Než přijde podzim aneb 6 tipů na posílení imunity celé rodiny

Co pomůže, aby byl náš organizmus odolnější vůči bacilům (nejen) během sychravého počasí?
Nechte děti skákat v kalužích, radí lékaři...
Nechte děti skákat v kalužích, radí lékaři...
freepik.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Při podzimních deštích a sychravém počasí se lze nachladit snadno. Ve vlhku se totiž viry a bakterie množí rychleji. Šíření nemocí také podporuje větší koncentrace lidí, zejména ve školkách a školách. Imunitu celé rodiny je ale možné podle lékařů podpořit. Jak?

1. Strava plná vitamínů

Podle MUDr. Jiřího Bartoše ze Sdružení praktických lékařů je pro imunitu důležité získat dostatek vitamínů a stopových prvků v přirozené formě, tedy z potravin. Tělo tak snáz odolá nástrahám podzimních dnů. 

>> Zdravá strava nemusí být ani drahá:

Salát s cizrnou a řeřichou

7 superzdravých potravin, které příliš nezatíží rozpočet. A co z nich můžete uvařit

2. Myslete na odpočinek

„Za větší náchylnost k nachlazení může také zrychlený způsob života, stres a nedostatek spánku. Unavené tělo obtížně odolává virům a bakteriím,“ vysvětluje MUDr. Kateřina Javorská ze Společnosti všeobecného lékařství ČSL JEP. Odpočinkem a navozením psychické pohody lze ale podle ní mnoha obtížím předejít. Dlouhodobý stres přitom může být spouštěčem i vážných onemocnění. Jak se s ním naučit bojovat? To se dozvíte v článku Jak zatočit se stresem, úzkostmi, špatnou náladou? 5 věcí, které vám pomůžou být v pohodě.

3. Pravidelný pohyb v přírodě

Odolnost těla vůči nemocem posílí i pravidelný pohyb. Spíš než cvičení v posilovnách a jiných uzavřených prostorách ale vyberte sport na čerstvém vzduchu. Podle lékaře Jiřího Bartoše je ideální indiánský běh (střídání běhu a chůze), jízda na kole nebo rychlá chůze se sportovními holemi. „Cvičit bychom měli alespoň 40 minut pětkrát týdně. Časově vytížení lidé mohou zkusit chodit pěšky třeba do práce. Každý pohyb se počítá,“ říká MUDr. Bartoš.

>> Lidé jsou ve stresu. Co s tím?

VELKÉ ZPRÁVY: Lidé jsou ve stresu, 15 procent Čechů trpí syndromem vyhoření
VELKÉ ZPRÁVY: Lidé jsou ve stresu, 15 procent Čechů trpí syndromem vyhoření

 

4. Otužování

Zdravé a silné tělo lépe ustojí nápor bacilů, které se v kolektivu šíří. Otužování dětí i dospělých by proto mělo patřit k základním rodinným návykům. „Doporučuji nedržet děti ve sterilním prostředí, nejlepší je přirozené otužování v přírodě. Koupání v potoce, skákání do kaluží a umazané ruce k dětství patří. Ve městě se lidé mohou otužovat například sprchováním. Po teplé sprše se krátce svlažit studenou vodou,“ popisuje MUDr. Javorská.

5. Zkuste saunu

Blahodárné účinky saunování jsou známé především ve skandinávských zemích. Tato činnost je ale čím dál oblíbenější i u nás. Pobytem v rozehřáté sauně lze předejít nachlazení, chřipce i různým problémům dýchacích cest. Kromě těla zrelaxujete i mysl. „Saunování posiluje imunitu, odbourává stres a funguje taky jako regenerace po sportování. Měli by se mu ale vyhnout lidé s vysokým krevním tlakem a nemocemi srdce. Všem, kteří nejsou zcela zdraví, bych před návštěvou sauny doporučil konzultaci s lékařem,“ doplňuje MUDr. Jiří Bartoš.

6. Zvlhčete vzduch

Obyvatelé měst se často potýkají s vysušenými sliznicemi, které neplní správně svou funkci, a bakterie či viry se lehce dostanou do těla. Řešením mohou být zvlhčovače vzduchu, které podpoří obranyschopnost organismu.

>> Jaké potraviny je vhodné jíst, když už onemocníte?

Červená řepa obsahuje řadu prospěšných látek

Teplota, chřipka, kašel, únava? Přehled potravin, které usnadní léčbu typických zimních neduhů

www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama