Vyúčtování energií: 8 důvodů, proč vám může vzniknout nedoplatek

Nedoplatky ve vyúčtování energií

Prima Rádce - 3 způsoby, jak ušetřit za elektřinu...

Konečné vyúčtování od dodavatelů elektřiny a plynu je dokumentem, na který netrpělivě čeká spousta domácností. A řada z nich se už předem bojí toho, jestli nebudou mít nějaký nedoplatek...

To, že vám dodavatel energií pár stovek až tisícovek vrátí, potěší. Přeplatek může vzniknout například díky změně dodavatele, u kterého platíte méně, ale třeba také díky menší spotřebě energií během mírné zimy. Kladně se zcela určitě projeví i úsporné chování (jak například lze šetřit za elektřinu můžete vidět v úvodním videu). Pozitivní vliv bude mít zateplení domu nebo výměna starého kotle za nový. Je ale také možné, že máte nastavené zbytečně vysoké zálohy nebo jste začali jinak využívat energii (například jste místo přímotopu začali topit více dřevem). Většina lidí se ale víc zaobírá tím, když na faktuře vidí, že musí dodavateli určitou částku naopak doplatit. Důvody vzniku nedoplatku pak mohou být následující:

1. Energeticky náročnější činnost

Nedoplatek může logicky vzniknout z důvodu větší spotřeby energií. Mohli jste například v uplynulém roce dělat energeticky náročnější činnosti, například vrtání studny.

2. Nízké zálohy

Je také možné, že máte nastavené příliš nízké zálohy na energie. Po novém vyúčtování nicméně dodavatel stanoví novou výši odpovídající spotřebě v minulém období. Některé společnosti ale umožňují upravit částku dle momentálních možností.

3. Změna dodavatele v nevhodný čas

Pokud změníte dodavatele v nevhodnou chvíli, je možné, že se ve vyúčtování objeví také nedoplatek.

4. Porouchaný kotel

Může být chyba i v zařízení. Například vám kotel spíná častěji. Tehdy je určitě vhodná doba na jeho revizi a opravu.

>> Energie a rizika smlouvy na dobu neurčitou? Podívejte se na reportáž:

5. Navýšení kapacity v domácnosti

Nedoplatek může podle očekávání vzniknout i z důvodu navýšení kapacity v obydlí (například syn se vrátí ze studií v zahraničí, začnete plyn kromě vaření a ohřívání vody využívat nově i k topení a podobně).

Jakoukoli výraznou změnu ve způsobu vytápění je vhodné nahlásit dodavateli. Zejména pokud je výsledkem vyšší spotřeba. Pokud to neuděláte, neměl by vás pak vysoký nedoplatek překvapit. Nezměníte-li výši záloh, určitě se vyplatí dávat si bokem určité peníze právě kvůli vyúčtování a nutnosti zaplatit požadovanou částku do stanoveného termínu.

6. Chyba ve vyúčtování

Nedoplatek ale může mít i jiný důvod. A to aniž byste se o něj vy sami „zasloužili“. Někde někdo mohl jednoduše udělat chybu a stav elektroměru nebo plynoměru neodpovídá číslu na faktuře. Tady máte právo vyúčtování reklamovat.

7. Protáčející se měřidlo

Plést se ale také může přímo plynoměr nebo elektroměr. Může se například protáčet, tedy načítat kilowatthodiny, aniž by měl. To zjistíte jednoduchým testem. Večer si opište hodnoty na měřidle a vypněte všechny spotřebiče. Pokud přesto kilowatthodiny naskočí, pravděpodobně se měřidlo protáčí. I to je důvod k reklamaci.

V jiném případě může podobný test ukázat i to, jestli se na vás nenapojil nepoctivý soused – případné podezření na černý odběr nahlaste svému distributorovi.

8. Odečet odhadem

Velmi často vznikají chyby ve chvíli, kdy byl odečet proveden tzv. odhadem. Zajděte proto k měřidlu a zjistěte jeho aktuální stav. Pokud je nižší než na faktuře, pořiďte fotografii měřidla a použijte jako důkaz při reklamaci.

>> Jak reklamovat vyúčtování energií zjistíte v následujícím článku:

Ivana Kropáčková

Tagy: