Videonávod: Co dělat, pokud se za volantem setkáte s autem v protisměru

Poradí vám dopravní expert...

Kolem tří set řidičů ročně se podle statistik dostane do protisměru. Bezpečný provoz na silnici, resp. dálnici je pak velmi ohrožen. Většinou skončí chyba řidiče nehodou, často smrtelnou. Poslední případy jsou jen několik desítek hodin staré (viz úvodní reportáž z pátečních Velkých zpráv). Experti pak představili nejnovější podobu značky, která by měla už v nejbližších měsících řidiče v provozu upozornit, že se mohou dostat do protisměru nebo že v něm jedou.

Reportáž: Rady, co (ne)dělat

Jak ale zareagovat, pokud takto nebezpečného řidiče potkáte? Několik zásadních rad, co v takových situacích dělat nebo naopak nedělat, zjišťoval přímo za volantem reportér Martin Hlaváček. Podívejte se na jeho reportáž:

Shrnutí v bodech:

  • Je vždy důležité se při jízdě dívat co nejdál před sebe, abyste mohli zaznamenat včas případnou překážku a začít reagovat.
  • Obecně při jízdě na dálnici je také dobré nejet úplně v zákrytu za autem před vámi, ale být lehce vybočený. Jednoduše řečeno, uvidíte víc.
  • V okamžiku, kdy se před vámi objeví auto v protisměru, je nejdůležitější vlastní vůz co nejdříve zastavit, aby mělo protijedoucí auto co nejvíce času na zabrzdění. Kombinace spojka - brzda + jemná a hlavně plynulá korekce volantem je zásadní.
  • Největší chyba, co řidiči podle expertů dělají, když před sebou vidí auto, je to, že v rychlosti začnou manévrovat a trhají volantem. Tím se ale auto rozvlní a může nastat smyk.
  • Nejde-li už střetu předejít, je důležité vědět, kterou část svého vozidla protijedoucímu autu nastavit. „Určitě vždy čelní, boční náraz je to nejhorší, co vás může potkat,“ varuje , instruktor polygonu Most Marek Kohoutek.
  • Uvidíte-li auto v protisměru, co nejdřív zavolejte linku 158, žádá Ministerstvo dopravy.
  • Může se stát, že informaci o autě pohybujícím se v protisměru zaregistrujete například na informační tabuli na dálnici. „Je třeba zvýšit pozornost, udržovat ještě větší bezpečnostní odstup a raději se držet v pravém pruhu,“ radí pro tuto situaci Tomáš Neřold, pověřený vedením Samostatného oddělení BESIP.

Ivana Kropáčková

Zdroj úvodní fotografie: Pixabay.com

Tagy: