4 negativa, se kterými je třeba počítat, pokud jedete na zimních pneumatikách v teplém počasí

Zimní pneumatiky

VELKÉ ZPRÁVY: Reportáž - Zimní pneumatiky během letních teplot

Především na dálnicích může být jízda více riziková...

Jezdíte na zimních gumách celoročně, chcete ty zimní tzv. dojet (ačkoliv to podle odborníků není bezpečné řešení - viz úvodní reportáž z loňského dubna), nebo ještě teď na začátku jara nechcete riskovat a s přezutím nespěcháte (tady zcela oprávněně), protože teploty v noci a ráno klesají ještě pod nulu? Je vhodné počítat s tím, že auto bude v teplém období/části dne na silnici reagovat jinak, než když je sníh a mráz, na které jsou zimní pneumatiky konstruovány. Ve složení směsi pro výrobu zimních a letních gum je zásadní rozdíl. „Ty zimní musejí zajistit dobrou ovladatelnost vozidla za drsného mrazivého počasí a mají vlastně díky tomu zvýšenou elasticitu, což může být ovšem nevýhodou při teplotách vyšších než plus pět, plus sedm stupňů,“ vysvětlil dopravní expert Roman Budský v rozhovoru na našem zpravodajském Facebooku. Na co si tedy dát pozor?

1. Zhoršená ovladatelnost vozu

„Pneumatiky se v teplém počasí stávají měkkými až houbovitými, a to zásadně zhoršuje ovladatelnost vozidla,“ doplnil Budský. Pociťovat to můžete zejména při průjezdu zatáčkou nebo při nějaké prudké korekci směru jízdy. „Při jízdě v dešti v regionálním provozu se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví takzvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky,“ upozornil už dříve BESIP.

>> I během slunečného počasí můžete v těchto dnech narazit na fenomén “černý led”. O co se jedná? I to prozradil v rozhovoru dopravní expert:

2. Prodloužená brzdná dráha

Je třeba také počítat při dlouhých a rychlých jízdách (tedy zejména na dálnicích), s prodlouženou brzdnou dráhou. Opět hraje roli zmíněná elasticita zimních pneumatik. „Podle různých zahraničních testů to může být až o nemalou pětinu,“ říká Roman Budský. Jak ještě uvedl BESIP, při jízdě v letním období na ojetých zimních pneumatikách se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 metrů a proti opotřebeným letním pneumatikám zhruba o 10 metrů.

3. Narůst spotřeby paliva

Dalším negativem je také to, že může během jízdy narůst i spotřeba paliva.

4. Poškození pláště

A pokud pojedete autem dlouhodobě vysokou rychlostí, například na přehřátém povrchu dálnice, tak by mohlo dojít i k poškození zimního pláště. „Ta guma je prostě houbovitá, tak logicky … bude rychleji ubývat,“ uzavírá Budský.

>> Jaká je nejčastější příčina dopravní nehody? Kolik viníků od havárie ujede? To a další fakta se dozvíte ve videu:

(red); titulní foto: Pixabay

Tagy: