Během Velikonoc na silnicích zemřelo dvakrát více lidí než loni

Velikonoční cestování nepřežilo od Velkého pátku do Velikonočního pondělí šest lidí. Taková jsou čísla, která oznámil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Oproti loňským svátkům je úmrtí na silnicích dvojnásobné. Během prodlouženého víkendu policie řešila celkem 937 dopravních nehod, při nichž se zranilo 282 lidí. Alkohol způsobil 61 dopravních nehod, což je podle šéfa dopravní policie také víc než v předchozích letech. Přestože letošní velikonoční volno na silnicích nepřežilo šest lidí, což představuje dvojnásobek oproti loňským svátkům, nejtragičtější na našich silnicích byl rok 2003, kdy na nich zemřelo 25 lidí.
nehoda motorky ilustrace foto youtube
nehoda motorky ilustrace foto youtube

reklama

Letos jsou mezi šesti mrtvými na silnici tři motorkáři, dva cyklisté a jeden řidič osobního vozu.

Právě motorkáři vyrazili na silnice a využili prosluněních dní aby po zimě provětrali své stroje. Toto roční období je podle mluvčího ÚAMK Igora Siroty jedno z nejhorších.

„Je rizikové ze tří důvodů. První důvod jsou samotní motorkáři, kteří neseděli minimálně čtyři, někdo i více měsíců na motorce. Po té době nejste v ideální kondici. Další důvod je, že si od nich odvykli všichni ostatní na těch silnicích, tedy řidiči. Pořádně nesledují zpětná zrcátka, neuvědomují si, že to zrychlení motocyklu je nebývalé. Například obyčejná šestistovka zvládne zrychlení na stovku přibližně na úrovni supersportovního auta. To znamená pod tři a nebo okolo tří sekund. Navíc motocykl má mnohem delší brzdnou dráhu než automobil. Třetí důvod je stav silnic. Po zimě i pro automobily je stav silnic přímo katastrofální, natož pro motorkáře. Jestliže automobilu v uvozovkách neuškodí to, že je někde v zatáčce štěrk, tak samozřejmě motorka to nemusí zvládnout. Do té doby, než to déšť spláchne a nebo to uklidí cestáři, tak po zimě je to povrch, který motorkáři vůbec nepřeje.“

Navíc o motocykly nebo skútry je v České republice stále větší zájem.  Roční nárůst počtu nově registrovaných motocyklů mezi lety 2017 a 2018 byl o 7,70 % vyšší. Od roku 2013 jsou navíc řidičské průkazy skupiny B uvolněny pro řízení skútru s obsahem do 125 ccm. Mnoho takových řidičů přesedlo na skútr aniž by šlo do motoškoly, a to také není podle odborníků správné rozhodnutí.

 „Takové to zjednodušení, jako že je to totéž co jízda na kole, tak to není pravda. Dnešní skútry i menších kubatur jsou schopné jezdit  100 km/h, to znamená, že rychlost stroje není absolutně srovnatelná s elektrokolem. Je to záležitost, kterou musíte mít trochu vytrénovanou a vyzkoušenou,“ řekl nám Igor Sirota. Všem motorkářům předtím než vyrazí na silnice doporučuje nejprve jít na okruh a připomenout si návyky, které člověk přes zimu ztratí.

„Pořádá to samotná policie a pořádají do samotné okruhy. Ve valné většině to dělají profesionální motocykloví závodníci, učí vás proplétat se mezi kužely v pomalé rychlosti, naučí vás naklánět se, naučí vás takzvanému panickému brzdění a vy víte, co ten stroj udělá než zastaví. Na začátku, než vrazíte na první projížďku, je dobré si naplánovat krátkou jízdu, krátký úsek. Ten si v klidu naplánovat a vyrazit raději pomaleji a později postupně přidávat plyn, když se na motorce začnu opět cítit.“

Martin Hlaváček

reklama

reklama