Procházky i omega-3: Co podle odborníků může organizmu pomoci v boji proti koronaviru

Byť je omezen volný pohyb lidí na území celé republiky, zdravotní procházky do parku či lesa povoleny jsou. Podle lékařů bychom to měli využít...
16. 03. 2020 VELKÉ ZPRÁVY: INFEKTOLOG RADÍ, JAK POSÍLIT IMUNITU

Horečka a suchý kašel – dva nejčastější příznaky nákazy novým koronavirem. Mohou se přidružit ještě bolest svalů, kloubů či únava. A nebo také nic. Řada lidí totiž nemá příznaky žádné. Asi u tří procent lidí se nemoc výrazně zkomplikuje. Co může podle odborníků v tuto chvíli pomoci, abychom zůstali zdraví nebo případnou chorobu, pokud se nakazíme, lépe snášeli?

Pobyt venku, odstup od ostatních

Infektolog a epidemiolog z IKEM Petr Smejkal doporučuje zejména procházky a pohyb v přírodě na čerstvém vzduchu. Podle vládního nařízení lze i v současném režimu do parku či lesa vyjít, ideálně s někým, s kým žijete v jedné domácnosti. „Doporučil bych hlavně chodit ven. Je docela hezky, lidé by se neměli shromažďovat, jak už praví i vládní nařízení, ve velkém počtu, nejlépe tedy když půjdou sami ve dvojici na procházku a budou od sebe držet odstup. Zní to špatně, ale když si budeme držet odstup aspoň tak na dva tři metry, tak rozhodně to riziko přenosu koronaviru snížíme. A jakýchkoliv jiných respiračních onemocnění,“ říká lékař v rozhovoru v úvodním videu.

Omega-3 mastné kyseliny

Profesor Jiří Ruprich ze Státního zdravotního ústavu pak v souvislosti s případnou nákazou upozorňuje na významný vliv konzumace dostatečného množství omega-3 mastných kyselin, jejichž zdrojem jsou zejména tučné mořské ryby. Jak uvádí ve své zprávě publikované na webu ústavu s odvoláním na výrok Jimmyho Whitwortha z Londýnské školy hygieny a tropické medicíny, jednou z příčin úmrtí na nemoc COVID-19 zřejmě může být přehnaná autoimunitní reakce způsobena tzv. cytokinovou bouří v plicích, kterou organizmus nezvládl.

A podle Rupricha právě omega-3 působí modulaci cytokinů k snížení zánětu. „Dlouhodobá aplikace rybího oleje nebo koncentrátu PUFA omega-3 (polynenasycené, někdy také nazývané polyenové mastné kyseliny – pozn. red.) vede k průkaznému zlepšení imunitního systému. Zlepšení lze pozorovat i zdravých jedinců, kdy případné disbalance jsou díky dietě bohaté na PUFA omega-3 mnohem dříve a účinněji vyrovnávány,“ píše profesor. Podle něj v intervenční studii na SZÚ, která se v současné době dokončuje, byla u pokusných osob použita dávka 2 gramů omega-3 denně v rybím oleji. Parametry všech testovaných se prý do několika týdnů výrazně zlepšily.

Vitamíny, eliminace stresu

Protizánětlivě v organizmu působí i ovoce a zelenina díky obsahu nejrůzněšjích vitamínů a dalších látek. Je proto vhodné konzumovat tyto potraviny v dostatečném množství. Výše zmíněné procházky a pobyt venku během slunečných dnů pak pomohou nejen lépe obourávat stres, který organizmus oslabuje, ale zároveň načerpat i důležitý vitamín D, který podle profesora Rupricha může mít také velmi významný podíl v boji proti infekci.

 

 

Ivana Kropáčková; s využitím Szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/pripravte-sve-telo-na-mozne-onemocneni-koronaviry-covid-19

www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama