Sůl nad zlato? Při hubnutí naopak!

V populární show Jste to, co jíte se často tlouštíci nemohou smířit s tím, že jim doktorka Cajthamlová výrazně omezuje příděl soli v jídle. Nechutná jim potom tolik co dříve.
Jste to, co jíte
Jste to, co jíte

reklama

V populární show Jste to, co jíte se často tlouštíci nemohou smířit s tím, že jim doktorka Cajthamlová výrazně omezuje příděl soli v jídle. Nechutná jim potom tolik co dříve. Co však lékařku k tomuto zákroku vede? A jak je to s pravdivostí okřídleného „sůl nad zlato“?


To, že při vaření by se sůl měla používat méně, než je tomu obyčejně zvykem, je dávná rada všech dietologů i jiných odborníků na zdravou výživu. Na druhou stranu jsou v soli obsaženy látky pro organismus nezbytné, a to především sodík. Proč tedy její příděl omezovat?

 

Odpověď je prostá: dostatek potřebného sodíku je obsažen v syrové stravě. Tzv. neslaná dieta je proto postavena na omezení denních dávek soli na minimum v kombinaci s příslušnou úpravou jídelníčku. Samotné nesolení tedy ke zbavení se nadbytečných kil rozhodně nepomůže. Proč ale sůl hubnutí podporuje?

 

Při hubnutí má sůl schopnost zadržovat vodu v těle a způsobovat otoky vměstnáním vody v buňkách. Důsledkem takových otoků vypadají lidé tlustější, než ve skutečnosti jsou. Přirozený důsledek požívání soli je pak žízeň a začarovaný kruh se opět uzavírá: Čím víc solíme, tím víc pijeme, a tím víc nabývají kilogramy na váze.

 

V rámci hubnutí jsou pak logicky zcela nevhodná jídla s přemírou soli, například uzeniny, sýry, některé pečivo, křupky, chipsy atp. Stravování se ve fast foodech či některých restauracích, kde je přemíra soli záměrně podporována, také není při dietě tou nejlepší volbou.

 

Omezení soli je tedy prospěšné především proto, že způsobí odvodnění, tj. úbytek vody z buněk a tkání, a tím dochází ke snížení hmotnosti až o celé kilogramy. Méně soli však nezpůsobí úbytek tuků, a proto je nutné vždy myslet na potřebné obohacení jídelníčku, především čerstvou stravou a syrovou zeleninou.

reklama

reklama