Problémy s reklamací? Teď je vyřešíte bez soudů, i u zahraničního e-shopu

Slibuje to Česká obchodní inspekce i Evropská komise. Zjišťovali jsme, kam se můžete v případě nevyřízeného sporu s obchodníky obrátit...
Online nakupování - abstraktní
Online nakupování - abstraktní
tnihkstock.com

reklama

Už se vám stalo, že jste nebyli spokojeni s vyřízením reklamace nebo jste měli jiný problém při nakupování v evropských e-shopech? Do této chvíle jedinou možností, jak se domoci svých práv, byl soud. Ale do toho se chce málokomu. „Když si koupím on-line něco, co mi nefunguje, tak to vzdám, prostě nechám to být a vůbec se o to svoje právo neberu a vlastně ty lidi dneska nemaj možnost nějakého rychlého řešení,“ popisuje zkušenosti většiny lidí eurokomisařka Věra Jourová /ANO/. To se ale změnilo. Evropská komise rozjela projekt, který umožňuje mimosoudní řešení reklamací či vrácení peněz. Nový systém funguje jednoduše. Přes webové stránky Evropského parlamentu se dostanete na samotnou aplikaci, kde vyplníte dotazník v češtině. Ten odešle Národnímu koordinačnímu centru a to předá stížnost patřičné zemi. Ale už v jejím jazyce.

Vydělávejte nakupováním. S kreditkou to jde. Získáte slevy, bonusy i vrácení až 2 % z každého nákupu zpět.
>>> SROVNÁNÍ kreditních karet (včetně slev, bonusů a dalších výhod) + možnost sjednání online <<<

Řešení sporů se urychlí

Češi mají v oblibě polské a maďarské nákupní servery. Řekněme, že třeba nakoupíte výrobek od obchodu z Maďarska. Výrobek přijde, nicméně neodpovídá kvalitou tomu, co bylo smluveno, tak jak byl popsán. Pomůže vám národní centrum, konkrétně v Maďarsku. Spotřebiteli pomáhá centrála té země, kde sídlí e-shop proto, že zná zná místní zákony a podnikatelské prostředí. Nový projekt zásadně urychlí řešení sporů. Potvrdil to i europoslanec Pavel Svoboda /KDU-ČSL/. "Ten systém přinese především tu výhodu, že všechno se řeší on-line," doplnil. "K platformě, která umožňuje mimosoudní vyrovnání mezi zákazníkem a provozovatelem e-shopu, se v rámci Evropské unie zatím připojilo 17 zemí z 28. Zbývajících jedenáct tak učiní v co nejkratší době," zjistil reportér Zpráv FTV Prima Karel Rychlý. Členské státy subjekty, které budou za tu kterou zemi stížnosti koordinovat, musely nahlásit do začátku ledna. U nás to bude Česká obchodní inspekce.

Nakupování on-line

Balíků z druhého konce světa je stále víc. Co nákup z e-shopů mimo EU obnáší?

ČOI začala řešit spory mimosoudně i "doma"

Bez soudů a levněji byste ale už měli vyřešit i spory s českými obchodníky... Česká obchodní inspekce totiž začala řešit spory mezi zákazníky a obchodníky mimosoudní cestou i na domácí půdě, a netýká se jen e-shopů. Každý spotřebitel, který nebyl spokojen s vyřízením reklamace, ať už online, nebo v kamenném obchodě, se může obrátit na pracovníky nového centra při ČOI.

Zákazníci v obchodním centru

Vadné zboží: Jaká máte práva při reklamaci v obchodě?

Jak to funguje?

Návrh na zahájení mimosoudního řízení můžete jako zákazníci podat nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy jste uplatnili své právo, které je předmětem sporu, u prodávajícího poprvé. Můžete ho podat písemně či ústně do protokolu nebo elektronicky prostřednictvím on-line formuláře na webu České obchodní inspekce. On-line formulář je třeba podepsat elektronickým podpisem nebo zaslat prostřednictvím datové schránky. Pokud nemáte elektronický podpis nebo datovou schránku, musíte si vytisknout potvrzení o podání návrhu zaslaného do vaší emailové schránky, podepsat a nejpozději do 10 dnů zaslat na adresu oddělení ADR při ČOI v Praze. Přílohou žádosti pak musí být dokument, který prokazuje, že se vám spor nepodařilo s prodávajícím vyřešit přímo. ČOI má pak na vyřízení 90 dnů. Cílem je uzavření písemné dohody obou stran sporu.

Novinky pro spotřebitele a spoustu tipů, jak ušetřit, najdete i na Facebooku Prima Rádce. Přidejte si nás...

Sledujte Zprávy FTV Prima. Každý den v 18.55 hodin, nebo kdykoliv na Prima PLAY - Zprávy.

reklama

reklama