Při námraze či sněhu na silnici už musíte mít na autě zimní obutí

Pro řidiče opět nastlalo období, kdy by už měli jezdit ideálně na zimních pneumatikách...
VELKÉ ZPRÁVY: Zimní pneumatiky povinně od 1. listopadu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Je 1. listopadu a spolu se začátkem měsíce začala platit pro řidiče opět každoroční povinnost jezdit na zimních pneumatikách. Platí až do konce března následujícího roku. Zimní obutí nemusí být na autě za každých okolností, je to ale lepší. Zákon přesně říká, že povinnost platí tehdy, pokud řidič s vozem jezdí po silnicích, kde je souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Nebo lze takovou situaci na základě povětrnostních vlivů předpokládat. A vždy na komunikacích či jen jejich úsecích, které jsou označeny dopravní značkou se sněhovou vločkou.

31. 10. 2019 VELKÉ ZPRÁVY: PO MRAZIVÉM RÁNU NÁS ČEKÁ POMĚRNĚ TEPLÝ VÍKEND
31. 10. 2019 VELKÉ ZPRÁVY: PO MRAZIVÉM RÁNU NÁS ČEKÁ POMĚRNĚ TEPLÝ VÍKEND

A byť kalendářní zima začne až bezmála za dva měsíce, počasí je už teď velmi zrádné. Vždyť už leckde mrzlo. „Zákonodárce výměnu pneumatik pro zimní období stanovil z toho důvodu, že na našich silnicích je na podzim a v zimě vysoký počet dopravních nehod a nejčastější jejich příčinou je jízda na letních pneumatikách,“ uvádí mluvčí kladenské policie Michaela Nováková na webu Policie.cz.

Speciální dezén

Zimní gumy jsou pro jízdu na takových silnicích, respektive v zimních podmínkách - už z principu – lepší. Mají vzorek s vyšším počtem lamel, aby lépe zvládaly sníh a odváděly vodu. Výška dezénu nové zimní pneumatiky by měla být 8 milimetrů, minimální povolená výška ale může být čtyři milimetry. Podle odborníků je přitom počítat s tím, že pokud se povrch sjezdí až na čtyři milimetry, brzdná dráha auta se může prodloužit až o 50 procent.

Speciální směs

Pneumatiky pro zimní období jsou také vyrobeny z jiné směsi, která se chová líp, když rtuť teploměru klesne pod bod mrazu. Podle odborníků při teplotách pod 7 stupňů Celsia tzv. neztvrdne, jezdí se na nich líp ale i při teplotách těsně nad nulou. Je-li trochu vyšší teplota, podle odborníků se řidiči nemusejí bát, že by se zimní pneumatiky začaly dříve „sjíždět“.

Speciální znak

Ty nejlepší pneumatiky na sníh a náledí lze snadno rozeznat od ostatních. „Mají vedle zákonem požadovaného označení M+S na sobě umístěný i alpský symbol v podobě emblému trojité hory se sněhovou vločkou,“ popsal už dříve dopravní expert Roman Budský.

Riziko nehody i pokuty

Za jízdu na letních gumách v nevhodném počasí a podmínkách na silnicích hrozí nejen nehoda, ale i pokuta či problémy s pojišťovnou. "Každý protokol o dopravní nehodě, který policisté budou sepisovat od 1. listopadu, bude mít uvedeno, zda na vozidle byly nebo nebyly použity zimní pneumatiky," řekla policejní mluvčí Kraje Vysočina Dana Čírtková.

U nehod, kde by dezén pneumatik mohl hrál roli, pak pojištovny řidičům nemusí uhradit škodu. Od policistů pak hříšníkům s nevyhovujícími pneumatikami hrozí dvoutisícová pokuta, nebo jim mohou zakázat další jízdu kvůli ohrožování bezpečnosti.

 

>> Jaká je nejčastější příčina dopravní nehody? Kolik řidičů od havárie ujede? To a další fakta se dozvíte v následujícím videu:

Videofakta: Co se děje na českých silnicích
Videofakta: Co se děje na českých silnicích

 

Ivana Kropáčková

www.porovnej24.cz
Reklama
Reklama