Stočený tachometr, po havárii či v exekuci aneb Časté vady aut z druhé ruky. Jak nakoupit bezpečně?

Co vše je třeba ohlídat při nákupu ojetého auta?

Prima Rádce: Jak si chytře vybrat auto?

Třetina ojetých vozů má stočený tachometr, často i jiné vady. Největší pozor byste si podle odborníků měli dát u dovozových aut a při nákupu od neznámé soukromé osoby...

Češi ročně koupí přes půl milionu ojetých vozů. A uvádí se, že asi třetina z nich má na tachometru o desetitisíce kilometrů méně, než najely ve skutečnosti. Podle odborníků u nás dosahuje celková škoda způsobená přetáčením tachometrů až 10 miliard korun. Při kontrolách se na tento nešvar zaměřuje Česká obchodní inspekce. Loni za nekalé obchodní praktiky rozdala desítky pokut. Nová legislativa zavedla i kontroly tachometrů v rámci STK. Ukazuje se ale, že taková opatření ještě nestačí. „To, že se problém řeší i na politické úrovni, je rozhodně správná cesta. Stát by však měl být v hledání takových řešení mnohem rychlejší a konečně kvalifikovat samotné stáčení tachometru jako trestný čin. Tak to funguje například v Německu nebo nově na Slovensku. V ČR jsou na internetu beztrestně uvedeny nabídky na úpravu stavu tachometru,“ upozorňuje ředitel strategického rozvoje autobazaru Auto ESA Pavel Foltýn.

Stočený tachometr nicméně není jediným problémem, na který můžete při nákupu auta z druhé ruky narazit. Na co si tedy dát pozor, co vše je nutné ověřit?

Servisní historie vozu a riziko stočených kilometrů

U vybraného vozu je důležité zkontrolovat jeho historii – žádejte od majitele servisní knížku, případně výpis a doklady ze servisních prohlídek. Ověřit konkrétně to, zda auto má nebo nemá stočený tachometr, není vůbec jednoduché. „Je to velmi obtížné a pro zákazníka, který kupuje ojeté auto někde „na ulici“ nebo na inzerát takřka nemožné. Sice existují komerční společnosti, které nabízejí administrativní prověření vozu, ale důležitá je odborná fyzická prohlídka, napojení na servisní diagnostiku a kontrola všech dostupných databází,“ vysvětluje Foltýn. Odborníci nejen proto doporučují nakupovat ojetá auta především v certifikovaném bazaru. „Poctivý, certifikovaný prodejce, který léta buduje nějakou svoji značku, tak nebude s plným vědomím prodávat stočená vozidla,“ říká předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl.

Na stočený tachometr přitom podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného narazíte zejména u aut z dovozu. „Největší procento stáčení tachometru se děje právě mezi převody mezi jednotlivými státy,“ uvedl. A to zejména kvůli tomu, že je velmi obtížné u nich dohledat servisní historii. „Takové auto podvodník „stočí“ ještě před jeho přihlášením v ČR. Auto se potom při kontrole v české databázi jeví například jako auto s nájezdem 100 tisíc kilometrů, ale přitom fungovalo jako vozidlo taxi v Madridu a má za sebou 500 tisíc ujetých kilometrů. Stát by měl proto při dovozu aut ze zahraničí požadovat výpis ze servisní historie daného vozu,“ myslí si Foltýn.

Infobox: Proč jsou stočené kilometry takový problém? >> Riziko nehody, větších technických závad a nákladných oprav – Reálný stav najetých kilometrů může například vyžadovat výměnu řemenu, s uvedeným nižším počtem je ale zákazník v klidu. Řemen nicméně může prasknout... >> Klamání zákazníka – umělé omlazování vozu, kupující by za dané auto měl zaplatit méně...

Dokladová prověrka a ověření právních vad

Nezapomeňte také prověřit velký technický průkaz, zkontrolovat VIN vozidla, podle kterého se dá ověřit, jestli auto není například kradené (například databáze kradených vozidel na webu Policie ČR). Vůz (především podezřele levný) může být teoreticky také předmětem exekuce nebo bankovní/nebankovní zástavy. V takovém případě by vám auto mohly úřady následně zabavit. Prověřit majitele lze za poplatek například v Centrální evidenci exekucí, nicméně ani zde nejsou uvedeny všichni dlužníci, jistotu tak mít nemusíte. To, jestli je auto v zástavě, prakticky zjistit asi nelze, tedy nezbude vám nic jiného, než spoléhat na serióznost prodejce, resp. bránit se alespoň v kupní smlouvě (viz dále).

Kontrola technického stavu – zvenku i zevnitř

Na místě je (v neposlední řadě) důkladná kontrola technického stavu auta. Nahlédněte pod kapotu (motor by měl být čistý, suchý, sledujte, jak se chová při nastartování), je třeba prohlédnout karoserii (hledejte stopy po havárii, odřený lak, nestejné odstíny, které mohou znamenat, že bylo auto opravované a podobně) i interiér (opotřebení pedálů, volantu, brzd).

Až si půjdete vybraný vůz prohlédnout, vezměte s sebou zkušeného servisního technika nebo nechte auto nechat prověřit v nezávislém autoservisu. A to platí, ať už jste zvolili nákup přes inzerát, či v autobazaru. „Zákazníkům to doporučujeme. Kdokoliv si může přivést vlastního technika nebo ještě před koupí dojet s vozem do nejbližšího autorizovaného servisu na prohlídku. Náklady na tuto prohlídku si však zájemce hradí sám,“ říká Pavel Foltýn.

>> Náš tip: Pokud vybíráte auto v renomovaném bazaru, mělo by mít kompletní prověrku už úspěšně za sebou. „Velké a certifikované autobazary ročně investují desítky milionů korun do prověřování všech vozidel, která vykupují. Vozy navíc vlastní a tedy za ně ručí,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. A dodává, že renomovaní prodejci nevykoupí vozidla, u kterých zjistí, že jsou ve špatném technickém stavu, s právní vadou, se stočenými kilometry nebo v zástavě.

Zkušební jízda

Testovací jízda vybraným vozem je zásadní a standardní krok, který vám slušný prodejce umožní. Vyzkoušejte si, jak se řídí vám, nechte za volant opět usednout technika, který má lepší cit pro případné nesrovnalosti. Je na místě také vyzkoušet, zda funguje vše, co je pro bezpečnou jízdu třeba – brzdy, blinkry, pásy, klakson, světla a tak dále. Zkušební jízda by podle odborníků měla trvat alespoň dvacet minut a měli byste se vydat na odlišné povrchy a zkusit různou rychlost. Na rovném úseku vozovky je pak vhodné na chvilku pustit volant, abyste vyzkoušeli, jestli auto „netáhne do strany“.

Kupní smlouva

Zdá se vše v pořádku? Ještě je třeba zkontrolovat kupní smlouvu. Je naprosto zásadní, abyste si ji celou skutečně přečetli. Pokud se vám cokoliv nebude zdát, raději nepodepisujte a nechte smlouvu překontrolovat právníkem.

>> Rada na závěr: Pokud se chystáte koupi auta financovat pomocí úvěru, můžete oslovit bankovní domy nebo rovnou využít služeb prodejce. Velké autobazary prodávají denně desítky aut a mají tak s bankami vyjednány podmínky, na které běžný klient obvykle nedosáhne. Nicméně nevýhodou může být někde povinnost sjednání povinného ručení. Ještě než podepíšete, doporučujeme tak porovnat nabídky například na internetu – jak úvěrové, tak pojistné. Až pak se rozhodnout, kterou variantu financování zvolíte.

-ik-

Tagy: