Chcete svým dětem pomoci stabilizovat výkyvy nálady a zlepšit koncentraci? Zjistěte, jak jednoduché změny stravy mohou pomoci

Studie vlivu potravin na změnu nálady a chování u dětí dosáhly smíšených výsledků. Nicméně převládá přesvědčení, že způsob stravování pozitivní vliv má. Navíc možnost, že zdravá, vyvážená strava by mohla znamenat znatelný rozdíl i pro některé děti s poruchami chování, stojí za zkoušku.
Ilustrační foto: Jaké jídlo prospívá lepší koncentraci dětí?
Ilustrační foto: Jaké jídlo prospívá lepší koncentraci dětí?
freepik.com

reklama

První oblastí, na kterou bychom se měli zaměřit, je celkový nutriční obsah, založený na zásadách vyvážené stravy: zajištění menších a pravidelných zdravých jídel, dostatečné množství vody, čerstvého ovoce a zeleniny a vysoký příjem esenciálních mastných kyselin. Je také dobrý nápad zbavit se procesovaných potravin - příliš mnoho cukru, rafinované a zpracované potraviny a přísady.

Zatímco ve stravě dospělých docházíme k přesvědčení, že není potřeba za každou cenu jíst každé dvě až tři hodiny, jak se dříve uvádělo, u dětí častější porce mají svůj benefit. A to z pohledu pravidelného přísunu živin, které hrají klíčovou roli v jejich vývoji. Benefit je to také psychologický, kdy učíme děti plánovat si svůj den s ohledem na stravování a budujeme v nich návyk nad jídlem přemýšlet.

Snídaně: Co je vhodné?

Proto jako první krok povzbuzujte své dítě k snídani. Lepší volba jsou potraviny s nižším glykemickým indexem, které nezvyšují hladinu krevního cukru hned po ránu. Vhodná snídaně může být například ovesná kaše s ovocem a bílým jogurtem, vařené vejce s celozrnným pečivem a zeleninou, cizrnová nebo fazolová pomazánka, případně sladká kaše z bílého jogurtu, holandského kakaa, ořechů a lžící medu. Vydatnou snídaní snížíte šanci, že si dítě při cestě do školy nakoupí z důvodu hladu plnou tašku sladkostí.

Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Lehký jogurt s ovocem

Tuky a mastné kyseliny

Jedna z nejdůležitějších oblastí výzkumu vztahu mezi potravinami a chováním dětí se zaměřuje na to, aby děti jedly více mastných ryb, které jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Mastné ryby obsahují prospěšné mastné kyseliny, které pozitivně ovlivňují signály probíhající mezi mozkem a jednotlivými částmi těla.

Kyselina eikosapentaenová (EPA) je jedním ze dvou hlavních druhů rybího oleje a její studie prokázala pozitivní efekt na stabilizaci výkyvů nálad a zlepšení koncentrace. Bylo tak sledováno i chování a schopnost učení dětí s ADHD neboli poruchou pozornosti s hyperaktivitou. Pokud vaše dítě nemá rádo ryby, zvažte, zda s lékařem neprojednat možnost konzumace doplňků stravy omega-3 mastných kyselin.

Co dětem často chybí?

Nedostatek železa a zinku se podílí na problémech spojených s chováním dětí. Do dvou let věku, což je období rychlého vývoje mozku, se nedostatek železa jeví jako nejzávažnější a může mít za následek dlouhodobé problémy s pozorností a náladou. Výzkum této problematiky také ukazuje, že mnoho dětí s ADHD (poruchou pozornosti) má ve srovnání s průměrem nižší hladiny zinku v krvi. Bylo prokázáno, že zlepšení hladin zinku u dětí s ADHD snižuje příznaky hyperaktivity, impulsivity a zhoršené socializace.

Ilustrační foto

Děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou mají problémy ve škole. Může pomoci změna stravování? Ptali jsme se nutriční terapeutky

Bohatým zdrojem železa je například čočka, houby, vepřová a hovězí játra, cizrna a hrách, kakao, mák, ořechy či vaječný žloutek. Zinek přijmeme především v ječných kroupách, ovesných vločkách, masu, pohance a pekárenských celozrnných produktech.

reklama

reklama