Jaký nápoj udrží vaše tělo nejdéle hydratované? Voda to není.

Když zmíráte žízní, není nic příjemnějšího než svlažit své hrdlo douškem chladné pramenité vody. Voda žízeň zažene, s její hydratační schopností je to ale o něco horší. Jaké tekutiny vám prokáží lepší službu než voda?
Jaký nápoj udrží vaše tělo nejdéle hydratované? Voda to není.
Jaký nápoj udrží vaše tělo nejdéle hydratované? Voda to není.
Unsplash

reklama

Hned na začátek si řekněme, že pitím vody nemůžete nic zkazit. Pokud se ale rozhodnete přistupovat k hydrataci svého těla vědecky, měli byste vědět, že nápoj s trochou cukru, tuku nebo bílkovin udrží organismus zavodněný déle. Vyplývá to z výsledků studie, kterou provedli výzkumníci z univerzity ve skotském St. Andrews

Hydrataci lidského těla ovlivňují podle autora studie, profesora Rolanda Maughana dvě věci. Jednou z nich je objem vypité tekutiny. Čím víc toho vypijeme, tím rychleji nápoj opustí žaludek a vstřebá se do krevního řečiště, kde naředí tělní tekutiny a hydratuje orgány.   
 
Druhým faktorem je složení nápoje. Například mléko je z hlediska hydratace organismu daleko účinnější než obyčejná voda. Obsahuje totiž laktózu neboli mléčný cukr, bílkoviny a tuky. Ty dohromady zpomalují vyprázdňování tekutiny ze žaludku a tím pomáhají udržet organismus zavodněný delší dobu.  

Mléko navíc obsahuje sodík, který funguje jako houba. Udržuje v těle vodu a netvoří se kvůli němu tolik moči. Na stejném principu jsou postavené i různé hydratační roztoky, které se užívají při léčbě průjmů. V jejich složení najdete malé množství cukru, sodík a také draslík, který rovněž přispívá k zadržování vody v těle.

Až sem to není vlastně nic, co bychom už nevěděli. Komplikovat se to začíná až v okamžiku, když se začneme zajímat o nápoje s vyšším obsahem cukru jako je například ovocný džus nebo kolové nápoje. Ačkoli obsahují cukr, nejsou nutně víc hydratační. V žaludku sice zůstávájí déle a opouštějí ho pomaleji než voda, ale jakmile se dostanou do tenkého střeva, dojde k takzvané osmóze. Během ní si střevo naopak vodu z těla bere, aby vysokou koncentraci cukrů naředilo.  

Zkrátka a dobře, džus nebo limonáda s vysoký obsahem cukru tělo tolik nezavodní, naopak mu dodají extra kalorie, která nezasytí zdaleka tak jako tuhá strava. 

A jak je to s alkoholem a kávou? Alkohol obecně organismus odvodňuje, což se projevuje tím, že člověk více močí. Záleží samozřejmě i na druhu alkoholu. Zatímco pivo tělo o tolik tekutin nepřipraví, protože s ním tráví více vody, whisky organismus dehydratuje. U kávy je zase hydratační schopnost závislá na množství zkonzumovaného kofeinu. Vypití 300 mg kofeinu nebo 2 až 4 šálků denně bude mít za následek jen mírné a krátkodobé odvodnění, kterému se dá předejít přidáním trošky mléka do kávy.  

 

Zdroj: CNN

reklama

reklama