Cesta za správným stravováním aneb jak se v lednu neztratit v záplavě rad

Jak by měla vypadat ideální strava? Snad nejčastěji kladená otázka týkající se výživy a zdravého životního stylu. Je lepší nízkosacharidová strava nebo veganství? Je efektivnější jíst pětkrát denně nebo používat metodu přerušovaného hladovění? Odpověď se může zdát složitá, avšak většina odborníků na výživu se shoduje v několika bodech.
Zdravé jídlo je základ
Zdravé jídlo je základ
freepik.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Správná strava by měla tělu dodávat veškeré důležité živiny a dostatek energie pro výkon denních aktivit. Energetický příjem by měl respektovat nejen náš denní režim a množství pohybu, ale rovněž případné cíle týkající se vytoužené proměny postavy – od redukce váhy po snahu o zvýšení hmotnosti a množství svalové hmoty.

Neméně důležitým aspektem zdravé výživy je rovněž volba vhodných surovin, které zařazujeme do svého jídelníčku. „Výběr vhodných potravin bývá častým problémem a setkáváme se s ním u mnoha jedinců. Lidé často kupují výrobky, které se navenek tváří jako zdravé a pro tělo prospěšné, avšak opak bývá pravdou.

Denně tak konzumujeme slazené mléčné výrobky plné cukru a nekvalitní uzeniny s nízkým obsahem masa a v kombinaci s dalšími neduhy ve stravě a nedostatkem pohybu se pak divíme, že si s přibývajícím věkem kromě váhy zvyšujeme i riziko civilizačních onemocnění,“ podotýká nutriční terapeut Václav Štafl.

Mýty o stravě

Největší mýty o stravě a hubnutí. Věříte některým z nich?

„Rovněž bychom měli dbát na to, aby byl náš jídelníček alespoň v rámci možností pestrý a dodávat tělu veškeré živiny z různorodých zdrojů – ne se pouze omezovat na neustále se opakující seznam několika surovin.“ Zařazovat bychom také měli potraviny obsahující látky, u kterých je prokázán pozitivní vliv na lidský organismus.

V tomto případě se nemusíme spoléhat pouze na mnohdy ne zcela levné doplňky stravy ve formě tabletek či prášků. „Podpora našeho zdraví nemusí být předražená investice, jak se domnívá spousta z nás. Namátkou můžeme jmenovat lněné semínko, kvašenou zeleninu, kysané mléčné výrobky nebo třeba rybí olej. Jejich pořízení nikterak našim rozpočtem neotřese a jejich vliv na zdraví je nesporný,“ dodává Štafl.

Na otázku „Jak se správně stravovat?“ tedy neexistuje jediná správná a univerzální odpověď. Výše uvedené základy by nám měly poskytnout pevné a nediskutovatelné pilíře, na kterých bychom měli v případě výživy stavět. Správné stravování je postaveno na vědecky ověřených zásadách, avšak notně ovlivněno individuálními potřebami každého z nás.

Reklama
Reklama