KOMENTÁŘ BENJAMINA KURASE: ZPRÁVA O STAVU CIVILIZACE (49) - Brexit nikdy nebude

Že brexit nikdy nebude, se domnívá 76% v anketě britského internetového blogo-magazinu “i-news”. Legendární fotbalista Gary Lineker to vysvětluje takto: „Jednání o brexitu by mohlo trvat deset let. Do té doby vymře většina těch, co pro něj hlasovali“. Jméno „Brexit“, však už tu navždy zůstane. A bude jistě patřit mezi ty nejpopulárnější. U evropských novorozeňat možná hned druhé za různými variantami jména Mohamed.
brexit energy drink foto facebook
brexit energy drink foto facebook

reklama

Začíná se jím pojmenovávat kdeco. Francouzská ministryně pro záležitosti EU a Macronova hlavní kandidátka do EU parlamentu Nathalie Loiseau tak prý pojmenovala svého kocoura, psalo se v novinách, s vážnou tváří. Citovaly její facebookový tweet: „Pojmenovala jsem svého kocoura Brexit, protože mě každé ráno budí zběsilým mňoukáním, abych ho pustila ven, ale když mu otevřu dveře, jen tam nerozhodně sedí a pak vztekle kouká, když ho vyhodím“.

brexit blue cheese foto facebook
brexit blue cheese foto facebook

 

Média to vzala tak vážně, že to kancelář ministryně musela dementovat jako fake news. „Navzdory mediálním zprávám, paní ministryně svého kocoura nepojmenovala Brexit“, znělo prohlášení její kanceláře. Která verze je tedy pravdivá, dotázali se jí v jednom rozhlasovém interview.

„Byl to samozřejmě fór,“ odpověděla. „Žádného kocoura nemám.“

Když se jí pak ještě v Bruselu novináři dál vyptávali, odpovídala:

„Brexit musíme brát se špetkou humoru. Nejen já, všichni.“

Úctyhodný smysl pro humor od Francouzky, a ještě k tomu političky. Takže zde špetka brexitového humoru, sebraná z různých britských tweetů:

„Bondovky budou o třetinu delší, jak budou hraniční úředníci po celé exotické Evropě Bonda buzerovat s jeho britským pasem“.

„Brexit by bylo vhodné jméno pro laxativní cereálie, podobně jako Netflix“.

„My v brexitu po celou dobu nemáme žádnou vyjednávací pozici. EU vyjednávací pozici má, jmenuje se fuck-off.“

„Z brexitu se stal lepší fór než z Belgie, když 589 dní nedokázala zvolit vládu“.

„Ti, kdo hlasovali pro brexit, aby zastavili muslimskou imigraci, dostali šok, když zjistili, že muslimové nepocházejí z Lucemburska.“  

„Ať už to dopadne jakkoli, bude to konec světa.“

„Ruština má nové sloveso brekziť (ja brekžu, ty brekziš, on brekzit) znamenající rozloučit se ale neodejít.“

Marketingoví experti zjistili, že zboží nazvané Brexit se dobře prodává, a nejen v Británii. Německo začalo místo klasického „English Breakfast Tea“ prodávat „English Brexit Tea“. V Británii samotné o obchodní registraci požádala třicítka firem se slovem Brexit v názvu. Z nich 18 registrovalo Brexit zboží. Hračkářství nabízejí novou šachovnicovou hru zvanou Brexit. Poprask způsobila sýrárna nabízejcí „Brexit Blue Cheese“ v Brightonu, jehož velká většina hlasovala proti Brexitu. Trhákem jsou Brexit sušenky a Brexit chléb.   

Satirická divadelní komedie „Brexit“, předpovídající už před rokem, že brexit se povleče donekonečna, odehrávající se v dosud z EU nevystoupené Británii šest let po referendu, s humorem podobajícím se seriálu „Yes, Minister“, se přepisuje na muzikál.   

To je brexit s humorem. Bezhumornost totální až totalitní projevil Úřad intelektuálního vlastnictví Evropské unie (EUIPO), když odmítl registrovat Brexit kofeinovou limonádu dvou podnikavých Poláků z Manchestru, vyráběnou a prodávanou v Británii už dva roky. S vysvětlením, že značka je „hluboce urážlivá pro občany EU“. Na námitku výrobců, že to mysleli ze srandy, úředníci odpověděli, že se to nedá brát ve srandě, neboť jde o „podkopávání vážnosti výrazu označujícího kritický moment v dějinách Evropské unie“.

Když se médiím podařilo udělat z úředníků osly, a výrobci se odvolali, žádost byla postoupena vyšší instanci zvané Grand Board čili cosi jako Velekomise. Ta sice uznala, že název sice není hluboce ofenzivní, ale i tak registrace pod jménem Brexit není možná proto, že značka „není dostatečně rozlišovací podle zákonů EU a mohla by být matoucí, neboť název neobsahuje nic, co by veřejnosti umožnilo si značku snadno a okamžitě zapamatovat jako svéráznou obchodní známku daného zboží“. Na dotaz výrobců, zda se tedy nedopustili trestného činu, je právníci EU dodatečně ujistili, že samotná nezákonnost známky neznamená, že by byla pokládána „za provokaci nebo výzvu k zločinu či pobuřování“, neboť slovo Brexit vyjadřuje „svrchované politické a zákonně přijaté rozhodnutí nemající žádné negativní morální konotace“.

Ještě že si ty právníky a úředníky tak dobře platíme. Ale už aby v Bruselu byla Madame Loiseau a navrhla regulaci přikazující špetku humoru.      

 

Kurasovy knihy najdete ZDE

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama