Na českých silnicích umírají stovky řidičů. Největším problémem je zběsilá jízda a alkohol

Neúcta k legislativě, nedodržování předpisů, laxnost a agresivita za volantem. To je jen malý výčet špatného chování za volantem. Jaké jsou největší přestupky za volantem? A je vůbec správné povolit zákon o toleranci půl promile v krvi za volantem? O nedostatcích českých řidičů informuje Centrum dopravního výzkumu.
Autonehoda
Autonehoda
JS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Člověk je hlavním faktorem v dopravním systému. Ovlivňuje absolutně všechno a úroveň provozu na silnicích je odrazem společnosti. Slušní řidiči sice převažují, ale ani agresivita českým řidičům nechybí. Slyšíme to ze všech stran, i milisekunda nepozornosti může způsobit dopravní nehodu. Stále však vidíme opravdu mnoho řidičů, kteří se nevěnují řízení a telefonují, smskují nebo dokonce kontrolují sociální sítě. A i toto chování za volantem je obrazem naší společnosti, a o nás to nic dobrého nevypovídá, protože nehodovost v posledních letech razantně vzrostla.  

Meziroční nárůst fatálních následků nehod je způsoben hlavně rychlostí, požitím alkoholu a návykových látek. Nejčastějšími oběťmi nehod jsou motocyklisté a chodci. Za rok 2018 na českých silnicích zemřelo 19 dětí, 38 cyklistů a 91 motocyklistů. A historicky vůbec nejvíc bylo zraněných seniorů, a to 136. Statistiky říkají, že za loňský rok zemřelo na silnicích celkem 565 lidí.

Téma alkohol za volantem je stále častěji diskutováno. V ostatních státech Evropy je většinou povoleno 0,5 promile. Kdyby zákon platil i u nás, tak je otázkou, zda by řidiči skončili jen u jedné sklenky vína či jednoho piva.

„Rozhodně není dobrý nápad povolit půl promile! V roce 2018 jsme zaznamenali nejvyšší meziroční nárůst od roku 2009 (viz graf níže),“ uvádí Lukáš Kadula, Executive Researcher ve společnosti Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Dodává k tomu statistiku a říká: „To nejsou zrovna zanedbatelná čísla a k tomu vezměme ekonomickou ztrátu 3,6 miliard, představující zdravotní péči, HZS, PČR, škody, soudy, produkce, sociální výdaje, náhrady škod.“

 

====================================================================

Statistika nehod se smrtelným, těžkým či lehkým zraněním zaviněných řidičem s přítomností alkoholu do 0,5‰ v letech 2012 - 2018: 
1 461 nehod
58 usmrcených osob
228 těžce zraněných
1 567 lehce zraněných

====================================================================

 

Každý se za volantem chová jinak

Někdo je agresivní a někdo až příliš pomalý. Jinak řídí ženy a jinak muži. To, kdo je za volantem lepší, se přímo říci nedá. Ale dle srovnání bodového systému si můžeme udělat obrázek o tom, jak na tom jsme. Bodový systém tvoří z 55,03% muži a z 44,97% ženy. Poměr bodovaných je od poměru všech řidičů významně odlišný – tvoří ho 81,18% mužů a 18,82% žen. Největší skupinu bodovaných řidičů tvoří muži ve věku 44 let a ženy ve věku 43 let. Bodovaných žen je ale v řádu tisíců méně. Ženy jsou od přírody klidnější a ne tak agresivní jako muži. Otázka ale je, zda někdy příliš pomalá či nerozhodná jízda nezpůsobuje právě tu zmiňovanou agresivitu a nebezpečné předjíždění. 

Čeští řidiči nepatří mezi nejlepší. Ve srovnání s ostatními státy v Evropě jsme až na 21. pozici z 28 států. Dopravními premianty jsou Spojené království, Dánsko a Irsko. Ti, i přes nárůst počtu usmrcených osob, patří v rámci srovnání stále mezi ty nejlepší a nejopatrnější. Nejhůř je na tom Rumunsko, zde je evidováno 96 mrtvých na 1 milion obyvatel. Česká republika má z tohoto pohledu 62 mrtvých a řadí se tak na 21. místo. Toto je velký propad z 15. místa, na kterém byla v roce 2017. Čeští řidiči by měli hlavně zpomalit a před jízdou nepít alkohol, protože to jsou dva hlavní problémy na českých silnicích.

Tabulka smrtelné autonehody a alkohol
Tabulka smrtelné autonehody a alkohol

Aneta Šimečková

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama