5 častých triků během (povánočních) slev. Nemusíte ušetřit vůbec nic

Slevy (nejen) po Vánocích...

VELKÉ ZPRÁVY: Povánoční slevy v obchodech

Slevy jsou teď všude, kam se podíváme. Jenže ne každá sleva se vyplatí. Někteří obchodníci mají v zásobě řadu triků, které mají zákazníka zmást, aby nepoznal, že vlastně nákupem neušetří...

Nákupní povánoční horečka je v plném proudu. Jak můžete vidět v úvodní reportáži Martina Hlaváčka, tisíce zákazníků natěšených na slevy hned ve čtvrtek 27. prosince nad ránem zamířily do obchodů, které se po svátcích otevřely. Nicméně povánoční výprodeje trvají až do konce ledna. Lidé by si ale podle odborníků měli dát pozor. Některé slevy jsou jen "jako" a proto nejsou vůbec výhodné. Naopak zákazník nemusí ušetřit ani korunu. Určitá pochybení v obchodech pravidelně zjišťují i pracovníci České obchodní inspekce. „Každoročně si čeští spotřebitelé v období mezi svátky a po Novém roce stěžují na to, že obchodníci se je snažili řekněme balamutit ohledně výše slev,“ potvrzuje právník spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený.

Jak „falešné slevy“ poznat a na co si dát při nákupech ve slevách pozor? Představíme vám nejčastější cenové triky:

1. Slevy „až"

Mezi nejčastější triky patří uvádění slevy až 60, 70, 80 procent. "Cílem tohoto sdělení je nalákat zákazníky do prodejny a ti pak budou jen stěží hledat, co je v té prodejně takto zlevněno," říká Lukáš Zelený.

2. Nepřesné údaje

Prodávající uvádí špatné údaje při slevách. Sleva je popsána nepřesně.

3. Chybí původní cena

Někdy také obchodník neuvádí původní cenu. To znamená, že kupující neví, z jaké ceny to zboží bylo zlevněno

4. Falešná sleva

Tohle je opravdu pro otrlé. Při falešné slevě obchodník zboží označí jako zlevněné, ale u pokladny se sleva neukáže.

5. Zvýšení ceny kvůli následnému snížení

Obchodník také někdy zvýší v týdnu před Vánoci cenu zboží, aby ji mohl po svátcích snížit a mohl nějakou slevu prezentovat. Zboží se přitom prodává za stejnou cenu jako před Vánoci.

Obrana? Jedině obezřetnost

Proti takovým praktikám se zákazníci mohou bránit jen těžko. Hlavní je, aby byli obezřetní. Podle zákona musí spotřebitel vždy jasně znát konečnou cenu, a pokud obchodník nabízí jakoukoliv slevu, měl by se zákazník dozvědět původní cenu, novou cenu a výši té slevy. A konečná cena musí po výpočtu přesně sedět. „Pokud cokoliv nesedí, tak ten obchodník porušuje zpravidla zákon o ochraně spotřebitele. A to buď tak, že nesprávně prezentuje cenu, nebo klame spotřebitele,“ doplňuje Lukáš Zelený. Česká obchodní inspekce zjistí při kontrolách závadu až v polovině případů. „Musím říct, že je to především problém velkých obchodů, velkých řetězců, kteří nestačí ceny vyměnit nebo nezvládnou ceny správně označit,“ uvedl ředitel Inspektorátu ČOI pro Jihomoravský a zlínský kraj Karel Havlíček.

>> A co dělat, pokud přeci jen nakoupíte a zjistíte, že jste na falešnou slevu naletěli? To se dozvíte ve videu:

Ivana Kropáčková, Kateřina Sejková

Zdroj titulní fotografie: Unsplash.com

Tagy: