Co Vás pálí: Rezervační záloha za nemovitost

CNN Prima NEWS

CO VÁS PÁLÍ: Na co si dát pozor při jednání s realitkou?

Koupě nemovitosti je pro většinu z nás největším životním obchodem. Ale bohužel stále ne obchodem bez rizik. A to ani v případě, že využijete služeb realitních kanceláří. Ne všechny jsou totiž profesionální a poctivé.

Klíčovou roli každého realitního obchodu hraje makléř. Spojuje prodávajícího a kupujícího na jedné straně s realitní kanceláří na straně druhé. Vztah mezi makléřem a realitní kanceláří je dnes ale stále jen vztahem spolupracujících subjektů na základě IČO bez pevných pravidel. To by měl změnit zákon o realitním zprostředkování. Než ale vstoupí v platnost, musíme počítat s tím, že příběhy, jako je ten náš, se mohou stávat. Pan Miroslav Rec při koupi rodinného domku o vyhlédnutou nemovitost přišel a málem také o rezervační zálohu 40 000 korun.

„Moje práce je náročná, potřebuju trošku relaxovat a odpočívat. A tak jsem si říkal, že tady je klid, nádherná příroda, a protože pocházím trošičku z těch kopečků a teďka bydlím na rovině, musím si časem nachystat něco příjemnějšího pro mě," vysvětluje pan Rec, proč si vyhlédl domek na okraji obce Dětřichovice nad Bystřicí. Realitní makléř zprostředkoval kontakt s majiteli domku, domluvili cenu a podepsali rezervační smlouvu. Pan Rec zaplatil rezervační poplatek 40 000 korun a vyřídil si hypotéku. A protože byl dostatečně bonitním klientem, na hypotéku bez problémů dosáhl.

Brzy ale přišla studená sprcha. Banka potřebovala právní záruku, že pan Rec bude moci používat příjezdovou cestu na pozemku jiných majitelů.

„A druhá věc, že vlastně jedinej zdroj pitné vody se nachází na obecním pozemku, že vlastně není smluvně zajištěn zdroj napojení do budoucnosti na pitnou vodu," vysvětluje pan Rec další problém. Sám dost dobře nevěděl, jak takovou situaci řešit, a obrátil se proto na svého makléře. Ten s ním ale přestal komunikovat. Jen přes smsky sliboval, že vše zařídí. Neudělal nic. Platnost rezervační smlouvy vypršela, stejně jako platnost předschváleného hypotéčního úvěru.

Podle právníka Aleše Justa byly požadavky banky oprávněné. „Ty banky si přeci musí hlídat, jestli ta zástava bude mít v případě nějakého zpeněžení při neplacení úvěru dostatečnou hodnotu pro to, aby ta banka jaksi případně mohla ten úvěr vymáhat. Pokud by se ukázalo, že ta nemovitost nemá například elektrickou přípojku, nemá přípojku vody, tak to tu nemovitost neuvěřitelně znehodnocuje."

Kdo tedy měl tuto nepříjemnou situaci řešit? Klient? Prodávající? Makléř nebo realitka? Názor zkušené realitní makléřky, kterou jsme oslovili, je jednoznačný: „Chyba nastala už u toho makléře, protože tyhle věci všechny měl mít zjištěné.“

Pan Rec chtěl rezervační zálohu vrátit, protože z obchodu sešlo, ale ne jeho vinou. Plynul měsíc za měsícem a peníze nikde. Skoro rok po uzavření rezervační smlouvy se proto obrátil na naši redakci. Ve snaze panu Recovi pomoci, jsme se do celé věci vložili. S jakým výsledkem? Vrátila realitní kancelář panu Recovi jeho peníze? A jak vlastně poznat dobrého realitního makléře a čeho se při koupi nemovitosti vyvarovat? Sledujte nový díl pořadu Co Vás pálí. Startujeme v neděli ve 20:15 na primazpravy.cz a Facebooku Zpravodajství FTV Prima.

Tagy: