Vláda schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností. V něm se počítá s tím, že ekologickou daň by měli zaplatit noví majitelé aut, jejichž motor splňuje i normu Euro 3 – tedy většiny vozů vyrobených v letech 2000–2005. A takových aut jsou autobazary plné, nová úprava by se jich tak dotkla velmi citelně. (Nicméně, nemusí se to týkat všech aut vyrobených v tomto rozmezí, důležité je označení normy v techničáku - i některá auta například z roku 2003 mohou mít motor, který splňuje normu Euro 4. Jich se potom zpoplatnění týkat nebude.) Už šest let platí ekologickou daň při registraci vozu majitelé aut v kategorii Euro 2 (částka 3000 Kč), Euro 1 (částka 5000 Kč) a bez splněných emisních limitů (částka 10 000 Kč). Tyto poplatky by se ale měly podle nového znění zákona ještě zvednout, a to u normy Euro 2 na 5000 Kč a u Euro 1 na 10 000 Kč. Za vozy v normě Euro 3 se pak má nově nasadit částka 3000 Kč.
"Šest aut z deseti, která jezdí po českých silnicích, je podle Sdružení automobilového průmyslu starších deseti let," zjistil reportér Zpráv FTV Prima Zbyněk Zykmund. (Reportáž Zdeňka Zykmunda si můžete přehrát po kliknutí na úvodní fotografii článku.)
Auta starší 10 let? Poměrně zánovní
"Jsou lidi, kteří vozidlo roku výroby 2005 považují za poměrně zánovní vůz a šetří na něj," tvrdí prodejce ojetin Marek Němec. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) by měly ze silnic postupně zmizet vraky. Opozice plánované změny ostře kritizuje. Jde prý o nesmyslný a nespravedlivý zákon, který nemá s ekologií nic společného. Pokud ministr Brabec změny prosadí, měly by začít platit nejspíš od roku 2017.
Ušetřete až několik tisíc na povinných platbách za auto. Srovnání povinného ručení online na Prima Rádci
Platí se jen jednou!
Ekologická daň se teď tedy musí platit za auta v kategorii M1 a N1 v emisní normě Euro 0 – Euro 2 (zatím). Nicméně, daň se platí pouze jednou při první registraci v ČR v případě dovezených aut, respektive při první přeregistraci po začátku platnosti zákona, tedy po 1. lednu 2009. Platí se například i v případě přeregistrace na základě darovací smlouvy. Existují ale výjimky – a to pokud si koupíte auto od držitele průkazu ZTP či ZTP-P, kteří jsou od této daně osvobozeni. V tom případě daň uhradit musíte vy, splňuje-li auto danou emisní normu. Údaj o tom, jestli už byla daň za konkrétní vůz zaplacena, byste měli najít ve velkém techničáku.
NENECHTE SI UJÍT: Pro všechny řidiče...
– vše o pojistkách na auto, správné nastavení smlouvy, úspory
– hraný on-line seriál (vážně i s nadsázkou)
– tipy a rady na cestu...
Jak zjistit, kolik zaplatím?
Nejjednodušším způsobem, jak normu Euro zjistit, je také pohled do velkého techničáku a do kolonky “emise”. Pokud nenajdete napsanou přímo emisní normu Euro, měli byste najít některý z údajů tabulce. Uvádíme i orientační přehled aut, které do daných, aktuálně zpoplatněných norem, spadají.
Norma | Označení | V platnosti | Ekologická daň | Orientační přehled aut |
Euro 0 – bez katalyzátoru | 10 000 Kč | Š 105, 120, Š Favorit, Seat Marbella, Ford Sierra, VAZ (Lada) a Žiguli, Wartburg, Trabant, + zahraniční vozy s datem výroby před rokem 1991 | ||
Euro 1 | 91/441/EEC 93/59/EEC | 1993 | 5000 Kč (po změně 10 000 Kč) | VW Golf II, Fiaty Uno, Tipo, Renaulty 5, 19, Chamade, Peugeot 205, 405, další auta vyrobená cca od roku 1992 do roku 1996 |
Euro 2 | R 83-03 B, C R 83-04 B, C ES 94/12 ES 96/44 ES 96/69 98/77 | 1996 | 3000 Kč (po změně 5000 Kč) | VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio I, Seat Toledo I, většina aut s datem výroby od roku 1996 cca do roku 2000 |
Euro 3 | R 83-05A ES 98/69A ES 1999/102A ES 2001/1A ES 2001/100A ES 2002/80A ES 2003/76A ES 2006/96A | 2000 | 0 (po změně 3000 Kč) | |
Euro 4 a vyšší | R 83-05B (83 R II) ES 98/69B ES 1999/102B ES 2001/1B ES 2001/100B ES 2002/80B ES 2003/76B ES 715/2007 ES 2006/96B | 2005/6 a novější | 0 |
Zdroj: http://www.sdruzeni-sova.cz/
Kdo nemusí platit?
Od placení daně jsou osvobozeni:
- Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P
- Lidé, kteří získali auto v rámci dědictví
- Noví majitelé, kteří získali auto v rámci majtekového vypořádání společného jmění manželů
- Auta, která patří do skupiny veteránů
Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.