KOMENTÁŘ TOMÁŠE VYORALA: Když migranti znásilňovali evropské ženy, mlčel jsem. Když cenzurovali sociální sítě, mlčel jsem. Když jsem chtěl promluvit, bylo pozdě

Na sociálních sítích a v médiích se rozvířila diskuze nad plakáty slovenské umělkyně na budově ústecké Fakulty umění a designu. Děkan tamní fakulty dokonce uvedl, že „dílo beze zbytku představuje současné umění v jeho nejlepší formě“. Žluté plakáty a na nich natištěné uvědomělé texty. Tak to vypadá, že děkana na tamní fakultu bych mohl jít dělat taky – teda mít samozřejmě ty správné názory. Panu děkanovi tak alespoň posílám alternativní texty, které může časem vyměnit.
Fakulta umění a designu Ústí nad Labem
Fakulta umění a designu Ústí nad Labem
@hnutispd / Facebook

reklama

Plakáty slovenské umělkyně a profesorky Ilony Neméthy na ústecké fakultě obsahují tyto texty:

„Když vraždili Židy – mlčel jsem.“
„Když vyháněli Němce – mlčel jsem.“
„Když mlátili Romy – mlčel jsem.“
„Když odmítali uprchlíky – mlčel jsem.“
„Když přišli pro mě – už všichni mlčeli.“

Fakulta umění a designu Ústí nad Labem
Autor: @hnutispd / Facebook Fakulta umění a designu Ústí nad Labem

Co si texty na plakátech trochu učesat?

Já bych si dovolil navrhnout jistou alternativu, za kterou by však děkan Pavel Mrkus aplaus elit pravděpodobně neobdržel.

„Když migranti znásilňovali evropské ženy – mlčel jsem.“
„Když Romové okrádali mé známé – mlčel jsem.“
„Když EU zaváděla stále další restrikce – mlčel jsem.“
„Když menšiny protežovali na úkor většiny – mlčel jsem.“
„Když uráželi a rozbíjeli tradiční rodinu – mlčel jsem.“
„Když začínali cenzurovat sociální sítě – mlčel jsem.“
„Když jsem konečně chtěl promluvit, bylo to již zakázáno.“

Luboš Palata

KOMENTÁŘ TOMÁŠE VYORALA: Podle novináře Palaty jsme viníci Brexitu my, nikoliv Brusel. A Soros si prý za pomoc Evropě zaslouží vyznamenání. Asi slušný oddíl

Děkana Fakulty umění a designu bych mohl dělat taky

Děkan Fakulty umění a designu Pavel Mrkus se k plakátům vyjádřil pro iDnes následovně: „Na druhé straně se podařilo odhalit i hlubokou propast v porozumění a výkladech základních dějinných traumat, které stále ovlivňují současný bolestný stav duše střední Evropy a v jejím rámci i nelehký každodenní život obyvatel v České republice a především jejích příhraničních oblastí. V tomto ohledu dílo beze zbytku představuje současné umění v jeho nejlepší formě.“

Současné umění v jeho nejlepší formě? Pár žlutých plakátů s natištěným textem v uvědomělém progresivistickém duchu? Ale tak v „nepřeberné konkurenci“ současného „umění“ možná ano. To je pravda. I když bych spíš řekl, že se zdá, že funkci děkana na tamní fakultě bych asi zvládl taky.

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama