Parazitují na stresu řidičů. 10 rad, jak se ubránit lovcům nehod

Takzvaným lovcům nehod padnou každoročně za oběť tisíce řidičů, protože nevědí, jak si zavolat rychlou a spolehlivou pomoc od své pojišťovny. Přitom již přes rok mají k dispozici Linku pomoci řidičům 1224, která je před praktikami lovců nehod spolehlivě ochrání.
Při nehodě odmítněte vždy rázně asistenční službu (lovce nehod), kterou jste si sami nezavolali...
Při nehodě odmítněte vždy rázně asistenční službu (lovce nehod), kterou jste si sami nezavolali...
ČKP

reklama

Za lovce nehod nebo crash huntery jsou označované firmy i jednotlivci, kteří se bez přivolání objeví u havarovaných či porouchaných vozidel a vnucují zde vystresovaným řidičům své služby. Využívají stresové situace, a ještě než se řidiči stačí vzpamatovat z prvního šoku, už začnou připravovat odtah nepojízdného auta, nabízejí náhradní vozidlo a opravu auta ve spřáteleném autoservisu. Protože nepodléhají žádné kontrole, poskytují často zbytečné, leckdy i nekvalitní a hlavně předražené služby, které v konečném důsledku musí řidič zaplatit ze svého. Přitom to je zbytečné, protože rychlé a spolehlivé asistenční služby už má dnes prakticky každý motorista předplacené v rámci pojištění svého vozidla.

Parazitují na stresu řidičů

Dopravní nehoda je mimořádná událost, na kterou se můžete jen velmi těžko psychicky připravit. Dřívější zkušenosti s nehodou, zažité postupy a telefonní čísla i dobré mentální rozpoložení vám mohou zvládnutí situace ulehčit. Přesto se při nehodě člověk dostává do akutního negativního stresu, který ovlivňuje jeho fyzickou i psychickou stránku. „Při nehodě dochází u účastníků k akutnímu negativnímu stresu, což má vliv na myšlení, emoce, chování i organismu. V takovém stavu nejsou řidiči mnohdy schopni jednat racionálně a snadno podléhají nátlaku lovců nehod,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter. „Boural jsem v jednosměrce, auto nepojízdné. Bylo to ve špičce, takže to byla náročná situace pro všechny. Oni nabídli pomoc lidem ve stresu a člověk podepíše všechno, aniž by měl možnost si to rozmyslet,“ popisuje svou zkušenost s lovci nehod sedmatřicetiletý řidič. Ten se potýkal také s problémy u vyjednaného autoservisu, kde mu bez jeho vědomí místo nových součástek namontovali použité.

Auto 1224 Foto:

Ženy podlehnou snáz

„Ženy vnímají situaci nehody daleko komplexněji. Musí totiž řešit celou řadu starostí s tím souvisejících, například u sebe mají dítě, což stres ještě zvyšuje,“ říká psycholog Walter. To potvrzuje i průzkum Linky pomoci řidičům 1224. Z výsledků vyplývá, že ženy bývají dopravní nehodou ovlivněny více ─ 80 procent z nich uvedlo, že se při nehodě dostalo více či méně do stresu, muži „jen“ v 55 procentech případů. Ženy proto i snadněji podlehnou nátlaku "lovců nehod".

Pomoc je v ceně povinného ručení

Každý řidič, který má sjednané povinné ručení, případně havarijní pojištění, má od pojišťovny nárok na asistenční služby pro případ nehody nebo poruchy auta. Jejich rozsah najde ve své pojistné smlouvě. Sjednané asistenční služby poskytuje smluvní asistenční společnost pojišťovny, u které je auto pojištěné. Telefonní číslo smluvní asistenční společnosti si nemusí pamatovat ani se ve stresu zdržovat jeho zjišťováním. Pojišťovny a Česká kancelář pojistitelů provozují jednotnou Linku pomoci řidičům 1224, kde si motorista přivolá pomoc od své pojišťovny, ať již je pojištěný kdekoli. Linka 1224 pokrývá celé území České republiky, funguje 12 měsíců v roce 24 hodin denně, proto se její telefonní číslo 1224 velmi snadno pamatuje. Pomáhá řidičům zvládnout krizové situace a ubránit se lovcům nehod. Více informací o lince 1224 najdete na www.1224.cz.

10 rad, jak se ubránit lovcům nehod

  1. Pokud potřebujete odtah nebo jinou pomoc s nepojízdným vozidlem, co nejdříve zavolejte Linku pomoci řidičům 1224.
  2. Linku 1224 volejte, i pokud nevíte, kde je vozidlo pojištěné či na jaké asistenční služby máte nárok od své pojišťovny. Operátoři linky 1224 vás přepojí na asistenční společnosti pojišťovny a tam už vám pomohou.
  3. Odmítněte vždy rázně asistenční službu (lovce nehod), kterou jste si sami nezavolali.
  4. Důrazně oznamte lovci nehod, že si odtah a opravu nepojízdného vozidla zajistíte sami s pomocí pojišťovny, a jeho služby proto nevyužijete.
  5. I pokud vám již lovec nehod začal nějaké služby poskytovat, např. začal nehodu označovat a tvrdí, že již přivolal odtah auta, služby odmítněte a rozhodně mu nic nepodepisujte.
  6. Pozor na různé triky lovců nehod, do poslední chvíle se vás budou snažit zmanipulovat k využití jejich spřáteleného servisu. O tom, kde se bude vozidlo opravovat, si však rozhodujete vy sami. Pokud nemáte servis, kde auto pravidelně servisujete, doporučujeme využít prověřené smluvní autoservisy, které vám doporučí vaše pojišťovna.
  7. Lovci nehod se s oblibou uvádějí, že je poslala pojišťovna nebo s ní mají smlouvu. Samozřejmě to není pravda. Pokud zavoláte na linku 1224, dozvíte se zde od smluvní asistenční společnosti pojišťovny, kdy a kdo vám přijede pomoci, všechny ostatní odtahové společnosti můžete bez obav odmítnout.
  8. Pokud jste již lovci nehod naletěli, informujte o této skutečnosti pojišťovnu a domluvte se na dalším postupu. Předejdete tak zbytečným doplatkům za čerpání služeb, které pojišťovna nemůže proplatit.
  9. Řada motoristů se setkává s nekvalitní opravou v servisech doporučených lovcem nehod. Existují i případy, kdy autoservis vyfakturoval výměnu dílů, místo toho provedl pouze opravu a díl nevyměnil. Věnujte proto provedené opravě zvýšenou pozornost, případně si opravu nechte prověřit jiným, důvěryhodným subjektem.
  10. Problémy, které motoristům přinášejí lovci nehod, jsou velmi nepříjemné a často na ně bohužel doplácí motorista. Jediný opravdu bezpečný postup je prevence, kdy si osvojíte postup při dopravní nehodě a o pomoc požádáte svoji pojišťovnu. Pro tyto účely si uložte do telefonu i do své paměti číslo Linky pomoci řidičům 1224.

Jak funguje Linka pomoci řidičům 1224

Klienti, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku obsluhují zkušení zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností. Operátor zjistí pojišťovnu, u které má řidič uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle registrační značky auta. Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu. Vše proběhne v souladu s pojistnými podmínkami.

 

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.                                                           

reklama

reklama