3 rizika, která právě začala plynout z jízdy na letních pneumatikách

Silnice na podzim

VELKÉ ZPRÁVY: Zimní pneumatiky povinně od 1. listopadu

Už máte přezuto? Od 1. listopadu platí pro řidiče povinnost mít na autě zimní obutí. Už na podzim mohou být silnice zrádné...

Každý řidič by měl vědět, že od 1. listopadu až do konce března následujícího roku by měl mít přezuto na zimní pneumatiky. Zákon přesně říká, že povinnost platí tehdy, pokud jde o silnice, kde je souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Nebo lze takovou situaci na základě povětrnostních vlivů předpokládat. Zimní gumy jsou pro jízdu na takových silnicích, respektive v zimních podmínkách - už z principu - lepší. Jsou vyrobeny z jiné směsi, která se chová líp, když rtuť teploměru klesne pod bod mrazu. Podle odborníků při teplotách pod 7 stupňů Celsia tzv. neztvrdne, jezdí se na nich líp ale i při teplotách těsně nad nulou. Zároveň mají jiný vzorek, s vyšším počtem lamel, aby lépe zvládaly sníh a odváděly vodu. Při výběru zimního obutí je nejdůležitější minimální hloubka dezénu neboli vzorku – a to 4 milimetry. To nařizuje přímo legislativa. Dále platí, že byste měli mít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech – nestačí jen na hnané nápravě. Co tedy může hrozit na podzim a v zimě při jízdě na letních gumách?

1. Větší riziko nehody

Rozjezd, průjezd zatáčkou, ale především brzdění. V tom všem je vůz na letních pneumatikách na zasněženém povrchu horší a nebezpečnější. Největším rizikem s nejhoršími následky je tak dopravní nehoda. Správné zimní obutí jí může zabránit nebo alespoň minimalizovat škody. Už na podzim ale mohou být silnice zrádné. Ačkoliv během dne jsou aktuálně teploty ještě velmi příjemné, během noci a ráno bývá námraza. Navíc na některých místech republiky už také sněžilo. Výmluvy, že jezdíte málo, pomalu, vyjíždíte jen za sucha nebo máte kvalitní letní gumy s výrazným vzorkem, se mohou už teď vymstít. „Zákonodárce výměnu pneumatik pro zimní období stanovil z toho důvodu, že na našich silnicích je na podzim a v zimě vysoký počet dopravních nehod a nejčastější jejich příčinou je jízda na letních pneumatikách,“ uvádí mluvčí kladenské policie Michaela Nováková na webu Policie.cz.

2. Riziko pokuty

Jak uvádí reportér Vladimír Procházka ve videu o povinnosti zimního obutí, za jízdu na letních gumách v nevhodném počasí a podmínkách na silnicích hrozí řidičům i sankce. Od policistů můžete dostat pokutu do dvou tisíc korun, ve správním řízení to je ještě o pětistovku dražší.

3. Krácení pojistného plnění

V případě nehody na letních gumách můžete mít problém s proplacením škod, které vzniknou. Pojišťovna může krátit pojistné plnění. Řada z nich totiž tuto příčinu havárie ve všeobecných podmínkách znevýhodňuje.

>> Jaká je nejčastější příčina dopravní nehody? Kolik řidičů od havárie ujede? To a další fakta se dozvíte v následujícím videu:

Ivana Kropáčková

Tagy: