Mobilní operátoři mění smlouvy, jen tak a legálně. Nesouhlasíte? Odejděte

Jiný, údajně „výhodnější“ tarif, omezení dat, vyšší sankce za vypovězení smlouvy. To, a nejen to, vám může nadiktovat mobilní operátor, a pokud neprotestujete, změny platí. A pro vás to navíc může být nemilé překvapení spolu s příštím vyúčtováním. Informace jsou uvedeny většinou právě v pravidelném vyúčtování za telefon – často ale prý na zadní straně a navíc malým písmem. Upozornil na to dTest. Takové jednání je podle něj přitom v souladu se zákonem, ovšem stejný zákon vám jako zákazníkovi umožňuje od takto změněné smlouvy, je-li pro vás nevýhodná, odstoupit, a bez sankce. Abyste se ale o změně dozvěděli, musíte skutečně prostudovat vše, co vám od operátora přijde poštou, ať už klasickou nebo elektronicky.
Ušetřit můžete až 50 % vaší měsíční útraty. Srovnání mobilních tarifů na Prima Rádci
Operátoři se shodují, že nejčastějším důvodem ke změně podmínek je snaha o zlepšení služeb a že svoje zákazníky informují nejčastěji textovou zprávou nebo v příloze k vystavené faktuře. Sami operátoři takto poskytnuté informace považují za dostatečné varování svých zákazníků. "Své zákazníky vždy včas o změnách informujeme," říká mluvčí Vodafone Markéta Kuklová. Také mluvčí O2 Kateřina Mikšová přiznává, že smlouvy svým zákazníkům tímto způsobem mění. "Na faktuře je ta změna uvedena vždycky, co nejblíže telefonnímu číslu, kterého se změna týká. Pokud zákazníkovi chodí vyúčtování mailem, je to uvedeno i v e-mailu," říká Mikšová. To, že důkladné pročítání vyúčtování není pro spotřebitele standardní, si ale uvědomují. "Pravda je že řada zákazníků ty přílohy k fakturám příliš nečte. A setkáváme se i s tím, že zákazník tvrdí, že esemesku nedostal a my přitom víme, že jsme mu ji odeslali," tvrdí zase mluvčí T-mobile Martina Kemrová.
Situaci na trhu mobilních operátorů intenzivně sledují a denně s klienty řeší i odborníci Prima Rádce. "Obecně trh telekomunikací prochází neustálými změnami týkajícími se i úprav obchodních podmínek a smluv. Zákazníky jsou tyto změny vnímány vesměs smíšeně a my se jim snažíme pomoci se v těchto změnách zorientovat," říká expert Prima Rádce Zbyněk Laisek.
Každopádně, pokud vám navrhované změny od operátorů nevyhovují, máte ze zákona právo od smlouvy k datu, kdy mají změny začít platit, odstoupit. I o této možnosti vás operátor musí informovat. Určitě se vyplatí porovnat všeobecné podmínky před i po navrhovaných změnách a podmínky vašeho konkrétního tarifu. A pokud zjistíte, že je pro vás nabídka operátora skutečně nevýhodná, máte právo odejít. Ale pozor, co když nabídku operátor považuje naopak za lepší a odstoupení od smlouvy proto nechce umožnit? "Spotřebitel by měl při prvním vyúčtování podat reklamaci a pokud mu operátor nevyhoví, měl by se obrátit na český telekomunikační úřad," doporučuje právník dTestu Lukáš Zelený. Nicméně mobilní operátoři prý problémy svým zákazníkům dělat nechtějí: "Pokud by změna mohla být zákazníkem vnímána jako zhoršení podmínek, tak zákazníkům umožňujeme odstoupení od smlouvy," tvrdí Markéta Kuklová z Vodafone.
Přechodem k jinému operátorovi můžete ušetřit až polovinu současných měsíčních nákladů za telefon. V současné době působí na trhu zhruba 88 operátorů. Mimo tří klíčových hráčů: T-Mobile, Vodafone a O2 nabízí telekomunikační služby spousta virtuálních operátorů, jejichž počet se často mění. "V rámci svého produktového portfolia se velcí operátoři nyní soustředí na neomezené tarify a datové služby, zatímco virtuální operátoři na tarify nižší," říká finanční odborník Zbyněk Laisek. A dodává: "Denně realizujeme přechody klientů s průměrnou úsporou 250 korun".
Chcete-li také najít výhodnější tarif, poradit, vysvětlit nebo například změnit mobilního operátora, kontaktujte experty Prima Rádce zde. Najdou vám nejlepší nabídku a pomůžou zdarma s případnou změnou tarifu či přechodem jinam.
Pokud jde o pravidelné platby a finanční produkty, kromě vyúčtování od mobilních operátorů je nutné také důkladně pročítat například smouvy od dodavatelů energií. Tam také mohou čekat nejrůznější záludnosti. Pozor si dávejte hlavně na dodatky ke smlouvám.
Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.