Češi mají nejraději YouTube. Nejvíce chatují prostřednictvím Messengeru

Nejvíce Čechů zná sociální síť YouTube, tu mají i nejraději, vyplývá to z průzkumu AMI Digital Index ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. Průzkum také zjistil, že 93 procent uživatelů ve věku 15-29 let využívá sociální média denně nebo téměř denně. Delší dobu na sociálních sítích tráví ženy a lidé s nižším vzděláním, s vyšším dosaženým vzděláním potom čas trávený na sociálních sítích klesá. Průměrná doba, kterou lidé v současnosti stráví

Povědomí o Instagramu roste

Podle průzkumu mají Češi největší zkušenost se sociální sítí YouTube, 94 procent dotázaných uvedlo, že tuto síť navštívili. Nejčastěji potom uživatelé navštěvují Facebook, až 83,5 procent z nich řeklo, že jej navštěvují opakovaně, jen 1,4 procenta uživatelů jej naopak neznají nebo nepoužívají. „Takovým premiantem, nebo sítí, která má největší dynamiku, je Instagram. V tuto chvíli jej používá zhruba třetina internetové populace, velká část z ní má nějakou zkušenost s touto sítí nebo ji zná alespoň podle názvu,“ uvedl pro redakci TV PRIMA ředitel AMI Digital Vladan Crha.

V současnosti tuto síť používá a zná 52 procent dotázaných. Instagram Stories, který Instagram spustil v sprnu 2016, dokonce letos přeskočil i Twitter.

Instagram je i skokanem v oblíbenosti

„Dlouhodobě je hvězdou hodnocení uživatelů YouTube, je uživatelsky příjemný a dobře hodnocený, možná i proto, že je trochu odlišný od ostatních sociálních médií. Není tak vlezlý typ média, jako ty ostatní,“ sdělil Crha. Skokanem v oblíbenosti je ovšem Instagram, který společně s Instagram Stories přeskočil všechny sítě, až na zmiňovaný YouTube. Sedmdesát šest procent lidí jej ohodnotilo jedničkou a dvojkou, oproti tomu Facebook stejnými známkami ohodnotilo 68 % dotázaných.

„Co je také poměrně zajímavé, je pozitivní akceptace Instagram Stories, protože to je nový formát, víceméně nejvíce používaný tou nejmladší cílovou skupinou, ale i tak je z pohledu uživatelů známkován velmi dobře,“ řekl k výsledkům průzkumu Crha. Ten také uvedl, že horší hodnocení Facebooku může být dáno i stářím této sociální sítě.

Lidé využívají sociální sítě hlavně pro komunikaci a zábavu

Průzkum zjistil i to, že drtivá většina dotázaných (88 procent) využívá sociální média jako prostředek pro komunikaci s přáteli. Jen o tři procenta méně uživatelů uvedlo, že sociální média používají čistě pro účely zábavy. Třetím nejčastějším důvodem pro návštěvu je pak zdroj informací, nicméně důvěra k těmto informacím, i kvůli fake news, klesá. I přes propad obliby Facebooku se ovšem může Facebook radovat, jelikož Instagram patří také této společnosti.

Chatu vládne Messenger, Skype upadá

Facebook zůstává mezi českými uživateli dominantním i v oblasti chatové komunikace, obě jeho aplikace patří k těm nejvíce využívaným. Messenger využívá skoro 80 procent uživatelů, WhatsApp, který je zatím využíván nezávisle na Facebooku, používá skoro 50 procent dotázaných. Výrazně naopak upadá řešení od Microsoftu – Skype. „Skype byl v tomto segmentu naprostou jedničkou ještě před několika lety, ale zdá se, že už mu trošku ujel vlak. Momentálně se více orientuje na businessovou komunitu, ale je otázka, zdali to bude stačit,“ vysvětlil Crha.

LinkedIn je v USA více populární u lidí s vyššími příjmy

Podobně jako v České republice, tak i v USA uvedla většina dotázaných uživatelů, že nejvíce využívají YouTube a Facebook. Výsledky Pew Research Center za rok 2018 naznačují, že 88 procent Američanů ve věku od 18 do 29 let používá všechny formy sociálních médií, přičemž věková skupina 18-24 let preferuje Snapchat, Instagram a Twitter. Většina Američanů napříč demografickými skupinami používá ovšem nejčastěji Facebook.

Jen o pár procentních míst za třetím Instagramem se potom nachází Pinterest (síť na sdílení fotek a obrázků), který je populární hlavně u žen. Zajímavá je situace u LinkedIn(u), který podle zjištění Pew Research využívají hlavně lidé s vysokoškolským vzděláním (50 %) a vyššími příjmy, jen 9 % uživatelů LinkedInu je potom absolventy středních škol či mají ještě nižší vzdělání.

Přestože většina Američanů v současnosti používá sociální média, tak 59 procent dotázaných uvedlo, že nepovažují za těžké se jich vzdát. Toto číslo se ale při bližším pohledu mění s věkem - zatímco 66 procent starších padesáti let nepovažuje za těžké vzdát se sociálních médií, tak naopak většina mladých lidí (51 %) ve věku 18-24 let to za těžké považuje.

Tagy: