Belgická armáda utratila stamiliony za modernizaci pandurů, teď se do nich nevejdou vojáci

Pořádnou ostudu si uřízla belgická armáda. Na veřejnost totiž unikly interní dokumenty, podle kterých se modernizace 44 obrněných vozidel za stovky milionů poněkud nepovedla. Do „vylepšených“ pandurů se totiž průměrně vysoký Belgičan nevejde, z místa řidiče zase není možné ovládat pedály, informují belgická média.
Pandur belgické armády během cvičení NATO v roce 2015, tedy ještě před „modernizací“
Pandur belgické armády během cvičení NATO v roce 2015, tedy ještě před „modernizací“
Allied Joint Force Command Brunssum

Pandury sloužily belgické armádě přes 20 let, a tak se tamní ministerstvo obrany rozhodlo pro jejich modernizaci. Vylepšení obrněných vozidel vyšlo belgické daňové poplatníky na 31 milionů eur (téměř 800 milionů korun) a prováděla ho nejmenovaná švýcarská firma, informoval server De Morgen.

Obrněná vozidla byla během modernizace vylepšena o nové pancéřování, klimatizaci a také druhou podlahovou desku s tlumiči. Podle belgického ministerstva obrany byla modernizace nutná k tomu, aby se pandury mohly nadále bezpečně používat.

Jenže během testování zmodernizovaných vozidel se přišlo hned na několik zásadních závad. Vojáci, kteří vylepšené pandury zkoušeli, je dokonce označili za „absolutně nepoužitelné“. A není divu. U některých totiž veškeré testy skončily vně obrněného vozidla. „Nikdo vyšší než 170 centimetrů se nedostane dovnitř, ani ven. Z místa řidiče zase není možné ovládat pedály,“ popisuje server The Brussels Times závěry testovací skupiny. Kvůli zmenšenému prostoru je navíc problémové i ovládání volantu.

Cvičení s Pandury

VIDEO: Bezpečný rozestup, zastavení provozu nebo rozdíl v brzdné dráze – vojáci na letišti cvičili jízdu s Pandury

Vojáci tak dospěli k jednoduchému závěru: Všech 44 pandurů není po modernizaci schopných provozu za bezpečných podmínek. Ministr obrany Johan Lievens uvedl, že jeho resort se švýcarskou firmou intenzivně jedná na odstranění závad. Ministerstvo obrany ale  připustilo, že posádku pandurů budou možná tvořit především vojáci menšího vzrůstu. „U tanků tomu tak bývalo. Často tam byl menší řidič,“ cituje VRT svůj zdroj blízký ministerstvu.

Belgické pandury měly být podle plánu nasazeny v roce 2021 na misi v africké Mali. Kvůli dalším úpravám se ale počítá s tím, že budou provozu schopné až o rok později, informuje VRT.

Trable s pandury řešila také česká armáda. V listopadu roku 2016 totiž došlo na jihu Čech k nehodě, při které havarovalo osobní auto a pět pandurů. Oprava obrněných vozidel, které do sebe vzájemně narazily, nakonec vyšla na 95 milionů korun. Oprava pandurů se navíc pořádně protáhla a poslední opravený vůz si vojáci vyzvedli až na konci března letošního roku.

reklama