V+W chtěli natočit Golema. Místo něho přišel Pekařův císař - i dnes na Primu

Ve středu 1. května od 16.30 si můžete na Prima family připomenout skvělého Jana Wericha v prvním díle historického velkofilmu Císařův pekař. Pekař Matěj Kotrba, "vzrostlý jako topol a štíhlý asi tak jako vzrostlý buk", a císař Rudolf jsou jeho osudovou filmovou rolí.
Císařův pekař a Pekařův císař
Císařův pekař a Pekařův císař
Archiv Blanky Kovaříkové
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dvoudílný velkofilm Císařův pekař a Pekařův císař z roku 1951 se stal naplněním dávného snu Jana Wericha o tom, že natočí film o Golemovi. Má to ovšem háček: původně o tom s ním snil i jeho parťák Jiří Voskovec. Nejprve spolu stvořili hru o Golemovi, k níž je inspiroval jejich kamarád a skvělý reportér Egon Erwin Kisch, jenž napsal reportáž Po stopách Golema.

Hra, v níž už vystupují postavy, které známe z filmu – tedy Rudolf II., jeho komorník Filip Lang, prohnaný alchymista Jeroným Scotta, umělá žena Sirael, „hliněný panák“ Golem –, měla premiéru 4. listopadu 1931 v Osvobozeném divadle a její úspěch předčil očekávání: dočkala se 186 repríz. Rudolfa II. hrál Miloš Nedbal, Sirael Hana Vítová, komorníka Langa Bohuš Záhorský.

Na počátku byl Duvivier

V+W začali posléze psát i filmový scénář Golema a nabídli ho francouzskému režiséru Julienu Duvivierovi, kterého považovali za mistra svého oboru. Jenže si neuvědomili, že tento pán postrádal jednu důležitou vlastnost: smysl pro humor, takže si s dvojicí humoristů nemohl rozumět. Scénář přepsal a natočil film plný násilí a hrůzy. V+W se cítili dotčeni a nakonec se pustili do úplně jiného filmu – Svět patří nám.

K myšlence natočit Golema se vrátil Werich v roce 1949, v okamžiku, kdy už byl bez Voskovce, jenž si vybral jako svůj nový domov Ameriku, a tak se do scénáře pustil s Jiřím Brdečkou a jako režiséra přizval Jiřího Krejčíka. Ten začal s přípravami se svou příslovečnou důkladností. Oslovil Jiřího Trnku, aby navrhl kostýmy a dekorace, drahé látky nechal utkat na zakázku v textilce ve Varnsdorfu, řadu uměleckých předmětů si vypůjčil z muzeí a galerií, pečlivě vybíral herce i dvorní dámy. Jenže sotva filmování začalo, s Janem Werichem, jenž si vymínil dvojroli císaře i Matěje pekaře, se nepohodli, a natáčení bylo zastaveno.

Film Golem byl namísto komedie dramatem plným napětí., Foto: Archiv Blanky Kovaříkové

Film Golem byl namísto komedie dramatem plným napětí. Foto: Archiv Blanky Kovaříkové

Vyměnili režiséra i herce

Počátkem padesátých let měl Werich takřka neotřesitelnou pozici, a tak u vedení Československého filmu zařídil okamžitou výměnu režisérů – proto je pod „Císařovým pekařem“ nakonec podepsán Martin Frič, a změněno je i obsazení. Sirael si místo mladé Ireny Kačírkové zahrála do té doby od filmu odstavená Nataša Gollová, roli alchymisty Scotta namísto Rašilova dostal Franta Černý, za kameru se místo původního Rudolfa Stahla postavil Jan Stallich.

Pražská premiéra Císařova pekaře se konala 28. prosince 1951 a v následujícím roce se kopie filmu distribuovaly do mnoha zemí – Belgie, Holandska, Dánska, Rakouska, Francie, Polska, Maďarska, NDR či Indie. Největší chválu sklízel Jan Werich, který pak dostával další herecké nabídky ze zahraničí. Publikum bylo nadšené a nikoho nezajímalo, co filmu předcházelo. Jiří Voskovec v titulcích nebyl uveden a s Werichem tehdy přerušil kontakt. Tohle od svého nejlepšího kamaráda nečekal…

Na film Císařův pekař se podívejte na Prima family ve středu 1. května od 16.30.

(kov)

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama