ideální bílkovina je taková, která není doprovázena tukem.
  • Když si dáte dort, na chvíli vás zaplácne, ale za pár desítek minut máte zase hlad. Při konzumaci bílkovin jste lépe nasyceni.
  • Energetická hodnota (kalorie) u pokrmů, které obsahují Šmakouna, je výrazně nižší než u ekvivalentních potravin, které ho neobsahují.

Pokud se chcete začít zdravě stravovat, rozhodně si nastudujte ideální objem tuků, cukrů a bílkovin, který byste za den měli do těla dostat. Právě čisté bílkoviny už díky Šmakounovi není tak těžké pro tělo obstarat – ochucené plátky stačí orestovat se zeleninou, ochutit a je hotovo. Velmi dobré jsou i tzv. Štíhlé nudle – alternativa těstovin, které stačí jenom ohřát, dochutit "italskou" omáčkou a posypat sýrem. Je v nich snížený podíl sacharidů a naopak vysoké procento bílkovin.

Podívejte se na video, ve kterém se dozvíte, co všechno si ze Šmakouna můžete připravit nebo koupit.

Čtěte dále:

Jídlo je vášeň! Inspirujte se v dalších článcích od Gurmána na cestách!

 

Autor:  Viola Kratochvílová a Adler Wellness Produkte

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
7