Počet těžce zraněných osob na českých silnicích meziročně poklesl o 204 osob oproti roku 2018, řekl to dnes ministr dopravy Vladimír Kremlík společně se zástupci policie. Kremlíka přesto statistiky trápí, jelikož počet smrtelných úrazů zůstal stejný. Podle policie jsou nezávažnější přestupky způsobené nevěnování se řízení kvůli manipulaci s telefonem. Zásadní změnu si ministerstvo slibuje dopravní osvětou i přijetím nového bodového systému. Hlavní slovo v
„Od začátku roku zahynulo na českých silnicích 513 osob, což je stejný počet lidí, které zahynuli v loňském roce,“ uvedl to na začátku konference ministry dopravy Vladimír Kremlík. I proto již třikrát během tohoto roku svolal ministr Radu vlády pro bezpečnost silničního provozu. Ta byla přitom v minulých letech svolána vždy pouze jednou. „Pokud jde o počty těžce zraněných osob, ty naopak meziročně poklesly o sedmnáct procent. V tomto ohledu se jedná o pozitivní zprávu,“ doplnil Kremlík.
Nové kampaně i zpřísnění bodového systému
Rada vlády přijala v posledních měsících několik konkrétní opatření, jak zlepšit bezpečnost na českých silnicích. V rámci krátkodobé kampaně ministerstvo dopravy prostřednictvím BESIPu zveřejnilo řadu instruktážních videí, jakým způsobem by měly například vychovatelky postupovat v případě pohybu s dětmi blízko vozovky. Kromě toho zahájilo i kampaň zaměřenou na bezpečnost motorkářů, jejíž tváří je motocyklový závodník Lukáš Pešek. Hlavní změnou by však mělo být přijetí nové legislativy ohledně zpřísnění bodového systému. Ten by měl razantně zvýšit pokuty u závažných přestupků a zavést řidičský průkaz na zkoušku pro začátečníky.
Hlavní slovo bude mít Evropská komise
Podle zprávy Evropské komise z jara tohoto roku vzrostl za minulý rok počet fatálních úmrtí, v porovnání s rokem 2017, na českých silnicích o 14 procent. S počtem úmrtí 62 lidí na jeden milion obyvatel je tak ČR nad průměrem ostatních států EU. Nejvíce obyvatel potká smrt na silnici v Rumunsku a Bulharsku. Nejméně naopak ve Velké Británií, Dánsku a Irsku. Evropská komise zároveň vypracovala ambiciózní plán, který má přiblížit počet smrtelných nehod v roce 2050 k nule. Docílit toho chce pomocí regulací a nových směrnic v silničním provozu. Ty do budoucna počítají s vybavením nových silničních asistentů pro rychlost, brždění, sledování pozornosti řidiče a vybavení „černých skříněk“ pro automobily. Změna se má kromě automobilů týkat i autobusů, či nákladních vozidel. Ta by měla být rovněž dovybavena systémy pro detekci „zranitelných účastníků provozu.“ Vedle toho počítá Komise i s masivními investicemi do kampaní pro silniční bezpečnosti.
Plně autonomní vozidla přijdou oproti původním odhadům později
Vstříc větší silniční bezpečnosti se už však vydávají i někteří výrobci automobilů. Volvo například již před časem oznámilo, že u veškerých svých modelů omezí maximální rychlost na 180 km/h. Firmy jako Google, GM Cruise a Argo AI (Ford) zase intenzivně pracují na vývoji plně autonomních vozidel. Jejich ostré nasazení do silničního provozu bude, vzhledem k nehodám těchto vozidel v posledních měsících a pomalejší implementaci 5G sítě, pozdější, něž někteří analytici očekávali.