Šero, tma, déšť, mlha? Chodce zviditelní (a ochrání) reflexní prvky – ideálně zářivě žluté

Pokud se chodec pohybuje v blízkosti projíždějících aut, platí pro něj (mimo jiné) také velmi důležité pravidlo: Musí být vidět. Jak na to?
VELKÉ ZPRÁVY: 2 mrtví a 5 zraněných chodců na jihu Moravy během února. Kde chodci nejčastěji chybují?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Už více než tři roky platí v ČR povinnost pro chodce mít na sobě viditelný reflexní prvek, pokud se pohybuje za snížené viditelnosti mimo obec nebo tam, kde není nebo nefunguje veřejné osvětlení. Nicméně mnozí odborníci doporučují mít na sobě pár „svítících“ doplňků všude tam, kde jezdí motorová vozidla, respektive hrozí-li, že řidič nemá možnost chodce bezpečně rozeznat. „Z pohledu absence reflexních  prvků vidíme problém ve městech, kde zákon nenařizuje chodcům povinné nošení těchto prvků za snížené viditelnosti a bylo by dobré, aby i v těchto lokalitách je lidé používali,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP s tím, že nejvíce rizikové jsou cesty mezi logistickým parkem a obydlenou částí nebo části neosvětlených komunikací na okrajích měst a obcí s absencí chodníku. Nicméně ani veřejné osvětlení nemusí zaručit, že bude člověk vidět. Dopravní situace ve městech k nepřehlednosti přispívá a mezi reflektory aut se chodec snadno ztratí.

Nejen v noci

Chodci jsou spolu s cyklisty nejohroženějšími účastníky dopravního provozu a reflexní prvky jsou opravdu velmi důležitým bezpečnostním opatřením. "Zvýší viditelnost až na desetinásobnou vzdálenost. Řidiči mají čas na ně (chodce – pozn.) zareagovat," říká policejní mluvčí David Chaloupka. Nejkritičtější je pro chodce přitom období od října do února. „Teď přichází doba, kdy se dříve stmívá a každodenní cesta z práce se může stát osudnou,“ varuje Leonard Mynář z Canis Safety. Snížená viditelnost není přitom jen po setmění. Bezpečnostní prvky by chodci měli nosit i za mlhy, šera, hustého deště nebo když sněží. Právě na podzim či v zimě se s takovým počasím setkáváme i během dne.

 

 

 

Ideálně zářivě žluté prvky

Abychom se jako chodci dobře zviditelnili, jako ideální se podle informací na webu Ministerstva dopravy nabízí zejména reflexní páska (alespoň tři centimetry široká), umístěná na noze nebo ruce (nejlépe ale na obou končetinách) směrem do vozovky. To správné místo je na konci rukávu - pohyb ruky zvyšuje viditelnost, a na noze kolem kolena. Máte-li pouze jednu pásku, pak ji umístěte na ruku. „Pásek přitom můžete nosit pohodlně vždy u sebe v kapse nebo tašce a použít ho až v případě potřeby,“ píše ministerstvo.

K vyšší viditelnosti za tmy přispívá i světlé oblečení. Samo o sobě ale určitě nestačí. Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500krát jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze tak považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. „Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30krát dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 8-9krát dříve než na osobu jen v bílém,“ upozornil už dříve dopravní expert Roman Budský.

Kromě pásky můžete použít i jakékoliv jiné prvky s reflexní úpravou – vestu, šle či nášivky. „Za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ upřesnil Budský.

Na trhu pak existuje i oblečení vyrobené z materiálů odrážející více světla.

>> Jak to vypadá na českých silnicích? Fakta, která vás (ne)překvapí:

Videofakta: Co se děje na českých silnicích
Videofakta: Co se děje na českých silnicích

 

Ivana Kropáčková

www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama