Záludný syndrom vyhoření: Co dělat, aby vás práce (zase) bavila

Syndrom vyhoření ohrožuje hodně lidí. Přečtěte si rady, které vám pomůžou se s ním vyrovnat...
Každý pátý učitel trpí syndromem vyhoření
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Vyčerpání, snížená výkonnost, nechuť k práci, ale také zvýšený krevní tlak či bolest hlavy a zad. I tak se projevuje syndrom vyhoření, který podle psychologů může přijít třeba už do tří let od nástupu do zaměstnání, pokud na pracovišti panuje složitější situace. "Záleží to na naší povaze a na naší schopnosti zvládat, snášet stres," říká klinický psycholog Jan Kulhánek. Tento problém se často týká lidí, kteří pracují pod velkým tlakem, s lidmi a na očích „veřejnosti“ – tedy lékařů, zdravotních sester, manažerů, právníků, sociálních pracovníků, novinářů či pedagogů. Jak uvádí redaktorka Aneta Procházková ve své reportáži, podle nejnovějšího výzkumu trpí syndromem vyhoření každý pátý učitel základní školy. A další významně ohrožuje. Někteří pak ve chvíli největšího stresu sáhnou i po sklence alkoholu. To ale problém může ještě zhoršit. Alkohol totiž podle odborníků negativně ovlivňuje kvalitu spánku, a tím se vyčerpání a psychické problémy ještě prohlubují. Jak se tedy z práce "nezbláznit"?

1. Pěstujte soukromý život

Odcházejte z práce s čistou hlavou a po práci už dělejte vše ostatní, jen ne práci. Navštěvujte přátele, choďte do kina či divadla, cvičte, vařte, povídejte s dětmi i partnerem. Zkrátka dělejte to, co vás baví a uspokojuje. Povinností už bylo během dne dost.

2. Odpočívejte i během dne

Je prostě důležité umět odpočívat. A to nejen po práci, ale i během pracovního dne. Zkuste si naplánovat několik přestávek, při kterých si dáte v klidu třeba čaj a svačinu. Zacvičte si – klidně i u pracovního stolu – stačí spojit ruce za hlavou a protáhnout několikrát lokty dozadu. Je-li to možné, jděte na chvíli na vzduch.

3. Vyčerpejte všechnu dovolenou

Dovolenou berte jako vaši povinnost. Poctivě ji celou vyčerpejte a během volných dnů opravdu nepracujte.

Zajděte si občas třeba na masáž...
Zajděte si občas třeba na masáž...
pixabay.com

4. Jezte pestrou stravu

Také správná výživa je důležitá, jídlo může náladu také ovlivnit. Dostatek energie vám dodají vhodně zvolené pokrmy složené ze sacharidů, bílkovin i zdravých tuků. K snídani si dejte pečivo se sýrem či rybičkovou pomazánkou, nebo domácí tvarohový koláč. Nezapomínejte mít po ruce vždy v práci nějakou vhodnou svačinu – müsli tyčinku či jogurt s pečivem. V šuplíku v práci (či kabelce) můžete mít neustále po ruce také ořechy či sušené švestky, které podle nejrůznějších vědeckých výzkumů patří mezi potraviny s pozitivním vlivem na tvorbu serotoninu v mozku – hormonu, který zlepšuje náladu.

5. Naučte se říkat „Ne!“

Víte-li, že víc práce už nezvládnete udělat, řekněte to nadřízenému. Pokud přesto bude trvat na splnění nového úkolu, jiné, méně důležité, musí jít stranou.

6. Hodně spěte

Dbejte na kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, který je velmi důležitý pro správné fungování organizmu.

7. Změňte pracovní pozici

Pokud vás aktuální práce neuspokojuje do takové míry, že z toho máte psychické i fyzické zdravotní problémy (a nepomůže nic z výše uvedeného), zkuste se domluvit na změně vykonávané činnosti. Nebo máte-li možnost, najděte si jiné zaměstnání.

Prima DIY_Antistresový míček
Prima DIY_Antistresový míček

Ivana Kropáčková

www.porovnej24.cz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama