Zavírat školy kvůli koronaviru je podle britských vědců zbytečné a marginální

Vědci z University College London (UCL) zpochybnili užitečnost a smysl uzavření škol za účelem zamezení šíření pandemie koronaviru.
Školy v Británii jsou stejně zavřené jako u nás
Školy v Británii jsou stejně zavřené jako u nás
foto CNN

reklama

Dopad ve světě často zavedeného opatření se některým britským vědcům zdá být marginální. Stát si ale za opatřením stojí. Uzavření škol obhajuje podle webu Daily Mail profesor Niall Ferguson, na jehož model státní úředníci přistoupili. Ferguson trvá na tom, že uzavření škol hraje důležitou strategickou roli v kontrolovaném šíření smrtícího viru. V Británii, stejně jako u nás, jsou školy zavřené s výjimkou pro děti, jejichž rodiče jsou ve své práci nepostradatelní. Nyní během Velikonoc chtějí státní úředníci své rozhodnutí přehodnotit.

Odborný web The Lancet Child and Adolescent Health, který se věnuje pediatrii, ale upozorňuje: „Uzavření škol může mít hluboké ekonomické a sociální důsledky.“

Své prohlášení opírá o odborná zjištění a uvádí: „Nedávné modelové studie COVID-19 vypovídají, že samotné uzavření škol zabrání pouze 2–4 % úmrtí, což je mnohem méně než ostatní sociální distanční intervence.“ Z toho dochází k tvrzení, že ti, co řídí politiku, „si musí uvědomit nejasné argumenty vedoucí k rozhodnutí pro uzavření škol.“

Argumenty vychází z výzkumu vědců z University College London (UCL), kteří učinili závěry na základě zkoumání tří elektronických databází. Čerpali také z dat z ohniska nákazy virem SARS v Číně, Hongkongu a Singapuru, která naznačila, že uzavření škol nepřispělo ke kontrole epidemie.

Koronavirus

KORONAVIRUS ONLINE: Počet nakažených přesáhl v Česku pět tisíc

Jeden z autorů oponentní studie, profesor Russell Viner, pro Daily Mail uvedl: „Z předchozích studií jsme zjistili, že větší efekt má zavírání škol, když má virus nižší přenositelnost a ve větší míře napadá děti. To je opak viru nemoci COVID-19.“ K tomu dodává: „Náklady na uzavření základních škol jsou vysoké, výuka je narušená a může utrpět i duševní zdraví dětí. Mimo jiné je tím ovlivněn finanční stav rodin.“

Již citovaný vědec Niall Ferguson však oponuje s tím, že výzkum týmu UCL nebere v úvahu uzavření školy s dalšími opatřeními. Má na mysli například nedostatečné množství mýdla nebo horké vody pro mytí rukou. Také podle něj neexistuje jasný návod na udržení dostatečné vzdálenosti dětí od učitele a nejsou ani dostatečná opatření pro častou dezinfekci povrchů a předmětů ve školách.

Celou debatu o smyslu uzavření škol v Británii zakončil web Daily Mail citací z tiskové konference hlavního zdravotního poradce vlády profesora Chrise Whita: „Klíčové je dostat se za vrchol pandemie a pak teprve bude možné vést seriózní debatu, co je třeba dál udělat.“

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama