ANKETA: Jaká je představa umělců a politiků o osobnosti ministra?

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes požádá prezidenta Miloše Zemana o odvolání ministra kultury Antonína Staňka (ČSSD). Řekl to v úterý novinářům v Bruselu. Prezident včera odpoledne totiž nepřijal Staňkovu demisi. Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček navrhuje místopředsedu ČSSD Michala Šmardu. Babiš ale nominaci Šmardy považuje za "zvláštní". Koaliční smlouva mezi hnutím ANO a ČSSD žádné podmínky pro odbornost ministrů neupravuje.
Ministerstvo kultury
Ministerstvo kultury
ministerstvo kultury

reklama

Zeptali jsme se prostřednictvím SMS několika osobností kulturního i politického života, včetně premiéra, jaká by byla jejich kritéria a představa o šéfovi resortu. Otázka, s trochou nadsázky na konci, zněla:

 

Jaký má být ministr kultury? Politik, manažer, umělec? Do jaké míry si má rozumět s umělci a co to znamená? Má stále chodit do kina? :-)

 

ADAM DVOŘÁK – producent a střihač, nominace Českého lva za snímky Lidice, Tajnosti nebo Snowboarďáci

Nový ministr kultury by měl být manažer se vztahem k umění. Nemyslím, že to musí být zrovna umělec, ale aktivní vztah je důležitý. No a na otázku, zda má chodit do kina… to by neměla být podmínka, ale znak normálnosti… jakože pokud chodí do kina, je normální a my potřebujeme “normálního ministra”. Myslíte že Salvador Dalí by byl dobrý ministr? :-)

 

ANDREJ BABIŠ –- předseda vlády ČR

Kulturně založený manažer, který naslouchá všem, kteří jsou v naší kultuře aktivní a je schopen řešit konflikty kompromisy.

 

LIBOR BOUČEK – moderátor a dabér

Ministr kultury má být především vzdělaným oponentem ministryně financí a měl by mít přesvědčivost směrem k premiérovi. Úkolem je získat do segmentu kultury oprávněně co nejvíc peněz. 1 % z výdajů rozpočtu je vážně minimum, které musí vybojovat. Musí umět argumentovat. Jestli má chodit do kina je mediálni zkratka. Měl by rozumět provozu kulturních institucí v ČR, jejich hospodaření, jejich poslání. Kultura je náš generační odkaz a my to zaměňujeme leckdy za stavění skanzenu. Ve zkratce – ideální by byl absolvent divadelní či filmové produkce nebo arts managementu na VŠE. Jo a vzhledem k tomu, že kulturou reprezentujeme, považuji dva světové jazyky za povinnost. Hlavně, ať se post ministra kultury nestane politickou trafikou pro ambiciózního a ne příliš schopného straníka. To je největší nebezpečí, které jsme už taky zažili (jsem absolvent div. produkce na DAMU, proto píšu možná složitě).

 

ZDENĚK TROŠKA - režisér

Ministr kultury by měl být od všeho kus. Především kumštýř, protože to je je základní předpoklad jeho profese. Manažer, aby věděl, co kdy a jak zařídit v prezentaci naší kultury ve světě a umět zahraniční zajímavostipředstavit u nás. A politik, aby věděl, na koho se kam a kdy obrátit, aby jeho ušlechtilým záměrům bylo napomoženo. Prostě, aby se vyznal :-) 

 

PAVEL NOVÝ - herec

Rozhodně ne Staněk. Myslím si, že by si neměl vyřizovat staré věci a domnívám se, že by měl mít alespoň jednoho náměstka. který se vyzná alespoň v některém segmentu působnosti ministra a ví na koho se obrátit o radu v segmentech ostatních, aby mu oradili. Myslím., že je dobré mluvit s lidmi a také je poslouchat.

 

ANNA ČIPEROVÁ – zástukyně ředitele Divadla A. Dvořáka Příbram

Aby mohl být ministr kultury dobrým manažerem, musí se v kultuře opravdu dobře orientovat. S umělci se nemusí přímo kamarádit, ale musí umět rozpoznat kvalitní a nekvalitní kulturní počin. A aby ho mohl rozpoznat, měl by se významných akcí zúčastňovat.

 

JAROSLAV KMENTA – investigativní novinář a spisovatel

Tak především dobrý manažer. Ostatně jako kterýkoliv jiný ministr. V tom je klíč k úspěchu. Musí si umět vybrat erudované náměstky, kteří za něj zvládnou odborné otázky do nejmenších podrobností.

Ministr kultury nemusí být specialista na výtvarné umění nebo znalec filmu, který hodnotí snímky na ČSFD.

O celém resortu by ale měl mít alespoň základní přehled. Znát rozpočet. Pak by měl mít všeobecný přehled o celém spektru jednotlivých oborů. Měl by být vstřícný k umělcům a naslouchat jejich radám a názorům. V oboru jsou přece jen déle než on, problematice rozumí víc.

Problém je ale už ve straně, která ministra nominuje. Takový člověk se na funkci musí připravovat několik let. Tady to teď spíš vypadá, že ČSSD vytahuje nominanty na kulturu jako králíky z klobouku, aniž by prošli nějakou dlouhodobou průpravou.

Což je problém i strany ANO 2011. Překvapil mě třeba amatérismus při výběru ministryně spravedlnosti Taťány Malé v roce 2018.

 

ROMAN ŠMUCLER – moderátor, zubní lékař, stomatochirurg, vysokoškolský pedagog, podnikatel, moderátor a scenárista

Ministr kultury musí být politik-profesionál. Navíc umění je jen zlomek práce ministerstva. Měl by se ale na problematiku roky specializovat. Jenom politik má potřebnou politickou podporu. Velkou výhodou je předchozí manažerská zkušenost z velké instituce – památky, divadlo, galerie.

 

HELENA TŘEŠTÍKOVÁ – režisérka a pedagožka, od 9. do 26. ledna 2007 byla ministryní kultury České republiky v druhé Topolánkově vládě

Podle mého názoru by měl ministr kultury především opravdu rozumět kultuře a mít ji rád. Měl by mít respekt lidí z kulturního prostředí.

Měl by vědět, že pro malý národ může být kultura jedním z důležitých nástrojů vlastní identity a zároveň prezentace do zahraničí.

reklama

reklama