V hlavní roli Rudolf Hrušínský. Název jeho majsterštyku: Diagóza smrti

Vychutnejte si herecký koncert Rudolfa Hrušínského v detektivce Diagnóza smrti aneb Co způsobí trauma z nenaplněného mateřství. Dívejte se v sobotu ve 21.45 na Primu.
Diagnóza smrti
Diagnóza smrti

S velkým časovým odstupem deseti let od detektivky Po stopách krve natočil Petr Schulhoff další ze série, ovšem již barevnou, Diagnózu smrti. Majoru Kalašovi v podání Rudolfa Hrušínského tentokrát s rozplétáním případu pomáhá poručík Martinec (Vilém Besser).

Podívejte se na upoutávku k filmu Diagnóza smrti:

Diagnóza smrti - upoutávka
Diagnóza smrti - upoutávka

Je zajímavé, jak hlubokou stopu zanechal výjimečně nadaný režisér Petr Schulhoff v té části své tvorby, kdy se věnoval detektivnímu žánru. Z neznámých důvodů jej téměř opustil v sedmdesátých letech, kdy si začal psát scénáře k satirickém komediím, které pak natáčel s nejlepšími herci té doby – Janou Brejchovou, Vlastimilem Brodským, Stellou Zázvorkovou či Milošem Kopeckým. Za všechny snímky jmenujme alespoň Hodíme se k sobě, miláčku…? a Zítra to roztočíme, drahoušku…! K detektivce se však přece jen ještě jednou vrátil v roce 1979 právě Diagnózou smrti.

Z Rudolfa Hrušínského měli kolegové respekt

Diagnóza smrti je silný psychologický příběh, v němž se prolíná motiv nevěry a nenaplněného mateřství hlavní ženské postavy Linhartové. Její představitelka Drahomíra Hofmanová, která v té době působila v brněnském Národním divadle, na natáčení vzpomíná se smíšenými pocity: „Měla jsem strach z pana Hrušínského a cítila jsem k němu velký respekt. Naštěstí pan režisér s námi každou scénu půl hodiny před natáčením nazkoušel, takže pak šlo všechno hladce.

TOP STAR: Rudolf Hrušínský
TOP STAR: Rudolf Hrušínský

Pan Hrušínský byl typický introvert, o pauzách postával v koutku a kouřil jednu cigaretu za druhou.“ Také filmový manžel Linhartové, herec Jiří Wohanka, vzpomíná hlavně na Rudolfa Hrušínského: „Učil mě dva roky na DAMU, a tak jsem měl velkou radost, že se s ním potkám na place. Vypadalo to, že v detektivce budu hrát téměř hlavní roli, ale pak se ukázalo, že jako řidič z povolání se hned na začátku filmu vybourám a zbytek času strávím v nemocnici na lůžku. Záběry na dialýze se točily v autentickém prostředí Thomayerovy nemocnice v Krči a vedle mě leželi skuteční pacienti. Nebyl to zrovna příjemný zážitek.“

Filmaři si oblíbili nemocnici v Mostě

Kromě záběrů z dialýzy se všechny další scény z nemocničního prostředí odehrávaly v moderní nemocnici v Mostě, která byla otevřená teprve nedávno.

Možná si vybavíte, že také seriál Jaroslava Dietla Nemocnice na kraji města začal vznikat právě v Mostě. Scenárista Dietl tam totiž měl známého ortopéda, s nímž scénář konzultoval, a také herci včetně Karla Högera, kterého po jeho náhlé smrti nahradil Ladislav Chudík, se jezdili zaučovat do mostecké nemocnice. Natočily se v ní i první záběry seriálu, ale pak režisér Jaroslav Dudek rozhodl, že se z praktických důvodů natáčení přesune do ateliérů na Barrandov.

Diagnóza smrti
Autor: Filmové studio Barrandov Diagnóza smrti

Dalším dějištěm se v detektivce stalo okolí Slap. Příběh začíná záběry na Novou hospodu v Nových Dvorech, která dodnes slouží v letní sezóně především chatařům. Některé příhodné domky objevili filmaři v nedaleké obci Krámy a další objekty pro změnu v Řeporyjích.

Režisér hrál bravurně na klavír

Každý, kdo zažil natáčení s Petrem Schulhoffem, s dojetím vzpomíná na jeho bravurní hru na klavír, které se oddával, kdekoli k tomu byla příležitost. Hudební talent a cit pro rytmus, který je pro jeho filmy příznačný, zdědil po svém otci, skladateli Ervínu Schulhoffovi. S ním se také za druhé světové války ocitl kvůli židovskému původu v koncentračním táboře, kde mu jako dvacetiletému tatínek zemřel doslova v náručí.

Petr Schulhoff měl i herecký talent. V jedenácti letech si zahrál hlavní roli chovance dětského domova v sociálním dramatu Vladislava Vančury Na sluneční straně. Během natáčení ho ovšem okouzlila spíš druhá strana – za kamerou. Vyučil se fotografem u Josefa Sudka a nakonec se vypracoval až na filmového režiséra a scenáristu. Těžká nemoc ho v 63 letech dovedla k sebevraždě.

  • Rok vzniku: 1979
  • Režie: Petr Schulhoff
  • Scénář: Petr Schulhoff
  • Kamera: Jiří Vojta
  • Hudba: Pavel Blatný

(kov)

reklama