Nicneděláním spálíte nejvíc kalorií. Ale jen v zimě

Teploty klesají a leckoho možná napadne, že teď je ten pravý čas vytáhnout tepláky a vyběhnout do polí. Protože přece při nízkých teplotách musí tělo víc makat a tím pádem jde váha rychleji dolů. Nebo ne?
Nicneděláním spálíte nejvíc kalorií. Ale jen v zimě
Nicneděláním spálíte nejvíc kalorií. Ale jen v zimě
Alain Wong/ Unsplash
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pravdou je, že když je nám zima, musíme vynaložit víc energie na to, abychom se zahřáli. Jenže záleží na tom, co v té zimě zrovna děláme. Jestli jen stojíme, nebo rovnou běžíme, píše americký portál Vox.

Když je zima, spotřebovává tělo více energie

Když je tělu zima, vytvoří si teplo. A to tak, že se začne chvět. Svaly se začnou smršťovat a tím generují teplo. Nebo se do výroby tepla zapojí takzvaný hnědý tuk. Druh tukové tkáně, která kvůli zahřátí organismu musí začít pálit kalorie. Hnědý tuk je přítomen nejvíc u novorozenců. Hlavně na krku a zádech a také v místech, kde se nacházejí důležité orgány. S věkem tato tkáň rychle mizí, ale nezaniká úplně.

Energetický výdej je tedy možné zvýšit buď tím, že člověk bude stát na místě a třást se zimou, nebo díky práci hnědého tuku.

Cvičení vytváří spoustu tepla

Jak je to ale s cvičením při nízkých teplotách? Háček je v tom, že proces termogeneze neboli tvorby tělesného tepla v chladném prostředí se nastartuje jen tehdy, když je vám doopravdy zima. Jakmile začnete vyvíjet nějakou aktivitu typu běh nebo lyžování, už si vyrábíte teplo fyzickou činností. To vás zahřeje natolik, že tělo není nuceno spalovat žádné kalorie kvůli tomu, aby zastavilo chvění svalů nebo povolalo do boje hnědý tuk.

To je také důvod, proč i v zimě můžete klidně z domu vyběhnou nalehko, kdežto když si budete chtít sednout jen někam na lavičku, musíte se pořádně nabalit. 

Nejlepším způsobem, jak v zimě venku spálit kalorie navíc, je nic nedělat a čekat, až to za vás udělá hnědý tuk nebo třes těla.

Leda že byste chtěli cvičit v minusových teplotách a být oděni tak málo, že by vás ani fyzická aktivita nezahřála. Podle Aarona Cypesse, odborníka na metabolismus a hnědý tuk z amerického Národního ústavu zdraví byste toho ale ani tak moc nespálili. Maximálně tak 150 až 200 kalorií, jak ukázal experiment, při kterém dobrovolníci strávili celý den v chladné místnosti.

Běhat v zimě? Leda kvůli lepší kondičce
Autor: Mauro Paillex Běhat v zimě? Leda kvůli lepší kondičce

 

Nejvíc energie spálíte udržováním těla při životě

Až se budete příště lopotit venku nebo i v tělocvičně, měli byste vědět, že pohybem toho spálíte překvapivě málo. Nejvíc energie za den, tedy asi 60-80% veškeré energie vydáte na udržení vašeho bazálního metabolismu. Tzn. na zajištění základních životních funkcí: dýchání, práci mozku, srdce apod. Druhá energeticky nejnáročnější aktivita těla je trávení potravy. Při ní se spálí asi 10% energie. Teprve na třetím místě je fyzická aktivita. Na tu zbývá něco mezi 10-30%, přičemž cvičení je jen její podmnožinou. 

A termogeneze podmnožinou podmnožiny. Podle Cypesse na ní padne méně než 5, maximálně 10% veškerého výdeje energie. Samozřejmě v závislosti na tom, kolik času v chladu strávíte.

Extra kalorie nespálíte ale ani cvičením v extrémním horku. Při hot józe vypotíte tak maximálně víc vody. Nejlepší je držet se zlaté střední cesty. Ani horko, ani zima. A nic nepřehánět.

Reklama
Reklama