12 zajímavých faktů, které možná nevíte o tísňové lince, vs. seriál Linka

Už v červnu uvede televize Prima premiéru očekávané minisérie Linka. Hvězdně obsazený seriál velmi reálně přibližuje práci a zákulisí života pracovníků dispečinku tísňového volání. Než Linku uvidíte, přečtěte si několik opravdu zajímavých faktů o této službě. Některé by vás možná nenapadly.
Minisérie Linka přibližuje život lidí, kteří si jako profesi zvolili pomoc ostatním, ale i jejich profesní starosti.
Minisérie Linka přibližuje život lidí, kteří si jako profesi zvolili pomoc ostatním, ale i jejich profesní starosti.
FTV Prima/Linka

reklama

Rychlé a provázané zásahy všech složek IZS (integrovaného záchranného systému) dennodenně pomáhají při záchraně životů, zdraví i majetku. Kolik toho o této službě vlastně víte?

12 faktů o tísňové lince

  1. V České republice pracuje na tísňových linkách Hasičského záchranného sboru ČR, tedy lince 112 a 150, 308 operátorů.
  2. V loňském roce zvedli operátoři linky telefon každou 11. sekundu.
  3. Ročně je takových hovorů přes 3 miliony.
  4. Informací, které musí operátor od volajícího získat a hlavně předat dál všem záchranářům, je ještě víc. Na jednu mimořádnou událost připadá průměrně 450 tzv. „datových vět“. Tedy informací, které je potřeba zadat do systému a distribuovat všem, kteří na pomoc vyjíždějí. Jedná se o informace dvojího druhu. Těmi prvními jsou informace o samotné události, tedy co se stalo, kde se to stalo, zda jsou na místě ranění nebo které složky na místě zasahují apod. Další, doplňující informace, kterých je ale výrazně větší množství, jsou informace o typu zasahujících vozidel a poloze vozidel, takže operátor v každý okamžik vidí, kde dané vozidlo jedoucí k zásahu je. Podívejte se na první ukázku z minisérie Linka: 
    Byl dosažen limit pro přehrávání

    Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

    Linka (1) - teaser 2
  5. Na základě tísňových telefonátů vyjeli hasiči v roce 2018 k 181 177 mimořádným událostem.
  6. V každém ze 14 krajů ČR již funguje telefonní centrum obsluhující linku 112.
  7. Centra tísňového volání jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena, jsou také vzájemně zastupitelná – tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení.
  8. Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a Zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek. Podívejte se na další ukázku z minisérie Linka:
    Byl dosažen limit pro přehrávání

    Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

    Linka (1) - teaser 3
  9. Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu, pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
  10. Technologie linky 112 fungující v ČR umí identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
  11. Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
  12. Tísňové lince se nevyhýbají ani volání zlomyslná, nechtěná a omyly. Těch operátoři zaznamenají až 75 % ročně.

Život na tísňové lince sledujte v minisérii Linka na Primě

Právě televizní minisérie Linka si klade za cíl ukázat, že na lince 112 pracují také jen lidé, kteří kromě dalších schopností musí umět přesně rozdělit pracovní a soukromý život. Na ně totiž spoléhají volající, kteří potřebují pomoci zachránit život, uhasit požár a vyřešit další stovky složitých situací. Denně, každou hodinu, každou minutu.

Všechny epizody mají jedno společné: Byly inspirovány skutečností a zdramatizovány tak, aby se k divákovi dostal zajímavý výstup dokumentující práci všech složek IZS.

Více o minisérii Linka a charakterech jejích postav napoví další televizní ukázka:

Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Linka (1) - teaser 5

V každém díle Linky jsou zachyceny nejen případy s výjezdem složek IZS, ale také drobné případy, které se dají vyřešit po telefonu – pouze necelých 10 % volání na tísňové linky totiž končí výjezdem některé ze složek IZS.

Velmi často jde o psychickou podporu a pomoc, kterou například starší osamělý člověk nemá, a tak vyhodnotí celou situaci jako krizovou a volá o pomoc.

V hlavních rolích se těšte na Ivanu Chýlkovou v roli policistky, Ondřeje Brzobohatého, Martina Hofmanna, Martina Fingera, Vladimíra Kratinu a další.

reklama

reklama