Nemůžete odjet na sjednanou dovolenou? Možnosti, jak lze situaci vyřešit, abyste (příliš) neprodělali

Co můžete dělat, když budete muset zrušit zájezd krátce před plánovaným odjezdem?
Sbalené zavazadlo
Sbalené zavazadlo
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ve chvíli, kdy zjistíte, že nemůžete „vaší vinou“ na dovolenou odjet, je samozřejmě nutné kontaktovat cestovní kancelář, u níž jste si dovolenou objednali. Důkladně si prostudujte cestovní smlouvu, abyste měli přehled o tom, na co máte nárok a co můžete čekat ve chvíli, kdy od smlouvy hodláte odstoupit nebo ji změnit. S tím, že se něco takového může stát, počítá každá cestovka. A pravidla dané situace řeší obvykle ve všeobecných podmínkách.

Nemůžete odjet...

V případě storna zájezdu záleží především na počtu dní, které zbývají do odjezdu/odletu. Obvykle je nutné uhradit určité procento z ceny zájezdu jako odstupné – v termínu dvou měsíců to může být kolem tisícovky na osobu, v termínu jednoho týdne a méně to pak může být 80 až 100 procent ceny zájezdu. Pokud tedy musíte vaši účast na zájezdu rušit opravdu na poslední chvíli, můžete ve výsledku přijít o značnou sumu peněz. Řešení nicméně existují. Je ale třeba myslet na možné komplikace v dostatečném předstihu nebo musíte mít trochu štěstí.

Storno pojištění

Máte-li sjednané storno pojištění, které se hodí mít vždy, když objednáváte a platíte dovolenou (resp. minimálně zálohu) v předstihu, můžete mít téměř vyhráno. Pojišťovna obvykle uhradí až 80 procent částky, kterou musíte platit jako odstupné. Záleží nicméně na příčině rušení zájezdu. Pojišťovna akceptuje většinou více životních situací, které mohou vaši dovolenou ohrozit. "Nejčastěji jsou to nemoc nebo úraz pojištěného, případně osoby blízké, dále to může být výpověď z pracovního poměru, pak to může být podání žádosti o rozvod, pokud tedy manželé cestují společně, nebo to může být větší škoda na vašem majetku, která byla způsobena živly nebo trestnou činností," uvedl už dříve pro TV Prima odborník na pojištění Zdeněk Novák. Pojištění storna je přitom u některých pojišťoven platné i pro případ přírodních katastrof či teroristických útoků. Platí zároveň pro všechny účastníky, kteří mají jet na dovolenou společně. "Stačí když jeden z členů rodiny, která jede na dovolenou, je nemocný nebo jsou tam ty důvody k tomu stornu, tak potom je možno stornovat celou rodinu," doplnil Zdeněk Novák. Po stornování dovolené u cestovní kanceláře tak co nejdříve kontaktujte i pojišťovnu.

>> Video: Jak vám při problémech v zahraničí může pomoci stát?

 

Storno jednoho účastníka

Některá z příčin ale nemusí od odjezdu odradit celé osazenstvo. Pokud vám to bude vyhovovat, může zájezd absolvovat pouze část rodiny – například zlomí-li si otec rodiny nohu a zvládne se o sebe postarat více méně sám. „V případě storna dospělé osoby, kdy v ubytovací jednotce zůstávají po této změně pouze 1 dospělá osoba a 1 dítě, hradí dítě cenu dospělé osoby, pokud není ve zvláštní nabídce stanoveno jinak. Za stornovanou osobu musí být uhrazeny stornopoplatky,“ uvádí například jedna z cestovních kanceláří na našem trhu. Nutno ale podotknout, že pokud budete takovou změnu řešit zhruba 14 dnů a méně před odjezdem, zájezd nakonec bude nejspíš stát o trochu víc, než kdyby jeli všichni podle plánu (nebudete-li mít storno pojištění).

Náhradník/ci

Nicméně pokud kvůli neočekávané situaci nemůžete na dovolenou odjet, lze místo storna zájezdu (zvlášť pokud opět není sjednané storno pojištění) nabídnout své místo i někomu jinému. V době před zahájením zájezdu (ale lépe s dostatečným předstihem) stačí písemně cestovní kanceláři oznámit, že se zájezdu místo vás zúčastní někdo jiný – ten, kterého uvedete v oznámení. To pak musí obsahovat prohlášení nového zákazníka, že souhlasí s uzavřenou cestovní smlouvou a případně, že splňuje všechny stanovené podmínky (například očkování, zdravotní stav a podobně). „Splňuje-li třetí osoba podmínky účasti na zájezdu, může jí zákazník smlouvu o zájezdu postoupit. Změna v osobě zákazníka je vůči (CK) účinná, doručí-li jí zákazník včas oznámení o změně v osobě zákazníka v textové podobě spolu s prohlášením nového zákazníka, že s uzavřenou smlouvou o zájezdu souhlasí a že splní podmínky účasti na zájezdu. Oznámení je včasné, je-li doručeno alespoň 7 dnů před zahájením zájezdu,“ uvádí ve svých podmínkách cestovní kancelář. Jiná cestovka zase umožňuje změnit jméno kdykoliv před termínem, nicméně si zase účtuje určitý poplatek. „V případě zařazení náhradníka nebo změny jména zákazníka (např. v důsledku sňatku) se účtuje poplatek za změnu ve výši skutečných nákladů, nejméně však 100 korun při změně do 45 dnů před odletem, resp. 500 korun od 44 dní před odletem,“ uvádí kancelář v podmínkách k cestovním smlouvám. Náhradník nicméně nemusí být řešení automatické pro všechny typy zájezdů či letenek. Záleží vždy na konkrétních podmínkách dané cestovní kanceláře.

 

>> Týdenní dovolenou si nemůže dovolit každý. Kolika Čechů se to týká? A kolik domácností vychází se svými příjmy dobře nebo jen taktak? Podívejte se na video:

VELKÉ ZPRÁVY: Videofakta - Životní podmínky v Česku
VELKÉ ZPRÁVY: Videofakta - Životní podmínky v Česku

 

Ivana Kropáčková

www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama