Brnocop nebo Youtuber na kole. Jaké taktiky používají zaměstnavatelé, aby nalákali nové lidi?

Náborové kampaně mohou být originální, bizarní nebo prostě obyčejné. Firmy už nepoužívají jenom inzeráty v novinách, na vzestupu jsou sociální sítě. Podle odborníka jsou spíše doplňkový nástroj, firmy je používají především k budování své image.
Brnocop nebo Youtuber na kole. Jaké taktiky používají zaměstnavatelé, aby nalákali nové lidi?
Brnocop nebo Youtuber na kole. Jaké taktiky používají zaměstnavatelé, aby nalákali nové lidi?
Youtube
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Instagramový profil Pražských služeb se stal v poslední době terčem pozornosti veřejnosti i některých médií. Popeláři napodobující slavné fotografie jako jsou Beatles na přechodu, svačící dělníci na mrakodrapu či američtí vojáci vztyčující národní vlajku baví na sociální síti stovky lidí.

Nápad přitom prý vznikl spontánně. Přecházející „Beatles“ nebyli předem domluvení, stali se jen součástí běžného focení při práci. „Já jsem na tu fotku narazil a samozřejmě ta analogie té legendární fotky byla naprosto jasná,“ řekl pro TV Prima tiskový mluvčí Radim Mana.

Tento nápad byl podle tiskového mluvčí „trefa do černého“. Instagram Pražských služeb totiž značně zpopularizoval, a tak se na něm začaly objevovat podobné ikonické fotografie, ve kterých figurují muži v oranžovém.

A co je hlavním cílem tohoto projektu? „Představit Pražské služby v trochu neotřelém světle,“ říká Radim Mana. Pražské služby chtějí mít zajímavý obsah pro své sociální sítě. „Snažíme se být nejen ekologicky edukativní, ale i vtipní,“ říká mluvčí.

Originální kreace přilákaly řadu nových fanoušků. „Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby ty fotky přilákaly nové zaměstnance,“ říká Mana. Primárním cílem to ale prý nebylo. Sociální sítě nicméně mají při náboru zaměstnanců svoji roli.

 

Kreativní kampaně

V roce 2012 vymyslelo personální oddělení obchodu IKEA neotřelý způsob, jak přilákat nové zaměstnance. Do svých produktů přidala svůj proslulý manuál, jak si sestavit vlastní kariéru. Firmě to ve finále přineslo necelé tři stovky nových zaměstnanců.

O 4 roky později zvolili podobně kreativní formu oslovení nové pracovní síly ve Spotify. Tamní náborář vytvořil playlist písniček, jejichž názvy daly dohromady větu oslovující programátory.

Společnost Uber před nedávnem představila v České republice svoji novou službu rozvážení jídla Uber Eats. K propagaci si pozvala známého českého Youtubera Kovyho, který strávil jeden den rozvážením jídla na kole a sdílel své zážitky na Insta stories.

Trochu starší, ale známý je také příběh Katky z kampaně McDonaldu snažící se přilákat nové tváře. Ač se stalo video terčem posměchu, utkvělo v paměti asi každému, kdo ho viděl. Věta „Nezapomeň na okurku“ je známá dodnes.

 

 

 

Ani pracovníci státní sféry nepřijdou zkrátka. V loňském roce si nechala brněnská policie vytvořit zábavné video ve stylu počítačové hry, jejíž hlavními hrdiny byli policejní strážníci bojující proti zločinu. Ať už se jednalo o odchyt divoké kozy nebo honičku po střechách.

 

 

 

Sociální sítě jako doplněk

„Je to jeden z nástrojů, který firmy při náboru používají,“ komentuje roli sociálních sítí Tomáš Dombrovský z firmy LMC. Rozhodně prý ale nejsou jedinou volbou, společnosti využívají kombinaci všech možností.

„Nejde říct, že nějaká firma využívá třeba jenom Facebook, protože jim to skvěle funguje. Většinou využívají více věcí najednou,“ řekl pro TV Prima.

Například inzeráty na Facebooku se podle výzkumu kvůli své bezprostřednosti využívají především k nabídkám na krátkodobou výpomoc nebo brigády.

„Nejhorší je, když firma avizuje podmínky, které neodpovídají realitě,“ tvrdí expert. To nejvíce frustruje stálé zaměstnance, kteří buď vědí, že firma navenek lže, nebo nabízí lepší podmínky nováčkům.

„Základ je mít skvělé podmínky a skvělý přístup k lidem. Na to dneska někdy zaměstnavatelé zapomínají,“ komentuje odborník.

„Instagram a obecně sociální sítě zaměřené na obrazové příspěvky firmy využívají spíše k prezentaci své práce. „Snaží se tam budovat obraz toho, jak je ta firma úžasná, mladá, hravá,“ říká Dombrovský.

Využívání brandingu je prý většinou otázka spíše středních a větších firem a start-upů. Klasického byznysu a menších firem se to spíše netýká. „Když třeba obsazujete klempíře v Jihlavě, tak vás vážně nezajímají sociální sítě,“ tvrdí odborník.

Ideálním postupem je kombinovat všechny nástroje, nejdůležitější je ale kvalitní zaměstnanecké zázemí a dobrá pověst firmy.

 

Štěpán Sochor

Reklama
Reklama