Reklamace: Co se změnilo a co zůstává při starém?

Když se text nového občanského zákoníku zveřejnil, vypadalo to podle mnohých právníků, že se záruka bude vztahovat jen na ty vady spotřebního zboží, které se vyskytnou v prvním půl roce po jeho koupi. Po této době by zákazník musel dokazovat, že za vadou skutečně není jeho špatné zacházení s výrobkem. Vše ale zůstává stejné. Lhůta pro reklamaci se nezkracuje.
V novém občanském zákoníku najdete už jen termín zákonné odpovědnosti za vady u spotřebního zboží. Nicméně stále platí doba pro uplatnění reklamace. Tedy dva roky. Když obchodník nebo výrobce uzná za vhodné, lhůta může být delší, kratší ale v žádném případě. Jedině snad za předpokladu, že kupujete zboží použité. Tam může být doba zkrácena až o polovinu.
„V novém občanském zákoníku se především mění pojmy. Co ale platí stále, je čtyřiadvacetiměsíční lhůta, v které můžeme uplatnit reklamaci." – Miloš Borovička, právní poradce dTestu
„Dle ustanovení § 2165 kupující může stejně jako dříve uplatnit práva z vady, která se u spotřebního zboží vyskytne v době 24 měsíců od jeho převzetí.“ – Miroslav Konvalina, mluvčí ministerstva spravedlnosti
Podle všeho je ale výklad v novém občanském zákoníku natolik nešťastný, že byste se po šesti měsících od nákupu zboží mohli v obchodě setkat také s odmítnutím reklamace. Nicméně takový přístup lze očekávat spíš jen u nepoctivých obchodníků, kteří by se snažili využít ve svůj prospěch právě sporný výklad. Není proto vyloučené, že takové případy bude řešit i soud.
- Pokud nakupujete často po internetu, dvouletá záruční doba se začíná počítat dnem převzetí zboží.
- Chcete-li uplatnit reklamaci, prodejce má vždy maximálně 30 dnů na její vyřízení. Ne všechny vady vám ale musí uznat. Stejně jako předtím, opotřebení nebo vaše špatné zacházení není chyba výrobku.
- Pokud si při koupi zboží nevšimnete zásadní vady, můžete chtít kromě opravy, výměny či odstoupení od smlouvy nově také slevu.
- Dvouletá lhůta se počítá od doby prvního nákupu zboží, i když během ní uplatníte reklamaci (například vyměníte zboží za úplně nové). Je pak lepší od smlouvy odstoupit, chtít zpátky peníze a koupit zboží znovu.
- Vyměnit zboží za nové ale není úplně snadné – musí se na něm objevit stejná vada třikrát nebo čtyři různé vady najednou.
- Nezapomeňte si vyžádat záruční list – prodávající nemá povinnost vám ho vydat.
- Reklamace na zboží koupené před 1. lednem 2014 uplatňujete podle předchozích předpisů.
Další praktické informace také v tomto článku:
Nový občanský zákoník změnil začátkem ledna řadu oblastí. Nové znění má více než tři tisíce paragrafů. Změny se týkají mimo jiné práva dědického, rodinného, věcného, smluvního. Řeší se jinak i některé náhrady újmy.
Konkrétní změny se týkají například:
- závěti či odpovědnosti dědiců za dluhy zůstavitele;
- povinnosti a práva manželů, osvojení;
- lichvy a neúměrného krácení;
- zástavního a zadržovacího práva, sousedských sporů;
- újmy za narušení dovolené, náhrady za ublížení na zdraví a usmrcení;
- stavby jako součásti pozemku, atd.
Podle zákonodárců už nebylo vyhnutí. Společnost se za posledních dvacet let změnila, musela se tak prý změnit i legislativa. „Nový občanský zákoník reaguje na potřebu změny v soukromém právu. Současný občanský zákoník byl přijat v roce 1964. Od té doby byl mnohokrát upravován (novelizován). Vychází z poměrů 60. let a z tehdejších názorů na soukromé právo. A to zapříčinilo jeden z největších nedostatků tohoto zákoníku – roztříštěnost úpravy občanskoprávních vztahů v několika různých právních předpisech.“ Tak jsou změny vysvětlovány na oficiálních stránkách nového občanského zákoníku. Najdete tu přehled všech změn a další informace.
Jestli byly všechny změny skutečně prospěšné a podařilo se zeefektivnit systém, ale zřejmě ukážou až zkušenosti nás všech.