Česko může přijít o miliardy. Výběru mýta hrozí potíže

Kdo bude vybírat mýto na českých dálnicích a silnicích první třídy? Otázka, na kterou už sedmým rokem hledá odpověď česká vláda. Její zástupci už sice podepsali s výhercem tendru smlouvu, výběrové řízení ale napadla konkurenční společnost a vše tak musí řešit soud. Pokud nebude do ledna o provozovateli jasno, Česko může přijít o pořádný balík peněz.
Mýtná brána
Mýtná brána
Prima FTV

Sto devadesát šest. Přesně tolik dnů ještě může rakouská společnost Kapsch, podle smlouvy s Českou republikou, vybírat mýtné. Kdo se nakonec bude o systém v tuzemsku starat příští rok, není ještě zřejmé. „Přípravy na spuštění nového mýtného systému běží dál. Nedávno jsme průběh příprav prezentovali na kontrolním dni," uvedla mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Výběrové řízení na desetiletý provoz mýta od roku 2020 v sobě zahrnovalo i rozšíření nového mýtného systému o dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Tendr nakonec vyhrálo sdružení firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenského SkyTollu s nabídkou 10,7 miliardy Kč. Společnost Kapsch, která ve výběrovém řízení skončila druhá, zakázku hned z několika důvodů napadla.

„Ministerstvo podepsalo v září v roce 2018 smlouvu s vítězným konsorciem, ačkoli podle nás stále platilo předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zakazující podpis smlouvy, neboť dosud nebyly vypořádány všechny naše námitky jako účastníka řízení. Hlavní námitkou bylo, že tendr nebyl po technologické stránce neutrální a diskriminuje jednu technologii. Paradoxně mikrovlnnou, kterou si stát už koupil. Ty technologie byly jasně nastaveny na satelit. To je důvod, že všechny firmy, které se přihlásily, nabídly satelit, včetně nás. Nic jiného nebylo možné. Druhým důvodem byla neurčitost plnění. Stát žádal pokrytí také 900 kilometrů silnic prvních tříd s tím, že si následně určí, kolik celkem kilometrů ve skutečnosti bude. Může jich být méně, třeba víc a to se nedalo podle nás správně nacenit. Navíc jsme napadali i to, že dávali všem účastníkům citlivou dokumentaci o stávajícím mýtném systému, čímž ohrožovali kybernetickou bezpečnost stávajícího mýta,“ uvedl mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.

Ministerstvo dopravy se ale brání, že kontrakt byl v pořádku 

„Uzavřená smlouva platí," odpověděla Lenka Rezková s tím, že je možné smlouvu dohledat na webové stránce hlidacstatu.cz.

Rakouská firma Kapsch celou soutěž už napadla v několika žalobách. Krajský soud v Brně uznal v polovině května, že antimonopolní úřad neprojednal všechny námitky Rakušanů proti výběrovému řízení, a tak musí úřad podmínky soutěže znovu přezkoumat. Přestože se proti rozhodnutí brněnského Krajského soudu Ministerstvo dopravy odvolalo k Nejvyššímu správnímu soudu, klíčové zůstává jednání Krajského soudu v Brně, které je naplánováno na 11. července. Právě tam by mělo spatřit světlo světa rozhodnutí, zda měl stát vůbec právo se sdružením loni v září smlouvu uzavřít. Antimonopolní úřad vyslovil zákaz Ministerstvu dopravy smlouvu podepsat dřív, než zmíněné námitky Rakušanů k soutěži prošetří. 

„Konečné rozhodnutí soudu nepadlo, není tedy třeba dopředu komentovat něco, co možná nastane, nebo možná nenastane. Jednalo by se o čirou spekulaci a my spekulovat nebudeme," uvedla mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková. 

Mýtný systém na bázi mikrovln u nás funguje už 13 let a zahrnuje téměř 1300 kilometrů dálnic a přibližně 200 kilometrů silnic první třídy. Od nového tendru si stát sliboval rozšíření mýtného systému i na přibližně 900 kilometrů silnic prvních tříd. Jenže místo použití již stávajícího mikrovlnného systému, který vyšel na přibližně sedm miliard korun, by se musel vybudovat nový systém – satelitní. Používání takového systému by nejen znamenalo obrovské investice pro stát, ale i  nutnost pro řidiče kamionů vyměnit palubní jednotky – tedy krabičky v kabině řidiče, které počítají, kolik mají dopravci zaplatit, a tudíž jsou to i peníze navíc.

Bude nový systém?

„Rozšíření mýtného systému o 900 km silnic prvních tříd je hraniční situace, když už je potřeba postavit nový mýtný systém, satelitní, protože my bychom dokázali stávající systém státu rozšířit třeba o 400 km, ale těch 900 je přesně ta hranice, kdy už musíte vyhodit vlastní mýtný systém, který máte v majetku a stavět na zelené louce nový, tím se společnostem SkyTollu a CzechToll povedlo vyhrát a daňový poplatník víceméně pláče," dodal mluvčí firmy Kapsch David Šimoník.

„Stávajícímu provozovateli systému jsme doručili oznámení o ukončení poskytování služeb mýtného systému – jde o postup, který byl předjímán dodatky uzavřenými s Kapschem v srpnu 2016. Cílem je bezproblémový výběr mýta prostřednictvím nového systému od prosince 2019." sdělila Rezková.

Pokud by soud nakonec rozhodl, že je smlouva mezi státem a sdružením firem CzechToll a SkyTollu neplatná, stát by se proti rozsudku nejspíše bránil znovu u Nejvyššího správního soudu. Ten ale podobné stížnosti řeší v průměru půl roku, a tak je pravděpodobné, že je do konce letošního roku nestihne vyřešit. Mýtné by pak vybíralo česko-slovenské sdružení firem, ale ve hře je i to, že by se o výběr mýta staralo i samo Ministerstvo dopravy.

 

Adam Novotný

reklama