4 negativa, se kterými je třeba počítat, pokud jedete na zimních pneumatikách v teplém počasí

Především na dálnicích může být jízda více riziková...
VELKÉ ZPRÁVY: Reportáž - Zimní pneumatiky během letních teplot
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jezdíte na zimních gumách celoročně, chcete ty zimní tzv. dojet (ačkoliv to podle odborníků není bezpečné řešení - viz úvodní reportáž z loňského dubna), nebo ještě teď na začátku jara nechcete riskovat a s přezutím nespěcháte (tady zcela oprávněně), protože teploty v noci a ráno klesají ještě pod nulu? Je vhodné počítat s tím, že auto bude v teplém období/části dne na silnici reagovat jinak, než když je sníh a mráz, na které jsou zimní pneumatiky konstruovány. Ve složení směsi pro výrobu zimních a letních gum je zásadní rozdíl. „Ty zimní musejí zajistit dobrou ovladatelnost vozidla za drsného mrazivého počasí a mají vlastně díky tomu zvýšenou elasticitu, což může být ovšem nevýhodou při teplotách vyšších než plus pět, plus sedm stupňů,“ vysvětlil dopravní expert Roman Budský v rozhovoru na našem zpravodajském Facebooku. Na co si tedy dát pozor?

1. Zhoršená ovladatelnost vozu

„Pneumatiky se v teplém počasí stávají měkkými až houbovitými, a to zásadně zhoršuje ovladatelnost vozidla,“ doplnil Budský. Pociťovat to můžete zejména při průjezdu zatáčkou nebo při nějaké prudké korekci směru jízdy. „Při jízdě v dešti v regionálním provozu se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví takzvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky,“ upozornil už dříve BESIP.

>> I během slunečného počasí můžete v těchto dnech narazit na fenomén “černý led”. O co se jedná? I to prozradil v rozhovoru dopravní expert:

Živě: Jaro je tady, je čas přezout gumy? Kdo může a kdo má ještě čas? Ptáme se experta.

Zveřejnil(a) Zpravodajství FTV Prima dne Středa 20. března 2019

 

2. Prodloužená brzdná dráha

Je třeba také počítat při dlouhých a rychlých jízdách (tedy zejména na dálnicích), s prodlouženou brzdnou dráhou. Opět hraje roli zmíněná elasticita zimních pneumatik. „Podle různých zahraničních testů to může být až o nemalou pětinu,“ říká Roman Budský. Jak ještě uvedl BESIP, při jízdě v letním období na ojetých zimních pneumatikách se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 metrů a proti opotřebeným letním pneumatikám zhruba o 10 metrů.

3. Narůst spotřeby paliva

Dalším negativem je také to, že může během jízdy narůst i spotřeba paliva.

4. Poškození pláště

A pokud pojedete autem dlouhodobě vysokou rychlostí, například na přehřátém povrchu dálnice, tak by mohlo dojít i k poškození zimního pláště. „Ta guma je prostě houbovitá, tak logicky … bude rychleji ubývat,“ uzavírá Budský.

>> Jaká je nejčastější příčina dopravní nehody? Kolik viníků od havárie ujede? To a další fakta se dozvíte ve videu:

Videofakta: Co se děje na českých silnicích
Videofakta: Co se děje na českých silnicích

 

(red); titulní foto: Pixabay

www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama