KOMENTÁŘ JANY KUNŠTEKOVÉ: Koho zastupují školské odbory?

Do té doby, než jsem poznala fenomén zvaný ČMOS - české školské odbory.
Za dobu, co učím, jsem prošla asi dvanácti školami všech stupňů. Od základních škol po vysoké školy. Jen na dvou byly školské odbory, takže jsem o jejich činnosti mnoho netušila - jistě i svou vinou.
Blíže jsem se s nimi seznámila až tehdy, když jsem se zkraje roku 2017 stala zakládající členkou Pedagogické komory. Tento dnes zapsaný spolek vznikl téměř spontánně, jako aktivita několika učitelů, kteří získali oprávněný dojem, že nikdo nemluví jejich jménem. Dnes má tento spolek 2500 členů a tisíce sledujících na facebookové stránce. Odbory mají jistě více - ale přesné číslo nikdo nezná, ani ho z nich nelze vypáčit. Nicméně Pedagogická komora je po odborech rozhodně nejpočetnějším profesním sdružením učitelů a dalších pedagogických pracovníků včetně ředitelů škol. Pro svého ministra Roberta Plagu (ANO) jsme neviditelní, ale o tom už jsem psala. Tehdy, v roce 2017 jsme měli potřebu zakročit proti dalšímu paskvilu, který vznikal v době hyperaktivní ministryně Kateřiny Valachové (ČSSD) poté, co nás zamořila inkluzí počesku. Byl to tzv. kariérní řád, opět počesku. Stručně shrnuto - obrovské čerpání dotací z fondů EU i státního rozpočtu, spousta školení, spousta školitelů a zkoušejících. První "kariérní učitelé" by se dočkali nějakého trochu hmatatelného ocenění až v roce 2021, po dosti náročném procesu a za značného bujení byrokracie. Peticí, kterou tehdy podepsalo více než 20 tisíc učitelů, se nám podařilo tuto inovaci zastavit. Na poslední chvíli při závěrečném projednávání návrhu zákona ve Sněmovně. Tehdy bylo těsně před volbami. Školské odbory pod vedením Františka Dobšíka kariérní řád podporovaly, stejně jako předtím vyhlášku o inkluzi. Nevím, kolik jsme tehdy rozbili báboviček, ale od té doby se těšíme značné nepřízni vládních politiků i oficiálních "nezávislých"médií. Ministr Stanislav Štech (ČSSD), který nastoupil po Kateřině Valachové a její patálii s "peltovným", nazval učitele, kteří petici podepsali, "čtenářsky negramotnými". Padala i slova o "póvlu". Školské odbory s námi odmítly byť i jednat, natož spolupracovat, a tato situace trvá i nadále.
I nyní, tedy v době, kdy se ukazuje, že mediálně mohutně zpracované zvýšení platů učitelů o 15 procent od letošního ledna se v podstatě nekoná a realita je nekde kolem 10 procent. Ve srovnání s loňským rokem mzdy celkově stouply o 8 procent, takže jde o pouhé kopírování vývoje ve zbytku národního hospodářství. Nejedná se o žádné zvýšení, které by učitele posunulo z pozice nejhůře placených vysokoškoláků. Což je jediná věc, která by zastavila úbytek učitelů a jejich úprk mimo školství.
Spolupráce všech organizací, jejichž cílem je prosazování zájmů učitelů, by se hodila zejména nyní, kdy na návrh ministra Plagy vláda schválila novelu zákona o pedagogických pracovnících, která by umožnila učit komukoli s magisterským titulem za podmínky, že si doplní tzv. pedagogické minimum na jedné z fakult k tomu akreditovaných. Souvislost není žádná náhoda. Za stávajícího stavu, kdy kvalifikovaní učitelé dílem stárnou - moje generace - dílem odcházejí mimo školství, aby mohli zaplatit v Praze nájem či si "dovolit" hypotéku na bydlení, dílem do školství vůbec nenastoupí, mají "zachránit školství odborníci" a ještě přinést čestvý vítr. Odmítám spekulovat o kvalitě odborníků, kteří jsou ochotni nastoupit do školství za stávajících podmínek. Svůj skeptický názor si nechám pro sebe. Učit přece může každý... kdo má dobré srdce. Stejně jako dobré srdce stačí stavaři či advokátovi. Pedagogické fakulty tedy od hrozby zrušení pro nepotřebnost dělí jen monopol na zmiňované pedagogické minimum, za které nás učitele jejich děkani bohorovně vyměnili. Stejně nás hodili přes palubu ústy svých zastupujících organizací ředitelé škol. Jejich motivaci raději také nebudu rozebírat - pamatuji se na doby, kdy kvalifikovaná učitelka byla pro mnohé ředitele příliš "drahá" a raději na výuku jazyků zaměstnávali studentky. Jen dobré školy a dobří ředitelé to nedělali - a věděli proč.
Odbory proti novele zákona sice formálně protestovaly, ale ke stávkové pohotovosti, nedejbože stávce, se neodhodlají. Pedagogická komora připravuje vyhlášení stávkové pohotovosti ve školách. Kromě zmiňované novely zákona o pedagogických pracovnících je důvodem neplnění slibu, že příští rok bude plat pedagogů činit 130 procent průměrné mzdy, k čemuž vládu zavázala svým usnesením Sněmovna. Ministryně financí Alena Schillerová (ANO) navrhuje zvýšení o 10 procent - reálně tedy kolem 8 procent. To bychom dnes museli brát všichni kolem 40 tisíc, aby to jakž takž sedělo. Což zdaleka nebereme. Přesože novináři často nekriticky přejímají od MŠMT údaje o 36 tisících, i když ministerstvo ani neumí vysvětlit, jak k podobným cifrám došlo. A všichni bychom museli být těsně před penzí. Ale peníze nejsou to jediné. Neproběhla ani potřebná odborná revize inkluze. Všechny uvedené souvislosti společně znamenají další snížení kvality vzdělávání, které podle různých srovnávacích studií, například PISA, už probíhá, i když se stále držíme v mírném nadprůměru. Za posledních 25 let činí vnitřní dluh této republiky vůči kantorům 500 miliard Kč, jak uvedl server Signal Trade. Tento poměr "mizerný vklad - pořád slušný výstup" ale už dlouho trvat nemůže.
V návrhu požadavků stávkové pohotovosti ve školách se objevuje i důraz na projednání otevřeného dopisu politikům za záchranu českého školství, který podepsalo už 3 800 signatářů, také zveřejněný Pedagogickou komorou. V neposlední řadě i omezení vlivu neziskových organizací na školství. Jde především o spolky EDUin, různé inkluzivní neziskovky a politickou nadaci Open society fund miliardáře George Sorose a na ně napojené české neziskovkové bojůvky jako Člověk v tísni. Pan ministr, zřejmě zabetonován náměstky, kteří mají s Pedagogickou komorou osobní účty z dob kariérního řádu, s námi nejedná. Zato se spolky, čítajícími několi desítek či dokonce jednotek členů, jedná ochotně - za předpokladu, že mají na věci stejný názor jako on. Zejména u neziskovek je to dost osudové. Do expertních komisí k různým strategiím vzdělávání se nezvou nejen zástupci PK, ale ani učitelé jako takoví. Všichni experti jsou z různých neziskovek, VŠ a "ředitelských" spolků. Dlužno podotknout, abych nebyla osočena ze zaujatosti vůči ředitelům, máme jich mezi členy kolem 400. Ti jsou ovšem také pod embargem.
V této situaci ale školské odbory nevidí důvod ke stávkové pohotovosti a chtějí především jednat. Podle předsedy školských odborů ale pro stávkovou pohotovost zatím nedozrál čas, i když odborářům vadí, že návrh rozpočtu na příští rok počítá s navýšením na platy učitelů o 10 procent místo požadovaných 15 procent. O vyhlášení stávkové pohotovosti by podle něj odboráři rozhodli až podle toho, jak se další jednání vyvinou a jakou by tento krok měl podporu ve školách.
Stávkovou pohotovost spolku by nyní nepodpořily ani předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová či předsedkyně spolku Učitelská platforma (asi 300 členů) Petra Mazancová, jak uvedly pro ČTK. U Učitelské platformy prý vadí i náš postoj vůči neziskovým organizacím.
Nevím, na co chtějí odbory čekat a o čem chtějí jednat v době, kdy už o rozpočtu na příští rok bude rozhodnuto. Stávka není žádný svévolný akt a u českých učitelů, proslulých svou poddajností, už vůbec ne. Ani si "nebereme děti jako rukojmí". Jako rukojmí si je bere vláda, která na školství zysoka kašle. Jinak se to nazvat nedá. Učitelů si neváží a chce je nahradit levnějšími "odborníky". Rozumní rodiče nás jistě podpoří, stejně jako děti, které se občas ptají, při různých ironických poznámkách o chudobě, proč si to necháme líbit. Zejména děti na soukromých školách, které jezdí do školy vlastními auty. Není pravda, že lidé ocení skromnost - lidé ocení ráznost a sebevědomí. Uvidíme, jestli to půjde bez odborů a jestli si učitelé uvědomí svou cenu. Je za minutu dvanáct - do deseti let budou na školách jen "odborníci", učitelé budou jinde. On totiž inženýr, který půjde do školství učit matematiku a fyziku, se klidně může z rozhodnutí ředitele stát češtinářem či angličtinářem. Pak teprve se zjistí, že didaktika a metodika nejsou pověry, ale nutná výzbroj učitele, stejně jako anatomie pro lékaře. Bude ovšem už pozdě. Z veřejného školství se stane chudinská péče. Už vidím, jak kterýkoli ministr financí odpovídá za deset let na požadavky zvýšení platů ve školství: "Proč bychom jim přidávali, vždy tam jsou samí nekvalifikovaní!" Odbory to ale nevzdají a budou jednat.
Názory publikované v této sekci nelze ztotožňovat s postoji redakce Zpravodajství FTV Prima.