Češi a Němci se spojili a vytvořili občanskou iniciativu proti kamionům

Tisíce aut a kamionů projedou každý den pod okny domů obyvatel ve Všerubech na Domažlicku. To je nepříjemná realita, která zatěžuje nejenom obce v Česku, ale i ty, které jsou na německé straně. Tranzit ze Kdyně přes Všeruby do Německa je tak silný, že narušuje poklidný život.
Česko/německá občanská iniciativa proti mezinárodní nákladní dopravě
Česko/německá občanská iniciativa proti mezinárodní nákladní dopravě
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ústřední problém je v tom, že od příštího roku začne platit na vybraných silnicích první třídy platba mýtného. Jenže na cestě z Plzně do Klatov, Kdyně a Všerub to zůstane stejné, čili bez poplatků. Doprava se ještě navýší, protože řidiči budou chtít ušetřit. Obyvatelé z téměř dvaceti obcí založili občanskou iniciativu.

Česko-německá iniciativa má za úkol omezit tranzitní dopravu. Obyvatelé chtějí přesvědčit politiky, aby bylo mýtné nulové i na okolních silnicích a nebo aby bylo všude stejné. Pokud se situace nezmění, tak obce plánují dělat nejrůznější opatření a omezení průjezdů pro nákladní auta.

Starosta Všerub Václav Bernard řekl, že se o myšlence zavedení občanské iniciativy začalo uvažovat 11. července a jmenování proběhlo 22. července v Kulturním domě ve Všerubech. Navíc konstatuje, že „na této trase jezdí denně až tisíc nákladních automobilů a situace je už teď na hraně únosnosti“.

Založení Česko/německé občanské iniciativy proti mezinárodní nákladní dopravě
Založení Česko/německé občanské iniciativy proti mezinárodní nákladní dopravě

Další kritické situace v Česku

Nejen ve Všerubech, ale i v Drahonicích, Katovicích a na Strakonicku kvůli mýtnému zhoustne doprava. Obce se hodlají proti plánům ministerstva dopravy bouřit i tady. Často se tu stává, že dva kamiony v menších městech zablokují dopravu kvůli tomu, že je tam příliš úzká silnice. Od ledna se může situace zhoršit na mnoha místech a obyvatelé jsou připraveni se bránit. Znepříjemňuje to život, rodiny se bojí o své děti kvůli vysokému provozu, a navíc je v obci velký hluk. Například přes Střelské Hoštice projede už teď denně kolem pěti tisíc aut. Ve chvíli, kdy budou silnice I. třídy zpoplatněny, si řidiči začnou hledat objížďky přes menší města.

Po vzoru Rakouska

V Rakousku byly některé silnice v malých městech a silnicích uzavřeny. Je to z důvodu, aby bylo pro občany vytvořeno příjemné obyvatelné prostředí. „To by bylo možné i u nás, mezinárodní tranzitní doprava nepatří na venkovské silnice, malé vesnice tím přece nesmějí trpět,“ uvedl Helmut Hartl z Česko-německé iniciativy.

Výzvou pro členy iniciativy je také přesvědčit politiky pro lidštější jednání a rozhodování. Uvedli, že by „lidé měli být na prvním místě a neměly by převažovat ekonomické důvody, jako je tomu dnes“.

Reklama
Reklama