Kateřina Cajthamlová odpovídá na vaše dotazy III

Již dříve jste měli možnost prostřednictvím našeho webu položit paní doktorce Cajthamlové své dotazy. Třetí část jejích odpovědí je pro vás připravena.
Jste to, co jíte 2
Jste to, co jíte 2
Distributoři
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

 

O: Je mi 33 let, měřím 172 cm, vážím 68 kg. Od března dodržuji jídelníček na míru, sportuji třikrát týdně (to už od listopadu). Tepovou frekvenci si hlídám, většinou užívám i carnitin. Jsem 11 měsíců po porodu a zbývá mi shodit 8 kilo (na původní váhu 60 kg) – ty se mne stále drží, ačkoli dodržuji jak jídelníček, tak cvičení a tepovou frekvenci. Dřív jsem bývala typ hruška, nyní se mi vše drží v oblasti břicha. S kojením již přestávám, ale paní gynekoložka mi sdělila, že hormonálně to vypadá na předčasný přechod. Ostatní vyšetření (štítná žláza, cukrovka apod.) jsou v pořádku. Ač toto všechno dodržuji, nohy mam jako z tvarohu, byť jsou na nich svaly. Je možné, že mám zpomalenou lymfu? Máte nějakou radu, jak nastartovat metabolismus v přechodu a konečně začít hubnout? Na břicho nejsem zvyklá a ani si na něj zvykat nechci! Bohužel ho ale nemohu ani posilovat, jak bych chtěla, neboť mam pupeční kýlu a příčný rozestup.
K. C.: Podle popisovaných příznaků jsem si TAKŘKA JISTÁ, že máte málo stravy, a to zejména bílkovin a polysacharidů… Jinak by nevysadily hormony. Pochybuji, že byste se po těhotenství mohla vrátit na původní PŘÍLIŠ NÍZKOU HMOTNOST (20 BMI). Spíš je realistických těch 68 kg. Rozestup břišních svalů a kýlu řešte s chirurgem, jinak se, obávám se, břicha nezbavíte. Není to stravou, ale tím rozestupem…

 

O: Od čtyřicítky jsem začala přibírat. Nezměnila jsem v té době stravovací návyky ani cvičební režim. Šlo to pozvolna, nenápadně. Po roce jsem měla 20 kg navíc. U lékaře jsem si „vynutila“ vyšetření štítné žlázy a zjistila, že mám sníženou funkci. Tím by se mé nabírání vysvětlilo. Ale i po nasazení léků, snížení dávek jídla a přidání cvičení váha nešla (a stále nejde) dolů. Měřím 176 cm a už tři roky se mi váha drží na osmdesáti kilogramech. Nedávno jsem objevila cvičení s Jill Michaelsovou, které spočívá v tom, že denně cvičíte 30 minut, střídá se kardiocvičení s posilováním. Účinky mají být zázračné. Jsou – viděla jsem spoustu žen, které během pár dní neuvěřitelně zhubly jak váhově, tak objemově (i moje dcera). Jen já nemám po třiceti dnech cvičení ani deko či centimetr dole. Do toho ještě chodím na zumbu a doma běhám na páse. Jsem zoufalá, přijde mi, že je mé tělo zaseklé a nehodlá za žádných okolností zhubnout. Stravu vzornou nemám, to vím, jím spíš míň. V tom bude asi chyba. Nějaký pokrok bych ale přece tím cvičením zaznamenat měla, ne? Prosím o radu, co s tím.
K. C.: Pokud jíte MÁLO A ŠPATNĚ, pak žádný sport nepomůže… Zřejmě si sama brzdíte metabolismus omezováním potravy a její nevhodnou skladbou. Možná chybí i odpočinek, možná se přetěžujete. Zkuste jíst tak, abyste neměla pocit hladu, vybírejte stravu kvalitní, s omezením živočišných tuků a „rychlých cukrů“, dostatečně pijte a odpočívejte. Nechte si též změřit krevní tlak a vyšetřit krev a moč v laboratoři. Může jít třeba i o náběh na cukrovku. Držím palce s hubnutím, ale JEZTE DOSTATEČNĚ!

 

O: Studuji vysokou a zároveň pracuji jako recepční v hotelu, kde máme dvanáctihodinové směny (denní i noční). A to podle toho, jak si je mezi sebou naplánujeme, což znamená nepravidelně. Zdravé stravování už mám celkem pod palcem, k čemuž mi dopomohl i pořad Jste to, co jíte. Jen pořád nevím, jak se stravovat na noční směně. Nechci přes noc jíst moc těžká jídla a zároveň nevím, co přesně si dát během služby. Taky mívám po noční celý následující den větší hlad než obvykle – nejspíš proto, že nejsem moc vyspaná. Většinou si jdu po noční doma lehnout, ale spím dopoledne pár hodin a mám pocit, že se stejně nevyspím tak jako v noci, a potřebuji energetický deficit dohnat jídlem. Bohužel mě potom honí chutě i na sladké a jiná „horší“ jídla. A ještě bych měla jeden dotaz: Snažím se zhubnout pár kilo a opravdu nechci hladovět. Vypočítala jsem si bazální metabolismus na stránce mte.cz (6665 kJ) a nevím, o kolik procent by se mělo toto číslo navýšit, abych nehladověla, a přesto hubla. Je mi jasné, že je nutný pohyb. Snažím se ve volném čase jezdit na bruslích, na kole, doma na elipticalu. Většinou třikrát do týdne. Když nemám zkoušky a mám více času, tak i vícekrát. Snažím se držet si příjem okolo 7500 kJ za den (píšu si jídla na kaloricketabulky.cz), ale mám někdy pocit hladu. Myslíte, že je možné přijímat více energie, i když chci zhubnout? Vím, že záleží i na složení stravy a glykemickém indexu potravin, a snažím se vybírat celozrnné potraviny, kvalitní šunky, libové maso, jím dost zeleninu... Jsem zvyklá jíst pětkrát až šestkrát denně, ale když si dám například ke svačině jablko a jogurt, nestačí mi to na dvě hodiny, abych vydržela do dalšího jídla.
K. C.: Člověk, který má noční služby, MUSÍ JÍST VÍC NEŽ TEN, KDO JE NEMÁ, prostě proto, že je déle vzhůru. Radíme jíst v noci „svačinky“ s dostatkem ovoce, zeleniny, kvalitních příloh a pečiva a nízkotučné bílkovinné pokrmy (šunka, sýr, tofu). Také musíte dostatečně pít. Hlad a „chutě“ vás upozorňují, že 7500 kJ na den vám asi při vašem sportování nestačí. Zkuste si jídelníček trošku navýšit (bílkoviny a sacharidy), ať netrpíte hlady. To pak tělo „šetří“ a chrání každý gram tuku, hlavně kolem břicha.

