Česká kina loni zažila rekordní návštěvnost. V posledních letech počet diváků stoupá

I přes rostoucí oblibu streamovacích služeb si udržuje celková návštěvnost kin v Česku poslední roky stoupající trend. Od roku 2017 se každoročně počet tuzemských návštěvníků zvyšuje. Nejčastěji se jedná o mladé lidi do 34 let.
V kině
V kině
istock.com

reklama

Z 51 milionů návštěv z roku 1989 už dnes česká kina nezažívají ani polovinu. Poslední roky se však nesou ve znamení růstu, ukazují data Unie filmových distributorů.

Vždy jednou za pár let zpozorují majitelé kin úbytek návštěvníků, který se ale v nadcházejících letech vykompenzuje. Vůbec největší výpadek návštěvníků zažili v letech 2005 a 2011, naopak rok 2016 přinesl skoro 21% zvýšení.

V poslední době, s výjimkou roku 2017, však chodí do českých kin stále více lidí. A to přes to, že se zvyšuje průměrná cena vstupenek a popularita služeb jako Netflix raketově stoupá. Domácí sledování filmů zkrátka atmosféru promítání zcela nenahradí.

Streamovací služby mají navíc omezený výběr filmů a obvykle nenabízí novinky v době premiéry. Jako náhrada mohou posloužit počiny z originální produkce, které většinou znamenají záruku vyšší kvality.

V počtu návštěvníků kin se promítá současná ekonomika země a také počet nových filmů jak z domácí, tak zahraniční produkce. Loni tvůrci uvedli do kin například filmy, jako jsou Avengers či Bohemian Rhapsody. Druhý jmenovaný získal několik Oscarů. 

Tyto dva snímky ale co do počtu diváků předběhl loni český snímek Ženy v běhu. Mezi TOP 5 nejoblíbenějších filmů u Čechů se umístilo také pokračování „animáku“ Ledové království a třetí díl Jak vycvičit draka.

Typickými návštevníky kin jsou v České republice nejčastěji mladí do 34 let. S postupem času a přibývajícím věkem u lidí obliba kin klesá.

Kino, nebo Netflix?

Počet návštěv kin loni v tuzemsku překonal 18 milionů a zvýšil se tak meziročně o dva miliony. Číslo samozřejmě vykazuje i opakované návštěvy, nikoli počet unikátních diváků. Z čísel je tedy složité vyčíst, zda roste počet lidí, kteří chodí do kina, nebo v daný rok premiéruje větší množství očekávaných filmů.

Údaje Eurostatu k roku 2015 ukazují, že za daný rok navštěvuje kino v průměru méně než polovina obyvatel Evropské unie. Zhruba podobných výsledků dosahuje Česká republika. Alespoň čtyřikrát za rok kino navštívila méně než pětina zdejších obyvatel.

Zato nejpopulárnější platforma pro streamování seriálů a filmů Netflix, možná i na úkor nižší návštěvnosti kin, roste. Statista hovoří až o 280 tisících českých předplatitelů.

V čem je síla streamování? Nemusíte se hnout ze židle a za měsíční cenu o něco vyšší, než kolik stojí jedna vstupenka do kina, máte veliký výběr. A mínusy? Člověk dokáže stěží napodobit podmínky kina a neodnese si tak stejný zážitek.

Netflix se navíc v loňském roce rozhodl investovat do českého trhu. Uživatelé mohou nově sledovat některé české filmy a seriály, zvýšila se i podpora českého jazyka, ať už v uživatelském rozhraní, tak v titulcích.

Na streamování začíná postupně vsázet stále více společností. K zavedeným značkám, jako je už zmíněný Netflix či HBO a Amazon, se přidávají také Apple a Disney.

Průzkum společnosti Nielsen Admosfere potvrzuje, že jsou Češi velkými konzumenty filmů. Čtyři z pěti zdejších uživatelů internetu si pustí film alespoň jednou týdně. Nejoblíbenějším žánrem jsou komedie, následují krimi a akční filmy. Ženy preferují místo akčních filmů raději filmy romantické.

reklama

reklama