Berlínská Levice chce vymýtit sexismus. Krásky na billboardech tak už možná ve městě neuvidíte

31. 7. 2017 ZPRÁVY: V Německu chtějí zakázat reklamy s obnaženými ženami, opozice protestuje
31. 7. 2017 ZPRÁVY: V Německu chtějí zakázat reklamy s obnaženými ženami, opozice protestuje

reklama

Berlín se možná brzy přidá k řadě evropských měst, které zakázaly „diskriminační“ billboardy ve svých ulicích. Jedná se zejména o plakáty, které odhalují a stereotypují ženy, a tím je podle tamních politiků uráží a ponižují. 

Vládnoucí koalice sociálních demokratů, Zelených a Levice, která německou metropoli řídí od loňských voleb, v koaliční smlouvě slíbila, že výrazným způsobem omezí billboardy se sexuálním podtextem. Levice ale nyní hodlá ještě přitvrdit a požaduje, aby ze sfér státem vlastněného prostoru zmizelo vše, co nějakým způsobem připomíná sexismus.

Již v červnu tohoto roku byl vydán návrh, který má zakázat reklamu, kde je podle levicových politiků znázorněno vykořisťování nebo podmaňovaní ženy mužským pohlavím. Mezi další zakázané prvky by mělo patřit zdůrazňování ženských stereotypů, jakými jsou podle předkladatelů návrhu například hysterie, naivita nebo nutnost vychovávání dětí a práce v domácnosti. Zmizet by měly rovněž reklamy zachycující oblečené muže a vedle nich spoře oděné ženy. Takové vyobrazení totiž podle levicové strany vyvolává dojem, že „pohlaví nejsou rovnocenná“.

Cenzura svobody projevu?

A kdo bude rozhodovat o případné závadnosti reklam? K tomuto účelu má vzniknout zcela nový orgán, který bude určovat, zdali je či není reklama diskriminační. „Ženy jsou v reklamách stále často zneužívány“, obhajuje kroky své strany Ines Schmidtová z Levice.

Proti takovým plánům se ale staví opozice. Například členové Křesťanskodemokratické unie kancléřky Angely Merkelové se domnívají, že politici nemají právo zasahovat do volného trhu a že billboardy jsou chráněny zákony o svobodě projevu.

Pokud by ale návrh nakonec přeci jen prošel, vydal by se Berlín ve stopách jiných evropských měst. Například Paříž představila podobná opatření již na začátku tohoto roku. Na veřejném prostoru nesmí být publikována žádná reklama, která zavání diskriminací či ponižováním. Přísná pravidla ohledně sexuálního podtextu v reklamách mají tradičně také skandinávské země Norsko, Švédsko a Dánsko.

 

 

Autor: Nikola Baumrukrová

reklama

reklama