 

O: Moc by mě zajímal váš názor na kuřecí maso. Od porodu jsem měla 10 kg nadváhu. Chodila jsem k obezitologovi, který zakazuje brambory a kuřecí maso (z důvodu vysokého obsahu hormonů). Prý ho mám nahradit krůtím, ale dost mě to mate, protože všude se při dietách kuřecí maso doporučuje. Jak je to doopravdy?
K. C.: Kuřecí maso nepatří k nejkvalitnějším na trhu, strava by měla být pestrá. Souhlasím s vaším lékařem, že přehnaná konzumace kuřecího a brambor není vhodná. Zvěřina, ryby, kvalitní rostlinné bílkoviny… To je lepší varianta.

 

O: Mám 165 cm a 78 kg. Před devíti měsíci jsem porodila císařským řezem. Před otěhotněním jsem měla 72 kilogramů. Ráda bych se dostala na 60 kilo. Začala jsem cvičit dle webové stránky fithall.cz a stravuji se podle univerzálního jídelníčku 60 dnů Jste to, co jíte s panem Havlíčkem. Jen nejím tvaroh, tofu a různé mléčné výrobky. Mrkev také ne, knäckebroty též ne. Nevím, čím to nahradit. Začala jsem takhle jíst a stejně jsem měla hlad. Nevím, kde dělám chybu. Jinak jsem tři oky nesportovala, nehýbala se a přejídala. Tomu je konec, ale váha se stále nehýbá :-( Myslíte, že když se budu stravovat pětkrát denně bez čokolády, bez tuku a cvičit čtyřikrát týdně dvacet minut, že by se mohlo něco dít? Jinak ještě o sobotách a nedělích strávím na in-linech hodinku jízdy. Nechtěla bych úplně dodržovat ten jídelníček dle pana Havlíčka, protože mám hlad a plno věcí z něj nejím. Začala jsem jíst místo tučných jogurtů ty s 0,1 % tuku, totéž je s máslem, nedávám si takovou vrstvu. Jím jen kvalitní šunku s 95 % masa. Po ránu si dám 100% ovocnou šťávu s vodou. Jím ryby.
K. C.: Asi jíte málo, proto máte HLAD. Jogurty s 0,1 % tuku vyřaďte a nahraďte je těmi přirozenými (3,5 % tuku). Máslo nepotřebujete vůbec. Máte vážně nedostatek pohybu (140 minut týdně je OPRAVDU HODNĚ MÁLO). Pití 100% ovocné šťávy naředěné ALESPOŇ tři ku jedné vám schvaluji. Přidejte pohyb a to, co nejíte, se jíst naučte. Dodržovat nějaký jídelníček jen „napůl“, to není dobrý nápad. Udělejte si svůj.

 

O: Kde dělám chybu? Jím pětkrát denně, ke snídani jogurt nebo müsli či krajíček černého chleba s rostlinným máslem. Ke svačině si dávám ovoce, müsli tyčinku, k obědu plátek kuřecího nebo hovězího masa s rýží, zeleninový salát s tuňákem nebo rybu se zeleninou či rýží. K odpolední svačince zase tyčinku či ovoce. A k večeři třeba zeleninový salát se sýrem cottage nebo plátek kuřecího, rybu s rýží nebo zeleninou. Každý den 40 až 50 minut cvičím, ale i tak hubnu nějak pomalu. Od ledna jen 18 kg. Velmi bych potřebovala sundat ještě aspoň 12 kg. Měřím 170 cm a vážím až 85 kg. Umíte mi poradit?
K. C.: Jíte dost málo a je to samá tyčinka k svačině… Možná chybí luštěniny, ryby, dostatek masa, pečiva, ovoce a zeleniny. Třeba snídaně je opravdu chudičká, zbytečně tučná a bez bílkovin (chleba s máslem). Zkuste zajít někam, kde vám poradí se složením vašeho těla. Řeknou vám, zda máte dost bílkovin a potravy vůbec. Sport asi zatím stačí. Osmnáct kilogramů od ledna (tedy 3 kg měsíčně) je úctyhodná rychlost! Nyní hubnutí MUSÍ zpomalit. Přidejte pohyb a stravu i odpočinek a buďte trpělivá. A místo těch tyčinek jezte něco „normálního“, třeba rohlík se šunkou…

Reklama
Reklama