Zpozdil se váš let? Máte nárok na odškodnění

Není to rozhodně nic příjemného. Hodiny čekání na letadlo, které má zpoždění nebo nakonec vůbec neodletí. Zvlášť pokud spěcháte, nemůžete se dočkat dovolené u moře nebo cestujete s dětmi. Zpoždění či zrušení se přitom týká průměrně jedenácti letů denně, tedy více než tisícovky cestujících.
Podle evropského nařízení máte v takových případech nárok na kompenzaci. Přesto o odškodnění požádá velmi malý počet dotčených cestujících. Lidé totiž o této možnosti stále moc neví. Nárokovat si můžete náhradu za zpoždění či zrušení jak pravidelných letů, tak charterových. Pravidla se týkají všech evropských leteckých společností.
Nařízení stanovuje rozmezí výše odškodnění a zajištění služeb pro cestující podle délky letu i času stráveném na letišti. Pokud zpoždění netrvá déle než tři hodiny, máte nárok na občerstvení a případně ubytování, pokud je to nezbytné. „V případě, že to zpoždění trvá déle než tři hodiny a neděje se tak z důvodu takzvaných mimořádných okolností, kupříkladu stávky, pak má cestující právo na paušalizovanou náhradu škody ve výši 250 až 600 euro v závislosti na délce toho předpokládaného letu," říká František Herynk ze společnosti, která se vymáháním kompenzací v letecké dopravě zabývá. Nárok za zpoždění lze uplatnit až jeden rok zpětně.
Co všechno lze nárokovat:
Výše odškodnění podle délky letu:
V některých případech nárok na odškodnění nevzniká. Na náhradu škody nemáte nárok v případě takzvaných mimořádných událostí, kterým nemohla letecká společnost nijak zabránit. Mezi takové události patří stávka zaměstnanců, nepříznivé počasí nebo některé technické závady.
Nicméně, i když v případě mimořádných událostí nevzniká nárok na náhradu, přepravce má povinnost vám nabídnout určité řešení a pomoc. Buď by vám měl proplatit letenku, zajistit náhradní přepravu v nejbližším možném termínu nebo umožnit přebookovat letenku na jiný termín podle vašeho výběru.
Vzhledem k tomu, že se řada leteckých společností snaží odvolávat právě na mimořádné události, vyřídit úspěšně kompenzaci není úplně jednoduché. Přesto byste se neměli nechat odradit a s žádostí se na leteckou společnost obrátit. Pomoci vám mohou i některé specializované firmy, které se kompenzací v letecké dopravě zabývají.
Určitě si schovejte doklad o tom, jakým letem jste letěli, případně měli letět (tzn. platná letenka, cestovní smlouva, palubní lístek apod.). Pokud budete žádat o odškodnění sami, pošlete žádost na speciálním formuláři doporučeně přímo na adresu letecké společnosti. Ta má měsíc na její vyřízení. Nezapomeňte si pořídit kopii. Pokud vaši žádost letecká společnost nevyřídí k vaší spokojenosti, obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum, kde vám poradí další postup.
Mohlo by vás ještě zajímat:
Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.