Jak se kupuje v jihovýchodní Asii motorka na moto second handu?

Phnom Penh, Kambodža. Vysoká blondýna vstupuje na moto second hand. Nezabloudila, ani nehledá záchody. Rozhodla se, že si pořídí motorku. Její technické znalosti nejsou nejhlubší, ale zcela jistě ví, že motorka má mít dvě kola, funkční motor a spoustu dalších funkčních "věcí". A je odhodlaná, odjet odsud již na svém.
Jak se kupuje v jihovýchodní Asii motorka na moto second handu. Phnom Penh, Kambodža
Jak se kupuje v jihovýchodní Asii motorka na moto second handu. Phnom Penh, Kambodža
Martina Labohá

reklama

Asie je pověstná obrovským množstvím motorek, prý se jich tam pohybuje více než sto milionů. Možná si říkáte, že sehnat motorku tedy musí být jednoduché. Pak musím říci, že není – tedy alespoň v případě, že jste turista a máte málo peněz.

Pokud jste vysoká blondýna z Evropy, rázem se nákupy v Asii ztěžují a především zdražují. Samozřejmě se vám snaží prodat tu nejhorší mrchu, s čímž jsem však tak trochu počítala.

Jak jsem již psala v jednom z předešlých článků – když se pro něco nadchnu, jdu si za tím. Když slyším o zajímavém místě, jedu tam a když mě napadne skvělá myšlenka, potřebuju ji hned uskutečnit. A právě myšlenka, pořídit si motorku, na mě přišla v Phnom Penhu.

Motorka je základním dopravním prostředkem v jihovýchodní Asii
Autor: Martina Labohá Motorka je základním dopravním prostředkem v jihovýchodní Asii

Zatímco cestovatelé prý běžně stráví výběrem a koupí motorky 7-14 dní, já se rozhodla, že to dám za den. Nedávám si malé cíle, ale chtěla jsem už z Phnom Penhu pryč.

Můj rozpočet byl velmi nízký, cestovala jsem tou dobou v Asii s vidinou být na cestách co možná nejdéle, tudíž koupě zánovní či hodobóžové motorky nepřicházela v úvahu.

Jenže jak se chodí na nákupy levných motorek a kam? V mé oblíbené aplikaci offline map jsem našla, že v jedné z ulic hlavního města Kambodži je cosi, co se jmenuje moto second hand. Tam musím! Strčila jsem si do kapsy 200 USD, vzala Drahuš, moji věrnou spolucestovatelku, a vyrazily jsme.

Jak to probíhalo v moto second handu

Můj příchod vzbudil mírný rozruch, toto místo patrně nepatří mezi turisty nejnavštěvovanější. Jednalo se o několik ulic plných stánků s motorkami a náhradními díly. Všude samá špína, samý chlap.

Prodejny v moto second handu, Phnom Penh, Kambodža
Autor: Martina Labohá Prodejny v moto second handu, Phnom Penh, Kambodža

Zpočátku to vypadalo dost zoufale. Nikdo se mnou nechtěl bavit.

Když už se konečně někdo našel, začal nadhazovat ceny kolem 1000 USD a více, což mě rozesmálo. Vysvětlila jsem jim tedy, že hledám to nejlevnější a zároveň nejfunkčnější, co zde mají. To zase rozesmálo je.

Nejprve se mi mužové snažili prodat cosi, co motorku připomínalo pouze vzhledem. Největší vada tohoto stroje byla, že nefungoval. Skrze to, že jsem si tohoto problému všimla, chlapci poznali, že asi nebudu tak blbá, jak vypadám a jak zprvu předpokládali.

Moto second hand, Phnom Penh, Kambodža
Autor: Martina Labohá Moto second hand, Phnom Penh, Kambodža

Následovaly další nabídky. Byla tu motorka, která sice startovala, ale nebrzdila, pak motorka, která brzdila, ale nestartovala. Další se chytla pouze občas, když jsme ji roztlačili a z té další šel dým hustý jako Boubínský prales. Téhle chybělo sedátko, o čemž se mě snažili přesvědčit, že nevadí, že si tam můžu něco namontovat… a tak to šlo dál, až přišla na řadu Modena Kriss – značka motorky, kterou jsem tady ani nikde jinde v Asii do téhle chvíle neviděla.

To není dobré, pomyslela jsem si, pokud budu muset shánět náhradní díly, určitě to nebude jednoduché.

Nadšená Drahuš po zakoupení motorky. Phnom Penh, Kambodža
Autor: Martina Labohá Nadšená Drahuš po zakoupení motorky. Phnom Penh, Kambodža

Koupě motorky

Protože však Modena byla jediná přijatelná možnost, rozhodla jsem se tento stroj zakoupit. O ceně jsme se dohadovali velkou část odpoledne a když se začalo stmívat a všichni jsme už chtěli jít domů, nakonec jsme se domluvili na 175 USD.

Došlo tedy k samotnému podpisu kupní smlouvy s majitelem nebo s někým, kdo se za něj vydával, což považuji za pravděpodobnější variantu. Vůbec totiž nebyl chlápkovi z fotky na identifikačním průkazu podobný.

Byla jsem překvapena, že na takovém místě dostanu i kupní smlouvu. Tedy pokud to ovšem byla kupní smlouva, a ne darovací na mé orgány. Vše totiž bylo v khmerštině. Pod ony klikyháky jsme ještě dali dva otisky prstů (podpisy tady nefrčí) a bylo.

Byla už skoro tma, když jsem ještě vyrazila koupit helmu, roušku a košíček, abych se po dlouhém dni mohla vrátit do hostelu. Košík by mě vyšel skoro na to samé, co motorka, tak jsem zamáčkla slzu v oku a rozhodla se ho oželit.

Největší problém bylo sehnat košík. Phnom Penh, Kambodža
Autor: Martina Labohá Největší problém bylo sehnat košík. Phnom Penh, Kambodža

Další den jsem ještě dokoupila gumicuk, poněvadž jezdit s krosnou na zádech by nebyl dobrý nápad a pak už vyrazila prozkoumávat kambodžská zákoutí, již na své vlastní motorce. Pojmenovala jsem ji Pusinka.

Pusinka, ready to go. Phnom Penh, Kambodža
Autor: Martina Labohá Pusinka, ready to go. Phnom Penh, Kambodža

Jaké byly moje první kilometry, kam jsem zamířila a jak dlouho motorka fungovala se dočtete v článku Na motorce po jihovýchodní Asii – na co se připravit a na co si dát pozor

Na motorce jsem nakonec v jihovýchodní Asii strávila skoro 3 měsíce.
Autor: Martina Labohá Na motorce jsem nakonec v jihovýchodní Asii strávila skoro 3 měsíce.

reklama

reklama