Mikrospánek za volantem není výjimkou. Jaké může mít příčiny a jak mu předejít?

Při řízení – byť jen na okamžik – někdy usnul každý pátý řidič!
31. 8. 2019 VELKÉ ZPRÁVY: KAŽDÝ PÁTÝ ŘIDIČ ZAŽIL MIKROSPÁNEK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pokleslá hlava, pomalu se zavírající víčka, svěšené oči. Mikrospánek může trvat pouhé dvě vteřiny, následky mohou být velmi kritické. Například při 100kilometrové rychlostí ujede vůz za tuto krátkou dobu, kdy ho v zásadě nikdo neřídí, celých 56 metrů. A na takové vzdálenosti se toho může stát hodně - auto může sjet ze silnice, někoho srazit nebo narazit do jiného vozu. Ústřední automotoklub přitom přišel s alarmující zprávou, že za volantem někdy usnul každý pátý řidič. Co bývá jeho příčinou? A jak se ho vyvarovat?

1. Únava

Únava je nejčastějším důvodem, proč řidič za volantem usne, i když třeba jen na pár vteřin. Riziko přitom není jen v mikrospánku – únava sama o sobě velmi zhoršuje pozornost a schopnost plnohodnotně řídit. Podobně jako alkohol.

2. Určitá denní/noční doba

ÚAMK přitom uvádí i nejčastější dobu, kdy řidiče mikrospánek přepadne. Časy jsou dva - mezi 1. a 3. hodinou ráno a mezi 13. a 15. odpoledne. „V tomto čase máme největší tendenci, ten organismus chce spát, chce si odpočinout, a tudíž jsme nejvíc náchylní na to, že může dojít k tomu mikrospánku,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota v úvodní reportáži.

3. Vibrace sedadla

Mikrospánek ale nemusí přijít jen z únavy. Podle průzkumu ho může mít na svědomí třeba i samotné sedadlo řidiče a jeho vibrace. „Ukazuje se, že po 15 minutách už se mohou projevit nějaká taková nutkání nebo nějaký takový pocit toho, že na nás jde spaní,“ doplnil Sirota. Nejvíc vibrací přitom podle ÚAMK produkují vozy francouzské a italské. Nejméně pak německé.

Jak předejít mikrospánku?

>> Pocítíte-li za volantem jakýkoliv náznak únavy, ať už během dne či při nočních jízdách, je vhodné co nejdříve udělat přestávku, případně se vystřídat s druhým řidičem. Typické projevy únavy jsou:

  • časté zívání a tření očí
  • potíže udržet oči otevřené a zaostřené
  • podrážděnost, roztěkanost a nervozita
  • denní snění či přelétavé, nesouvislé myšlenky

>> Během přestávky se osvěžte, protáhněte či projděte.

>> Pokud právě řídíte, nebo víte, že vás čeká delší cesta za volantem, k obědu si dejte lehčí jídlo, které tolik nezatíží trávicí systém.

>> Pořádně se před jízdou (zejména tou delší) vyspěte. Pokud jste ještě před nasednutím do auta nevyspalí, je řízení velmi rizikové.

>> Další tipy, jak předejít únavě, zjistíte v článku Únavu za volantem odborníci přirovnávají k alkoholu. 7 rad, jak s ní účinně bojovat.

 

VIDEO - Jak to vypadá na českých silnicích? Fakta, která vás (ne)překvapí:

Videofakta: Co se děje na českých silnicích
Videofakta: Co se děje na českých silnicích
www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama