Češi před Vánoci nejvíce utrácí za alkohol

Blíží se vánoční svátky a Češi utrácí ve velkém nejen za dárky ale i za potraviny. Největším trhákem je kromě vánočních cukrovinek také káva, kolové nápoje a především alkohol.
ilustrační foto
ilustrační foto
pixabay.com

reklama

Před Vánocemi během adventu rostou výdaje za nejrůznější potraviny. Ať už Češi nakupují na mikulášskou nadílku, rodinnou návštěvu nebo na pečení cukroví, nebojí se každým rokem utrácet čím dál víc.

Podle zprávy výzkumné agentury Nielsen jsme v loňském roce v předvánočním období utratili více než 32 miliard korun. Útrata je navíc každým rokem vyšší. Proti listopadu a prosinci 2016 vzrostly výdaje za potraviny o 7 procent. Vánoční nákupy pak tvoří celkem pětinu nákupů za celý rok.

Alkohol na prvním místě

Během svátků si Češi rádi pochutnají na bylinném likéru nebo na svařáku. Celkem v listopadu a prosinci 2017 za alkoholické nápoje utratili 7,5 miliardy korun, což je o 12 procent více než v roce 2016. Svou pozornost si získávají v posledních letech především šumivá a perlivá vína. Sezónní je také víno na tradiční svařák a rum na vaječný likér.

V závěsu za alkoholem jsou čerstvé a chlazené potraviny. Za ty čeští spotřebitelé utratili v loňském předvánočním období téměř 7 miliard korun. Největší zastoupení mají másla a margaríny, které jsou potřeba na pečení vánočního cukroví.

S vánoční atmosférou překvapivě roste i prodej kávy, nápojů s kolovou příchutí nebo energetických nápojů. Tradičně pak Češi ve velkém nakupují i cukrovinky s vánoční tématikou jako arabesky, čokoládové figurky nebo salónky. Za ty utratili přes půl miliardy korun.

Online nakupování je v Česku fenomén

Velké zisky před Vánocemi zaznamenávají i internetové obchody. Podle výzkumu jsou Češi v online nakupování v rámci Evropy nadměrně vyspělí. Nejčastějším zbožím, které nakupují je oblečení a móda. Druhý nejčastější artikl v košíku je elektronika. Dále Češi nakupují přes internet u vstupenky, knihy a kosmetiku.

V posledních dvou letech se navíc na internetu rozmohly obchody s čerstvými i balenými potravinami. Nakupující láká pohodlí domova a vidina toho, že nemusí stát dlouhé fronty v supermarketech. Některé obchody navíc nabízí dovoz zdarma pro seniory.

reklama

reklama