První pomoc by měla být základní výbavou každého člověka, tvrdí lékař

V rámci kampaně FTV Prima a Českého červeného kříže vám přinášíme rozhovor s lékařem a zdravotnickým instruktorem Českého červeného kříže MUDr. Pospíšilem nejen o zásadách první pomoci.
Modrý kód_první pomoc: MUDr. Jan Pospíšil

reklama

Pracujete v nemocnici a školíte kurzy první pomoci, využil jste někdy své zkušenosti i mimo profesní život?

Ano, zkušenosti jsem v civilním životě využil vícekrát. Myslím, že to je základní výbava civilizovaného člověka a každý by měl ovládat alespoň základní postupy první pomoci. Na vlastní kůži jsem poznal, že se to hodí, a bohužel se setkal s tím, že mnoho lidí tyto základy neovládá a pak je těžké se v situaci správně zachovat.

Byla pro vás medicína první volbou?

Ano, byla. Už jako malý jsem říkal, že budu doktor. Rodiče to akceptovali a podporovali mě v tom, mohl jsem tak vystudovat a jsem za to rád.

Co byste poradil někomu, kdo má z první pomoci obavy, aby třeba zraněnému nepřitížil?

Podle mne nic jako špatný přístup neexistuje. Ve chvíli, kdy je nějaký člověk ve vážném ohrožení života, je nečinnost to nejhorší, co postiženého ohrožuje. To znamená, že jakákoli snaha nebo postup postiženému pomoci se cení. Samozřejmě, znalost správných postupů je důležitá. Nejlepší je navštívit nějaký kurz první pomoci, vyzkoušet si to a získat jistotu, že to není nic těžkého a že to zvládnu.

Zažil jste někdy v profesním životě momenty nebo moment, kdy jste si říkal, že byste dělal raději něco jiného?

Jistěže i takové momenty byly, medicína je krásná, ale zažíváme i situace, které pěkné nejsou. Člověk si na to ovšem musí zvyknout a těžit z toho, že jsou tam hezké momenty.

Ve vaší práci moc veselých momentů zřejmě není, ale vzpomenete si i na nějaký veselý příběh ze své praxe?
Jednou jsme na ARO z nedostatku lůžek na jiném oddělení museli přijmout pacienta, který byl jen hodně opilý. Druhý den pak bylo docela vtipné pozorovat člověka, který sice trochu nejistě, ale přece jen odchází z ARO po svých. (smích)

reklama

reklama