Bolí vás oči, slábne vám zrak? Vyzkoušejte pár jednoduchých triků, které můžou pomoci

Zrak je jedním z nejdůležitějších smyslů. Jak podpořit jeho kondici a zmírnit některé potíže, jako je bolest, pálení, únava či vyšší tlak?
15. 10. 2018 VELKÉ ZPRÁVY: TISÍCŮM LIDÍ V ČESKU HROZÍ ZTRÁTA ZRAKU
15. 10. 2018 VELKÉ ZPRÁVY: TISÍCŮM LIDÍ V ČESKU HROZÍ ZTRÁTA ZRAKU
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Oční problémy není radno podceňovat. Pokud pociťujete jakékoliv potíže, je na místě navštívit lékaře. Obecně je nicméně doporučováno preventivní prohlídku u „očaře“ podstoupit zhruba jednou za rok až dva, i bez pociťovaných problémů. Ten kromě testů na krátkozrakost či dalekozrakost prověří i stav očí z hlediska tlaku nebo prostorového vidění. Právě prevenci ale podle lékařů řada Čechů podceňuje. Až tisíce lidí jsou přitom ohroženy dokonce ztrátou zraku. A to nejen starší ročníky. Jak je uvedeno v reportáži Adama Novotného, určité nemoci očí hrozí v každém věku. Nicméně po 40. narozeninách se riziko výrazně zvyšuje. „Na prvním místě je to zelený zákal, pak je to takzvaná diabetická retinopatie, to je onemocnění způsobené cukrovkou. A taky věkem podmíněná makulární degenerace,“ vypočítává primář Oční kliniky dětí a dospělých FN Motol Milan Odehnal.

Kvalitu vašeho zraku nicméně můžete i vy sami podporovat každý den, drobnými úkony, které zajistí větší komfort a uleví vám, pokud například musíte dlouho sedět u monitoru počítače. A dost možná pomohou zmírnit vážnější problémy, které je ale dobré svěřit už i do péče lékaře. Co například můžete vyzkoušet?

Zamrkejte

Už při pěti hodinách u monitoru denně vás může postihnout syndrom suchého oka. Snažte se tedy hodně mrkat. Pomoci vám ale také mohou vhodné kapky, které nahradí slzy. Mějte je raději stále při ruce.

Vědomě zamrkejte při každém napětí v očích a zhoršeném vidění. "Pohybujte víčky volně, bez napětí a úsilí, jako když se ve vzduchu třepetají motýlí křídla. Během mrkání volně dýchejte, na konci mrkání na chvíli zavřete oči a poté se několikrát nadechněte a vydechněte, přitom zcela uvolněte oční důlky i okolí očí", uvedla už dříve lektorka a školitelka zdravého pohybu Vlaďka Botlíková v článku o možnostech testování zraku v domácích podmínkách. Tuto praktiku je vhodné zopakovat dvakrát až čtyřikrát.

Několikrát zamrkejte také každé ráno po probuzení, zhruba desetkrát, poté opakujte i se zavřenýma očima.

Hodně spěte

Díky kvalitnímu spánku se oči stihnou zregenerovat a dostatečně zvlhčit.

Procvičte oči

Oči můžete i procvičovat. "Jednoduché oční vady, jako je krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, lze do jisté míry léčit nebo alespoň stabilizovat proti zhoršování pravidelným denním okohybným cvičením, u mnoha lidí s překvapivě dobrými výsledky," doplnila Vlaďka Botlíková. V průběhu dne si vymezte vždy pár minut na následující cvičení: Několikrát zakoulejte očima, poté s nimi pohybujte ze strany na stranu a nakonec nahoru a dolů. Cvičení opakujte zhruba 5x denně. Protáhnete tak oční svaly a posílíte i zrak. 

Prima Rádce - Aplikace na kontrolu zraku a sluchu
Prima Rádce - Aplikace na kontrolu zraku a sluchu

Obklad na oči

Na unavené oči můžou pomoci slupky od okurek nebo vhlké obklady přiložené na oči. Vždy na pár minut.

Jezděte na kole

Jízda na kole či běh mohou podle některých lékařských výzkumů pomoci v prevenci zeleného zákalu či věkem podmíněné makulární degenerace, která končí často ztrátou zraku. Tyto sporty totiž mají pomáhat snižovat nitrooční tlak.

Jezte (nejen) mrkev

Pro zdravé oči je také důležitá pestrá strava. Ta by měla být bohatá na zinek, selen a vitamíny A (nebo provitamín beta-karoten), B2, D a E. Kromě všem dobře známé mrkve je dobré konzumovat také borůvky. Ty podle řady odborníků zlepšují zrak, stejně jako například meruňky. „Hojná konzumace petrželové nati působí proti šerosleposti, a je tudíž i vynikajícím prostředkem pro řidiče, kteří jezdí často v noci,“ radí ještě odbornice na zdravou výživu Jarmila Mandžuková. Některé výzkumy doporučují v rámci boje s nemocemi očí také konzumovat kurkumu. Bolesti očí podle Mandžukové dokáže zmírnit zejména vitamín E, který – kromě mrkve – najdete v hojné míře zejména v pšeničných klíčcích, rostlinných olejích, fazolích, brokolici, špenátu, vejcích, sýrech, zelí či červené řepě.

Ivana Kropáčková, v využitím informací v knize Co jíst, když... od Jarmily Mandžukové

www.porovnej24.cz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama